Piano Pieces for Children in Serhiy Bortkevych’s Musical Heritage
DOI:
https://doi.org/10.28925/2518-766X.2023.810Keywords:
сhildren's piano cycles, works by Serhiy Bortkevych, piano performance, pedagogical value, pedagogical repertoire, skill, pedagogical practiceAbstract
The article reveals the artistic and pedagogical potential of piano music for children by the Ukrainian Diaspora’s prominent composer Serhiy Bortkevych. For this purpose, we analysed the piano cycles Little Traveller, Marionettes, Musical Wonderland (based on H. H. Andersen’s fairy tales) and From My Childhood. We specified the stylistic features of his music, didactic and educational tasks, which can be determined by working on small pieces of lyrical, dance, scherzo and march genres with their inherent modest scale and simplicity of presentation. S. Bortkevych tends to the chamber type of expression, modesty of texture, and absence of external effects, which reveals the composer’s commitment to the art of the Biedermeier. This component of S. Bortkevych’s creative personality is complemented by his constant interest in the world of childhood, both in terms of imagery and content, as well as didactics and education.
All of S. Bortkevych’s children’s piano cycles clearly demonstrate the great importance of programmatic model in revealing the figurative content of piano pieces, in which nature paintings, portrait sketches, emotional experiences, travelling motifs, cities and countries, fairy-tale images, puppetry, etc. take an equal position. Up-tempo pieces (toccata, scherzo) require the same work as etudes, but with the difference that in etudes, artistic tasks are auxiliary, while in music pieces they are the main goal. In dance pieces, the basis for the work is the need to identify the specificity and character of the dance (waltz, mazurka, polka, hopak) and the originality of the rhythm. Lyrical pieces develop musicality, emotionality, artistry and performing initiative due to the musical language accessibility, vivid imagery and laconism of the form. The works of this group are of pedagogical value as they are aimed at gradual mastery of certain piano skills and techniques.
S. Bortkevych’s compositional achievements deserve attention in terms of including his heritage in the educational repertoire of modern music institutions to deepen the educational and cognitive process of children’s and youth’s musical and aesthetic education.
Downloads
References
Зіпа К. Роль програмних творів у навчально-педагогічному репертуарі ДМШ (на прикладі фортепіанних п’єс С. Борткевича). Мистецька освіта ХХІ століття: теорія і практика : зб. матеріалів наук.-практ. конф., Київ, 27 – 28 жовтня 2009 р. Київ : НАКККіМ, 2010. С. 219–223.
Казарцева Т. С. Музично-педагогічні традиції та принципи фортепіанної освіти у творчості «Забутого романтика» Сергія Борткевича. Світ науки, культури, освіти. 2014. № 2(45). С. 153–155.
Калениченко А., Муха А. Борткевич Сергій Едуардович. Українська музична енциклопедія / ред. кол: Г. Скрипник, А. Калениченко, І. Сікорська та інші. Київ: Інститут мистецтвознавства фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України, 2006. Т. 1. С. 252.
Карась Г. В. Музична культура української діаспори у світовому часопросторі ХХ століття : монографія. Івано-Франківськ : Тіповіт, 2012. 1164 с.
Качмар О., Барило С. Формування виконавських навичок на прикладі фортепіанних п’єс забутих українських композиторів першої третини ХХ століття / Обрії: наук.-пед. журнал. Івано-Франківськ, 2013. №2 (37). С. 14-17.
Кашкадамова Н. Історія фортеп’янного мистецтва. ХІХ сторіччя: підручник. Тернопіль; АСТОН, 2006. 608 с.
Левкулич Є .О. Фортепіанна спадщина Сергія Борткевича у актуальному просторі виконавського мистецтва ХХ – початку ХХІ століття: дис. … канд. мистецтвознавства : 26.00.01. Київ, 2021. 367 с.
Новосядла І. С. Сучасні тенденції формування українського фортепіанного репертуару для дітей (кінець ХХ – початок ХХІ ст.): автореф. дис. … канд. мистецтвознавства. Київ, 2011. С.145.
Сукач М. Сергій Борткевич: партитура життя. Художньо-документальна мозаїка. Чернігів: Десна Поліграф, 2018. 136 с.
Чередниченко О. Фортепіанна творчість С. Борткевича в світлі класико-романтичної традиції: дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Харків, 2008. 260 с.
Якубов Т. А. Концепти періодизації творчості Сергія Борткевича: історіографія та новий погляд. Українське музикознавство : наук.-метод. зб. Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського. Київ, 2017. Вип. 45. С. 49–70. https://doi.org/10.31318/0130-5298.2019.0.45.189971
REFERENCЕS
Zipa, K. (2010). Rol prohramnykh tvoriv u navchalno-pedahohichnomu repertuari DMSh (na prykladi fortepiannykh pies S. Bortkevycha) [The Role of Program Works in Educational Pedagogical Repertoire of Children Music Schools (Serhiy Bortkevych’s pieno pieces]. Mystetska osvita XXI stolittia: teoriia i praktyka, zb. materialiv nauk.-prakt. konf., Kyiv, 27–28 zhovtnia, 2009 r., Kyiv: NAKKKiM, 219–223 [in Ukrainian].
Kazartseva, T. S. (2014). Muzychno-pedahohichni tradytsii ta pryntsypy fortepiannoi osvity u tvorchosti «Zabutoho romantyka» Serhiia Bortkevycha [Musical and Pedagogical Traditions and Principles of Piano Education in the Works of “Forgotten Romantic” by Serhiy Bortkevych]. Svit nauky, kultury, osvity, 2(45), 153–155 [in Ukrainian].
Kalenychenko, A., & Mukha, A.(2006). Bortkevych Serhii Eduardovych [Serhiy Eduardovych Bortkevych]. Ukrainska muzychna entsyklopediia, red. kol: H. Skrypnyk, A. Kalenychenko, I. Sikorska ta inshi. Kyiv: Instytut mystetstvoznavstva folklorystyky ta etnolohii im. M. T. Rylskoho NAN Ukrainy, T. 1, 252 [in Ukrainian].
Karas, H. (2012). Muzychna kultura ukrainskoi diaspory u svitovomu chasoprostori ХХ stolittia [Musical Culture of the Ukrainian Diaspora in the World Space of the 20th Century]. Ivano-Frankivsk, 1164 [in Ukrainian].
Kachmar, O., & Barylo, S. (2013). Formuvannia vykonavskykh navychok na prykladi fortepiannykh pies zabutykh ukrainskykh kompozytoriv pershoi tretyny XX stolittia [Formation of Performing Skills on the Example of Piano Pieces by Forgotten Ukrainian Composers of the First Third of the Twentieth Century]. Ivano-Frankivsk, 14–17 [in Ukrainian].
Kashkadamova, N. B. (2006). Istoriia fortepiannoho mystetstva XX storichchia [History of Piano Art in the 19th century]. Ternopil: ASTON, 608 [in Ukrainian].
Levkulych, Ye. O. (2021). Fortepianna spadshchyna Serhiia Bortkevycha u aktualnomu prostori vykonavskoho mystetstva XX — pochatku XXI stolittia [The Piano Heritage of Serhiy Bortkevych in the Contemporary Space of the Performing Arts of the Twentieth and Early Twenty-First Centuries]. Kyiv, 367 [in Ukrainian].
Novosiadla, I. S. (2011). Suchasni tendentsii formuvannia ukrainskoho fortepiannoho repertuaru dlia ditei (kinets XIX — pochatok XX st.) [Modern Tendencies of Formation of the Ukrainian Piano Repertoire for Children (the end of the 20th — the beginning of the 21st century)]. Kyiv: Natsionalna akademiia nauk Ukrainy, 285 [in Ukrainian].
Sukach, M. (2018). Serhii Bortkevych: partytura zhyttia [Sergey Bortkevich: The Score of Life]. Khudozhnio-dokumentalna mozaika, Chernihiv: Desna Polihraf, 136 [in Ukrainian].
Cherednychenko, O. (2008). Fortepianna tvorchist S. Bortkevycha v svitli klasyko-romantychnoi tradytsii [The Piano Works by S. Bortkevych in the Classical-Romantic Tradition]. Kharkiv, 260 [in Ukrainian].
Yakubov, T. A. (2017). Kontsepty periodyzatsii tvorchosti Serhiia Bortkevycha: istoriohrafiia ta novyi pohliad [Concepts of Periodization of Serhiy Bortkevich’s Work: Historiography and a new perspective] Ukrainske muzykoznavstvo: nauk.-metod. zb. nats. muz. akad. Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, Kyiv, Vyp. 45, 49–70 [in Ukrainian].