МИСТЕЦЬКИЙ АСПЕКТ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ СУЧАСНОГО ШКОЛЯРА-ПІДЛІТКА
DOI:
https://doi.org/10.28925/2518-766X.2024.95Ключові слова:
ключові компетентності НУШ, мистецька освітня галузь, компетентнісний підхід, школярі-підлітки, загальноосвітня школа, уроки мистецтваАнотація
Освітня реформа сучасних закладів загальної середньої освіти України знаходиться в умовах глобалізаційних викликів спрямована на підвищення якості освіти, шляхом активного упровадження особистісно й компетентнісно-орієнтованого навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти. Подана публікація присвячена визначенню змісту мистецького аспекту десяти компетентностей сучасного школяра-підлітка, згідно Концепції «Нова українська школа». Автори розглядають ключові компетентності школярів (спілкування державною (і рідною у разі відмінності) та іноземними мовами, компетентності в природничих науках і технологіях; інформаційно-цифрова, соціальні і громадянські компетентності, ініціативність і підприємливість, загальнокультурна, математична екологічна грамотність та уміння вчитися впродовж життя) у світлі сучасних реалій і вимог Нової української школи; здійснюють аналіз специфіки формування ключових комптентностей на уроках мистецтва, надають аргументацію можливостей розвивального впливу мистецтва на формування особистості учнів підліткового віку. Авторами розглядаються особливості підліткового віку, ґрунтовно описується історія виникнення компетентнісного підходу в освіті, подається власне бачення проблем мистецької освіти, звертається особлива увага на методологічний інструментарій НУШ, який має у своїй основі заміну освітньої парадигми репродуктивного засвоєння знань, умінь та навичок на дитино-центричну педагогіку партнерства. Особлива увага приділяється здатності мистецтва впливати на комунікативні властивості учнів-підлітків, на розкриття здібностей та обдарувань через мистецьку діяльність на уроках художньо-естетичного циклу, на креативне самовираження школярів у сфері культури засобами мистецької діяльності, на їх особистісні властивості до проявів ініціативності та підприємливості.
Завантаження
Посилання
Bozhovych, L. (1968). Osobystist i yii formuvannia v dytiachomu vitsi [Personality and Its Formation in Childhood]. Entsyklopediia praktychnoi psykholohii [in Ukrainian]. https://tinyurl.com/27rvbccm
Dutkevych, T. (2012). Dytiacha psykholohiia [Child Psychology]. Navchalnyi posibnyk, Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].
Znachennia mystetskoi osvity v suchasnomu sviti: osoblyvosti navchannia, vplyv na zdobuvachiv ta yii zviazok z kulturnoiu dyplomatiieiu. (2024). [The importance of art education in the modern world: peculiarities of education, influence on students and its connection with cultural diplomacy]. [in Ukrainian]. https://mcsc.gov.ua/
Ziaziun, I. (2006). Estetychni zasady rozvytku osobystosti [Aesthetic Principles of Personality Development]. Mystetstvo u rozvytku osobystosti: monohrafiia za red., peredmova ta pisliamova N. H. Nychkalo, Chernivtsi: Zelena Bukovyna [in Ukrainian].
Kliuchovi kompetentnosti dlia navchannia protiahom zhyttia [Key competences for lifelong learning]. [in Ukrainian]. https://op.europa.eu/
Kontseptsiia Nova ukrainska shkola [The Сoncept of the New Ukrainian School]. [in Ukrainian]. https://nus.org.ua/
Kodzhaspirova, H., Kodzhaspirov, A. (2005). Pedahohichnyi slovnyk [Pedagogical Dictionary]. [in Ukrainian]. https://library.socionic.info/pedagogiichnij-slovnik
Luhovyi, V. (2011). Osvita, navchannia, informatsiia, kompetentnist: kanonizatsiia poniat (teoretykometodolohichnyi
dyskurs) [Education, Training, Information, Competence: Canonization of concepts (theoretical and methodological discourse)]. Kyiv: Publishing house of Dragomanov Ukrainian State University, pp. 11–16 [in Ukrainian].
Pidruchnyky z mystetstva. [Art textbooks]. [in Ukrainian]. https://pidruchnyk.com.ua/
Pometun, O. (2004). Dyskusiia ukrainskykh pedahohiv navkolo pytan zaprovadzhennia kompetentnisnoho pidkhodu v ukrainskii osviti. Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy [Discussion of Ukrainian teachers on the issues of introduction of competence approach in Ukrainian education. Competency approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives]. Kyiv: «K.I.S.» [in Ukrainian].
Prishchenko, O. (2020) Kompetentnisnyi pidkhid yak systema innovatsii [Competence Approach asa System of Innovations]. [in Ukrainian]. https://vseosvita.ua/library/kompetentnisnij-pidhid-ak-sistema-innovacij-371217.html
Mystetstvo. Modelni prohramy dlia 5–6 і 7–9 klasiv NUSh. (2024). [Art. Modular programs for 5–6 and 7–9 NUS classes]. [in Ukrainian].
https://osvita.ua/school/program/program-5-9/83197/
Normatyvno-pravovi dokumenty haluzi osvity Ukrainy. (2024). [Regulatory and legal documents regulating education in Ukraine]. [in Ukrainian]. https://mon.gov.ua/
Tereshchenko, S. (2018). Rozvytok kreatyvnosti pidlitkiv na intehrovanykh urokakh muzyky [Development of creativity of teenagers in integrated music lessons]. Dys. ... kand. ped. nauk: 13.00.02, Bogdan Khmelnitsky Melitopol State Pedagogical University, Dragomanov Ukrainian State University, Kyiv [in Ukrainian].
Tereshchenko, S., & Kuznetsova, Ya. (2024). Kompetentnisnyi pidkhid, yak osoblyvyi sposib zaluchennia pidlitkiv do muzychno-khoreohrafichnoi pozaklasnoi diialnosti iz vykorystanniam syntezu muzychnoho khoreohrafichnoho mysttstv [A competent approach, as a special way of involving teenagers in musical and choreographic extracurricular activities using the synthesis of musical and choreographic arts]. Bulletin of Science and Education, 1(19), 2024, Kyiv: Vydavnycha hrupa «Naukovi perspektyvy» / Publishing Group
“Scientific Perspectives” [in Ukrainian].