Future Music Teacher’s Independent Work in Process of Instrumental Performing Experience

Authors

  • L. I. Harkusha

Keywords:

independent work, concert-performing and teaching practice, musical and educational activities, future music teacher.

Abstract

 DOI:  https://doi.org/10.28925/2518-766X20161893

One of the main tasks of education is to prepare the young person for independent, creative work. It applies to young people who prepare themselves for teaching, because teachers’ work is associated with creative, initiative, independent thinking, constant improvement of mastery and outreach activities. The article aims at defining the role of professional development and musical performing knowledge of future music teacher, contribution to the formation of teaching experience, concert and performance skills and educational activities. According to these goals, it was formulated the following objectives: to highlight the various forms of professional development skills that prepare future teachers of music to professional autonomy, self-development, self-realization and self-improvement in piano class.
The article highlights various forms of future music teacher’s independent work in the process of concertperforming and educational activities, which contribute to the formation of pedagogical experience. The efficiency of solving problems of development of professional interest of the future music teacher largely depends on properly training and education, intelligent choice of principles, forms and methods of their implementation. These methods are important in the preparation of future musician-pianist. Knowledge of these provisions is necessary for the further work of young professionals and help them in a creative independent work. All recommended methods are worked out at the piano class, they are the outcome and experience on this problem.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Алексеев А.Д. Творчество музиканта-исполнителя / А.Д. Алексеев. — М. : Музыка, 1991. — 102 с.

Абдулин Э.Б. Методология педагогики музыкального образования / Э.Б. Абдулин. — М. : ГНОМ, 2010. — 379 с.

Архимович Б. Розвинення творчого потенціалу учнів-піаністів в класі фортепіано / Б. Архимович, Н. Лисина // Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. пр. — К. : НПУ, 2006. — Вип. 1. — 173 с.

Булатова Л. Педагогические принципы Е.Ф. Гнесиной / Л. Булатова. — М. : Музыка, 1976. — 63 с.

Бородин А. Критические статьи / А. Бородин. — М. : Музыка, 1982. — 49 с.

Бодалев А. Восприятие и понимание человека человеком / А. Бодалев. — М. : МГУ, 1992. — 32 с.

Быстрицкий Е. Феномен личности: мировоззрение, культура, бытие / Е. Быстрицкий. — К. : Наукова думка, 1991. — 46 с.

Базілевська Л. Саморозвиток особистості як творчість у контексті педагогічної діяльності / Л. Базілевська // Проблеми гуманітарних наук: Наукові записки. — Дрогобич : Коло, 2001. — Вип. 7. — С. 55–64.

Болгарський А. Деякі аспекти формування художньо-творчих умінь у майбутніх учителів / А. Болгарський // Творча особистість вчителя: проблеми теорії і практики. — К. : УДПУ, 1997. — С. 288–296.

Бирман А. Развитие художественных навыков / А. Бирман. — М. : Музыка, 1973. — 63 с.

Гусейнова Л.В. Формування готовності майбутніх вчителів музики до інструментально-виконавської діяльності : дис. … канд. пед. наук : спец. 11.00.02 «Теорія і методика навчання музики і музичного виховання» / Л.В. Гусейнова. — К., 2005. — 241 с.

Гуральник Н. Українська фортепіанна школа ХХ століття в контексті розвитку музичної педагогіки / Н. Гуральник. — К. : Вища школа, 2007. — 312 с.

Згурська Н.М. Методика формування музично-виконавської культури майбутнього вчителя / Н.М. Згурська // Теорія і методика мистецької освіти. — К. : НПУ, 2007. — Вип. 2. — 134 с.

Олексюк О.М. Методика викладання гри на народних інструментах / О.М. Олексюк. — К. : ДАКККіМ, 2004. — 133 с.

Олексюк О.М. Педагогіка духовного потенціалу особистості / О.М. Олексюк, М.М. Ткач // Сфера музичного мистецтва : навч. посіб. — К. : Знання України, 2004. — 264 с.

Падалка Г.М. Актуальні проблеми професійної підготовки вчителя музики / Г.М. Падалка // Теорія і методика мистецької освіти. — К. : НПУ, 2006. — Вип. 1. — 12 с.

Пляченко Т.М. Компетентнісна модель у структурі фахової підготовки майбутнього вчителя музики / Т.М. Пляченко // Сучасні стратегії університетської освіти: якісний вимір. — К., 2012. — Вип. 1. — 722 с.

Щербакова А.И. Музыкальное искусство и образование в подготовке современного педагога-музыканта / А.И. Щербакова. — М., 2007. — 127 с.

Published

2017-01-08

How to Cite

Harkusha, L. I. (2017). Future Music Teacher’s Independent Work in Process of Instrumental Performing Experience. Musical Art in the Educological Discourse, (1). Retrieved from https://mmod.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/21