ВИКОНАВСЬКА КУЛЬТУРА ПІДЛІТКІВ ЯК МУЗИЧНО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА

Автор(и)

  • Мирослава Вячеславівна Стрюк Український державний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0009-0003-8948-9446

DOI:

https://doi.org/10.28925/2518-766X.2024.98

Ключові слова:

культура, ретроспектива, підліток, виконавська культура, педагогічна культура, педагогічна взаємодія, педагогічна майстерність, педагогічна інтуїція

Анотація

Стаття присвячена проблемі формування виконавської культури підлітка, яка висвітлена як частина загальної культури. Своєю чергою, культура як явище розглядається в ретроспективній послідовності, акцентуація при ретроспекції була на особливостях мистецьких стилів та музичного мистецтва. Детально розкрито особливості формування культури як явища в епоху Античності, із висвітленням впливу міфологічного світогляду на формування мистецтва. При розгляді доби Середньовіччя вказана зміна світогляду з міфологічного на релігійний; звернена увага на відокремлення музики, призначеної для мирського життя, від церковної; розглянуті передумови виникнення григоріанського співу та особливості виконання. Зазначено про
культурний підйом у період Відродження; повернення до античних зразків, а також вказано на філософську ідею людиноцентричності як важливого чинника у формуванні культурного запиту. При розгляді епохи Просвітництва зазначається важливість духовно-моральних якостей людини та розвиток інтелектуальних здібностей. Панівним жанром музичного мистецтва в цей період є опера. Новітні часи ознаменовуються рушійними науковими відкриттями, що, своєю чергою, ґрунтовно вплинули на формування культурного середовища. Висвітлено радикальні зміни культурного життя в цей період внаслідок таких факторів: науково-технічні відкриття, інновації в галузі медицини, зміни суспільно-правового устрою. У сучасний період людства культура та культура поведінки взаємопов’язані й доволі часто ототожнюються. Також у статті проаналізовано дослідження науковців щодо поняття педагогічної культури та які фактори впливають на її формування. Важливими чинниками педагогічної культури визначено педагогічну майстерність, педагогічну взаємодію та педагогічну інтуїцію. Вказані особливості педагогічної майстерності й типові ознаки. Розглянута педагогічна інтуїція як провідний елемент педагогічної культури. Наголошується на важливості ролі педагога в педагогічній взаємодії між учнем та викладачем.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Hrytsenko, T. B. (2009). Kulturolohiia [Culturology]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].

Yahupov, V. V. (2022). Pedahohika [Pedagogy]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Ziaziun, I. V., Kramushchenko, L. V., & Kryvonos, I. F. (1997). Pedahohichna maisternist [Pedagogical Excellence]. Kyiv: Vyshcha shkola [in Ukrainian].

Rudnytska, O. P. (1998). Muzyka i kultura osobystosti: problemy suchasnoi pedahohichnoi osvity [Music and Personality Culture: Problems of Modern Teacher Education]. Kyiv: IZMN [in Ukrainian].

Belymenko, L. I. (2021). Khudozhnia dotsilnist muzyky v systemi antychnykh vydovyshch: komparatyvnyi analiz [Artistic Expediency of Music in the System of Ancient Spectacles: comparative analysis]. International scientific journal “Grail of Science” 6, 429–433 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.25.06.2021.081

Sokolova, H., & Lobova, O. (2023). Metodyka formuvannia stsenichno-vykonavskoi kultury uchniv dytiachykh muzychnykh shkil u protsesi navchannia hry na fortepiano. [Methods of Forming the Stage and Performance Culture of Children’s Music School Students in the Process of Studying to Play the Piano]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 5–6, 284–296 [in Ukrainian].

Downloads


Переглядів анотації: 67

Опубліковано

2025-04-24

Як цитувати

Стрюк, М. В. (2025). ВИКОНАВСЬКА КУЛЬТУРА ПІДЛІТКІВ ЯК МУЗИЧНО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі, (9), 47–52. https://doi.org/10.28925/2518-766X.2024.98