ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ НА ЗАНЯТТЯХ ЗІ СПЕЦІАЛЬНОГО МУЗИЧНОГО ІНСТРУМЕНТУ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2518-766X.2024.911Ключові слова:
самостійна робота, самоосвіта, саморозвиток, навички, заняття зі спеціального музичного інструменту, майбутні викладачі фортепіано, вищі заклади мистецького спрямуванняАнотація
У статті розглянута проблема формування навичок самостійної роботи майбутніх викладачів фортепіано на заняттях зі спеціального музичного інструмента. Автором проведено теоретичний аналіз наукових джерел з означеної проблематики, визначено мету статті. Розкрито сутність понять: «самостійність», «самостійна робота», «самостійна робота учня». Для повного розкриття вищеподаних понять автор звертається до робіт зарубіжних та вітчизняних психологів та педагогів (В. Буряк, К. Юнг, Б. Єсипов, С. Свириденко, Лі Сіюнь та ін.). У роботі автор конкретизує наукові дефініції таких понять, як «самоосвіта» та «саморозвиток», визначає їх сутність та змістове наповнення. Окреслено поняття «творча самостійність» (Дубровіна І. В.). Автор розділяє думку сучасної дослідниці Ліпської С. Л. щодо важивості якісного педагогічного керівництва процесом виховання творчої самостійності учнів та висвітлює запропоновані нею етапи виховання творчої самостійності здобувачів освіти. У статті для кращого розуміння змістового наповнення навчальної дисципліни «Спеціальний музичний інструмент» зроблений акцент на фахових компетентностях та програмних результатах навчання за освітньо-професійною програмою «Музичне мистецтво» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 025 «Музичне мистецтво», галузі знань 02 «Культура і мистецтво», яка реалізується на факультеті педагогіки, психології, соціальної роботи та мистецтв у Ніжинському державному університеті імені Миколи Гоголя. Означено мету занять зі спеціального музичного інструмента та важливість педагогічного супроводу викладача фортепіано під час аудиторної роботи зі студентами у вищій школі. Надано методичні поради щодо формування навичок самостійної роботи у майбутніх викладачів фортепіано на заняттях зі спеціального музичного інструмента у вищих закладах мистецького спрямування. Наприкінці статті автором зроблено висновки, що постійна увага до організованої самостійної діяльності студентів під керівництвом викладачів має стати потужним фактором саморозвитку кожної особистості, яка здобуває освіту у вищому закладі мистецького спрямування. Набуті навички самостійної роботи під час творення мистецтва стануть в подальшому запорукою життєвого успіху кожного студента, допоможуть йому вирішувати різної складності проблеми та творчо підходити до будь-якої справи.
Завантаження
Посилання
Brylina, V. & Stavinska, L. (2013). Vokalna profesiina pidhotovka vchytelia muzyky [Professional Vocal Training of a Music Teacher]. Methodological guide for teachers and students of higher pedagogical and arts institutions, Vinnytsia: Nova Knyha [in Ukrainian].
Broda, M. (2006). Vykhovannia samostiinosti osobystosti: istoriia, teoriia i praktyka [Education of Personality Independence: History, theory and practice]. Drohobych: Publishing Department at Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University [in Ukrainian].
Buriak, V. (2001). Samostiina robota yak vyd navchalnoi diialnosti shkoliara [Independent Work as the Way of Educational Activity of a Schoolchild]. Ridna shkola, 9, 49–52 [in Ukrainian].
Harkusha, L. I. (2014). Vykhovannia samostiinosti maibutnioho vchytelia muzyky u klasi fortepiano [Education of Independence of the Future Music Teacher in the Piano Class. Ars musicae: muzychnoosvitolohichnyi dyskurs: zbirnyk naukovykh prats, 1, Kyiv: Borys Grinchenko Kyiv University, 78–82 [in Ukrainian].
Honcharenko, S. (1997). Ukrainian Pedagogical Dictionary. Kyiv [in Ukrainian].
Hulei, O. Nesamostiinist dorosloi liudyny yak vyhidnyi vybir [The Lack of Independence of an Adult as a Profitable Choice]. [in Ukrainian]. https://tinyurl.com/8kjwumwk
Dubrovina, I. V. (2016). Samoosvitnia diialnist uchyteliv muzychnoho mystetstva u systemi pisliadyplomnoi osvity: praktychnyi aspekt [Self-Educational Activities of Music Teachers in the Post-Graduate Educational System: praktical aspect]. Profesiina mystetska osvita i khudozhnia kultura: vyklyky XXI stolittia: mater. II Mizhn. nauk.-prakt. konf., (pp. 549–555), Kyiv: Borys Grinchenko Kyiv University [in Ukrainian].
Zhuravliova, N. (2014). Samostiina robota yak odna z osnovnykh umov profesiinoi pidhotovky maibutnikh vchyteliv muzyky [Independent Work as One of the Main Conditions of Proffessional Training of Future Music Teachers]. Molod i rynok: nauk.-ped. zhurn. Drohobych: Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University, 4, 100–104 [in Ukrainian].
Osvitno-profesiina prohrama «Muzychne mystetstvo» pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 025 «Muzychne mystetstvo» haluzi znan 02 «Kultura i mystetstvo» [Educational and Proffessional Program “Musical Art” of the first (bachelor’s) level of higher educational in specialty 025 “Musical Art” field of knowledge 02 “Culture and Art”]. Nizhyn Mykola Gogol State University [in Ukrainian]. http://www.ndu.edu.ua/index.php/ua/bakalavr/osvitni-prohramy
Li, Lan (2015). Theoretical Aspects of the Development of Students’ Independence in the Process of Piano Training. Scientific journal of National Pedagogical Dragomanov University, Series 14, Theory and Methodology of Arts Education, (Vols. 19 (24), (pp. 114–119). Kyiv: National Pedagogical Dragomanov University [in Ukrainian].
Lipska, S. L. (2009). Pedahohichni umovy vykhovannia tvorchoi samostiinosti uchniv u protsesi muzychnovykonavskoi pidhotovky [Pedagogical Conditions for Fostering Creative Independence of Students in the Process of Musical and Performing Training]. Scientific journal of National Pedagogical Dragomanov University, Series 14, Theory and Methodology of Arts Education, Materialy III Mizhnarodnoi naukovopraktychnoi konferentii «Humanistychni oriientyry mystetskoi osvity», do 175-richchia Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova, 8(13), (pp. 150–155), Kyiv: National Pedagogical Dragomanov University [in Ukrainian].
Li, Siiun (2013). Profesiina znachushchist samostiinosti yak osobystisnoi yakosti uchnia-pianista [The professional significance of independence as a personal quality of a student-pianist]. Mystetska osvita v Ukraini: problemy teorii i praktyky: zbirnyk naukovykh prats, Vols. 15(20), (pp. 169–173), Kyiv: National Pedagogical Dragomanov University [in Ukrainian].
Merhut, O. (2012). Mystetstvo pedahohiky. Tvorchist yak pedahohichna katehoriia [The Art of Pedagogy. Creativity as a Pedagogical Category]. Naukovo-metodychnyi visnyk «Profesiina osvita», 1–2 (38–39), (pp. 187–194), Kyiv [in Ukrainian].
Merezhko, Yu. V., & Kychenko, T. O. (2019). Formuvannia navychok samostiinoi roboty maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva na zaniattiakh z postanovky holosu [Formation of independent work skills of future music teachers in classes on voice production]. Scientific journal of National Pedagogical Dragomanov University, Series 14, Theory and Methodology of Arts Education, (Vol. 26, (pp. 75–82). Kyiv: National Pedagogical Dragomanov University [in Ukrainian].
Oleksiuk, O. M. (2012). Formy i metody orhanizatsii muzychno-pedahohichnoho protsesu u vyshchii shkoli [Forms and Methods of
Organizing the Music-Pedagogical Process in Higher Education]. Suchasni stratehii universytetskoi osvity: yakisnyi vymir: mater. Mizhnarod. nauk.-prakt. konf. Kyiv [in Ukrainian].
Padalka, H. M. (2008). Pedahohika mystetstva (Teoriia i metodyka vykladannia mystetskykh dystsyplin) [Art Pedagogy (Theory and teaching methods of art disciplines)]. Kyiv: Osvita Ukrainy [in Ukrainian].
Rostovska, I. O. (2011). Metodychni osnovy formuvannia tvorchoi samostiinosti u klasi fortepiano [Metodical Foundations of the Formation of Creative Independence in the Piano Class]. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka, 17(218), II, 139–144 [in Ukrainian]. https://tinyurl.com/4ce565pj
Svyrydenko, S. O. (2010). Pedahohichni tekhnolohii vykhovannia samostiinosti uchnia [Pedagogical Technologies for Education of Student Independence]. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi: zb. naukovykh prats, 1(14), Institute of Problems on Education of the NAES of Ukraine, (pp. 460–469), Kyiv [in Ukrainian].
Soldatenko, M. M. (2021). Samoosviitna diialnist yak zasib profesiinoho stanovlennia ta samorozvytku [Self-Education as a Means of Professional Formation and Self-Development]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho derzhavnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Seriia : Pedahohichni nauky, (pp. 39–42), Mykolaiv, 1, (Vols. 36) [in Ukrainian]. https://tinyurl.com/4sxtkt24
Shapar, V. (2004). Psykholohichnyi tlumachnyi slovnyk [Psychological Explanatory Dictionary]. Kharkiv: Prapor [in Ukrainian].
Sharov, S. V. (2008). Poniattia samostiinoi roboty ta yii oznaky [The Concept of Independent Work and Its Features]. Bogdan Khmelnitsky Melitopol State Pedagogical University [in Ukrainian]. https://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2008-02/08ssvaia.pdf