МУЗИЧНА СЕМІОТИКА: МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2518-766X.2021.68

Ключові слова:

семіотика; семіозис; знак; інтерпретація; комунікація.

Анотація

Проблема оновлення освітнього простору, зокрема музичного, є на сьогодні досить актуальною. У статті розглянуто особливості засад семіотики та музичної семіотики для вивчення перспективи введення теоретичних і практичних можливостей останньої в процес підготовки висококваліфікованого викладача музики. Метою дослідження є вивчення сутності поняття
«семіотика» з філософської, культурологічної, філологічної та мистецтвознавчої позицій для узагальнення й співвіднесення його основних методологічних рис із поняттям «музична семіотика». Внаслідок здійсненого аналізу з’ясовано їхні спільні та відмінні риси. Перспективними для подальшого дослідження проблематики музичної семіотики видаються такі її специфічні риси, як оригінальна система знаків-символів, особливе місце у концепції понять «художня дійсність», «інтерпретація», «творча інтуїція», а також принципове розрізнення у семіотичному аналізі музичного тексту понять «мова» («музична мова») та «мовлення» («музичне мовлення»).

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bonfeld, M. Sh. (2006). Muzyka: Yazyk. Rech. Myshlenie. Opyt sistemnogo issledovaniia iskusstva [Music: Language. Speech. Thinking. The experience of a Systematic Study of Music Art]. St. Petersburg: Kompozytor*Sankt-Peterburg, 648 (in Russian).

Daniel, S. (1990). Iskusstvo videt: O tvorcheskikh sposobnostiakh vospriiatiia, o yazyke linii i krasok i o vospitanii zritelia [The Art of Seeing: On the creative abilities of perception, on the language of lines and colors, and on educating the view]. Leningrad: Iskusstvo, 223 (in Russian).

Karmin, A., Novikova, E. (2004). Kulturologiia [Culturology]. St. Petersburg: Piter, 464 (in Russian).

Lukianova, N. (2011). Znachenie idei Ch. S. Pirsa dlia filosofii kommunikatsii [The Value of C. S. Pierce’s Ideas for the Philosophy of Communication]. Izvestiia Tomskogo politekhnicheskogo universiteta, 319, 6, 82–88 (in Russian).

Lutero, T. (2015) O kontseptsii Umberto Eko i yego vklad v semiologicheskie issledovaniia [About the Concept of Umberto Eco and His Contribution to Semiological Research]. Proseedings of the Yazyk i kultura: XVIII Mezhdunarodnaia nauchno-practicheskaia konferentsiia (Russia, Novosibirsk), Novosibirsk: TSRNS, 129–133 (in Russian).

Matvieieva, L. (2005). Kulturolohiia [Culturology]. Kyiv: Lybid, 512 (in Ukrainian).

Morris, Ch. (1983). Osnovaniia teorii znakov [Foundations of the Theory of Signs]. Semiotika, Moscow: Raduga, pp. 37–89 (in Russian).

Podolska, S., Lykhvar, V. & Ivanova, K. (2005) Kulturolohiia, Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury, 392 (in Ukrainian).

Pocheptsov, G. (2001). Teoriia kommunikatsii [Communication Theory]. Moscow: Refl-buk, Kiev: Vakler, 652 (in Russian).

Sossiur, F. de (1977). Kurs obshchei lingvistiki [General Linguistics Course]. Trudy po yazykoznaniiu, Moscow: Progress, 31–269 (in Russian).

Stepanov, Yu. (1983). V mire semiotiki [In the World of Semiotics]. Semiotika, Moscow: Raduga, 5–36 (in Russian).

Schastlivtseva, E. (2011). Problema ponimaniia i znakovaia kontseptsiia Gustava Shpeta [The Problem of Understanding and the Iconic Concept of Gustav Shpet]. Vestnik Viatskogo gosudarstvennogo universiteta, No. 1(4), 34–41 (in Russian).

Uspenskii, B. (1995) Semiotika iskusstva [Semiotics of Art]. Moscow: Shkola «Yazyki russkoi kultury», 360 (in Russian).

Ilichev, L., Fedoseev, P., Kovalev, S. & Panov, V. (ed.) (1983). Filosofskii entsiklopedicheskii slovar, Moscow: Sovetskaia Entsiklopediia, 840 (in Russian).

Fynn, V. (1983). Semiotika [Semiotics]. Filosofskii entsiklopedicheskii slovar [Philosophical Encyclopedic Dictionary]. Moscow: Sovetskaia Entsiklopediia, 601–602 (in Russian).

Kholopova, V. (2000). Muzyka kak vid iskusstva [Music as an Art Form]. St. Petersburg: Lan publishing, 320 (in Russian).

Shyp, S. (2002). Znakova funktsiia ta movna organizatsiia muzychnoho myslennia [Sign Function and Language Organization of Musical Thinking]. PhD thesis, Kyiv: Natsionalna muzychna akademiia Ukrainy im. P. Chaikovskoho, 34 (in Ukrainian).

Koshelev, A. (compiler) (1994). Yu. M. Lotman i tartusko-moskovskaia semioticheskaia shkola [Yu. M. Lotman and the Tartu-Moscow Semiotic School]. Moscow: Gnozis, 560 (in Russian).

Yakobson, R. (1983). V poiskakh sushchnosti yazyka [In Search of the Essence of Language]. Semiotika, Moscow: Raduga, 102–117 (in Russian).

Downloads


Переглядів анотації: 230

Опубліковано

2022-03-29

Як цитувати

Лященко, І. (2022). МУЗИЧНА СЕМІОТИКА: МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ АСПЕКТ. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі, (6). https://doi.org/10.28925/2518-766X.2021.68