Professional Model of Personality of Music Teacher — School Choir Leader

Authors

  • Zhang Lu

Keywords:

personality of music teacher, professional model of music teacher- choir leader, professional qualities of personality of teacher.

Abstract

DOI:   https://doi.org/10.28925/2518-766X201611225

The article defines professional skills of music teacher — a school choir leader. It is distinguished such individual professional slills of music teacher as natural-psychological and acquired characteristics,
work style, abilities and creative image. The identity of the school choir leader is a specific professional model, which combines personal, educational and functional qualities. Individual qualities of personality of teacher, a choir leader, are interpreted as a combination of natural-psychological characteristics acquired in the learning process that determine the trajectory of development of choir and its leader. These qualities are communication and contact, artistic imagination, expressiveness and emotionality, intuition, immediate reaction, volitional element, suggestibility, organization, rigour, kindness, tolerance, empathy, and artistry. Pedagogical qualities of a teacher are examined in combination of valuable adjustment, professional knowledge, abilities and skills and methodical training. It is noted that among teacher’s individual qualities it is necessary to distinguish his style of work as established system of ways and techiques of pedagogical and artistic-creative interaction between conductor and musical group. Besides the style of choir leader’s work it is mentioned such individual qualities as creative image which includes appearance, scenic image, performing manners, communication style with colleagues and musical group, posessing communicative means of interaction with students. Among the other professional qualities of music teacher —
a choir leader — the following qualities are mentioned: experience of practical work with choral group, ability to run the choral group, willingness to perform basic activities among the functional competencies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Абдуллина О.А. Общепедагогическая подготовка учителя в системе высшего педагогического образования : [для пед. спец. высш. учеб. завед.] / О.А. Абдуллина. — М. : Просвещение, 1990. — 141 с.

Арчажникова Л.Г. Теоретические основы профессионально-педагогической подготовки учителя музыки : дис. … д-ра пед. наук : спец. 13.00.01 «Теория и история педагогики» / Л.Г. Арчажникова. —М. : НИИ ОП АПН СССР, 1986. — 442 с.

Гузій Н.В. Педагогічний професіоналізм: історико-методологічні та теоретичні аспекти : [моногр.] / Н.В. Гузій. — К. : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2004. — 243 с.

Олексюк О.М. Музично-педагогічний процес у вищій школі / О.М. Олексюк, М.М. Ткач. — К. : Знання України, 2009. — 123 с.

Падалка Г.М. Актуальні проблеми професійної підготовки вчителя музики / Г.М. Падалка // Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. пр. — К. : НПУ, 2000. — Вип. 1. — С. 9–21.

Ростовський О.Я. Методика викладання музики в основній школі : навч.-метод. посіб. / О.Я. Ростовський. — Т. : Навчальна книга — Богдан, 2001. — 216 с.

Рудницька О.П. Педагогіка: загальна і мистецька : навч. посіб. / О.П. Рудницька. — Т. : Навчальна книга — Богдан, 2005. — 360 с.

Щолокова О.П. Основи професійної художньо-естетичної підготовки майбутнього вчителя / О.П. Щолокова. — К. : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 1996. — 170 с.

Ли Цзюньшен. Развитие хорового искусства и воспитание талантов хоровых дирижеров / Ли Цзюньшен // Педагогика и профессия. — 2006. — № 11. — С. 85–86.

Лянь Лю. Состояние и тенденции развития системы хорового искусства в Китае [Електронний ресурс] / Лянь Лю // Культура України. — 2013. — Вип. 42. — Режим доступу : http://www.ic.ac.kharkov.ua/RIO/kultura42/ku42-p2/16.pdf

Фен Ибинь. Вопросы реформы системы профессионального хорового образования в педагогических вузах / Фен Ибинь // Музыка Китая. — 2004. — № 3. — С. 113–114.

Максименко С.Д. Загальна психологія: підручник / С.Д. Максименко, В.О. Зайчук, В.В. Клименко, М.В. Папуча, В.О. Соловієнко ; за заг. ред. С.Д. Максименка. — Вінниця : Нова Книга, 2004. — 704 с.

Published

2017-01-09

How to Cite

Lu, Z. (2017). Professional Model of Personality of Music Teacher — School Choir Leader. Musical Art in the Educological Discourse, (1). Retrieved from https://mmod.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/28