РОЗВИТОК ПІАНІСТИЧНИХ НАВИЧОК ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В ДОНОТНИЙ ПЕРІОД НАВЧАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2518-766X.2022.79

Ключові слова:

дошкільник; піаністичні навички; донотний період; музичне виховання.

Анотація

У статті розглянуто донотний період як необхідний та важливий у процесі навчання музикантів. Від успішності навчання на цьому етапі залежить ефективність подальшого опанування грою на музичному інструменті. На основі вивчення літератури було визначено, що музичний розвиток є актуальним для дітей саме дошкільного віку, оскільки на різних вікових етапах дитина виявляє та розвиває різні здібності, які відповідають особливостям певного вікового періоду. Важливою ознакою музикальності дошкільника є його творче ставлення до музики, адже, слухаючи та сприймаючи музичний твір, дитина емоційно на свій розсуд уявляє художній образ, відтворюючи його у співі, грі, танці чи на папері.
Донотний період навчання учня-піаніста визначається як початковий період навчання, коли учень під час активного музикування на фортепіано без використання нотного тексту розвиває музично-творчі здібності, знайомиться з основними музичними поняттями, опановує поставу та формує елементарні піаністичні навички. Головне завдання педагога полягає в тому, щоб допомогти кожному учневі індивідуально пристосуватися до інструмента, знайти своє власне відчуття зручності, відчути вільні, природні рухи, ненапружений стан рук та всього організму.
Дані анкетування 124 викладачів-піаністів щодо особливостей впровадження донотного періоду в практику навчання початківців засвідчили, що донотна підготовка є важливим етапом навчання піаністів-початківців і більшість опитаних викладачів приділяють увагу цьому етапу. Водночас викладачі фортепіано недостатньо чітко розуміють особливості даного періоду, більшість з них не володіють необхідними методами та формами роботи. Перспективи подальших наукових досліджень вбачаємо у розробці авторської методики донотного періоду навчання учнів-піаністів та перевірці її під час педагогічного експерименту.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Artobolevskaia, A. D. (1986). Pervaia vstrecha s muzykoi [First Encounter with Music]. Moscow: Sov. Kompozitor, 103 (in Russian).

Barenboim, L. A. (2018). Muzykalnaia pedagogika i ispolnitelstvo [Music Pedagogy and Performance]. Uchebnoie posobie, 2nd ed., SPb, 340 p. [(in Russian).

Bila, I. M. (2014). Psykholohiia dytiachoi tvorchosti [Psychology of Children’s Creativity]. K., Feniks, 137 (in Ukrainian).

Bondarenko, L. A. (2016). Metody rozvytku fortepiannoi tekhniky F. Busoni v instrumentalno-vykonavskii pidhotovtsi maibutnіoho vchytelia muzychnoho mystetstva [F. Busoni’s Methods of Piano Technique Development in the Instrumental and Performance Training of a Future Music Teacher]. Profesiina mystetska osvita i khudozhnia kultura: vyklyky XXI stolittia: mater. II Mizhnarod. nauk.-prakt. konf.,

–15 kvitnia, Kyiv, 2016, 496–501 (in Ukrainian).

Vetluhina, N. O. (1978). Muzychnyi rozvytok dytyny [Music Development of a Child]. Kyiv, Muzychna Ukraina, 253 (in Ukrainian).

Vorobkevych, T. P. (2001). Metodyka vykladannia hry na fortepiano [Methodology of Teaching Piano]. Pidruchnyk, Lviv: LDMA. 244 (in Ukrainian).

Hrydnieva, N. (2012). Khochu hraty na roiali [Want to Play the Piano]. Kyiv, Muz. Ukraina, 200 (in Ukrainian).

Zavalko, K. V. (2020). Innovatsiine muzychne navchannia ta rozvytok muzychnykh zdibnostei uchnia: navchalno-metod. posibnyk [Innovative Music Education and Development of the Student’s Musical Abilities: educational method. manual]. Kyiv, TsUL, 220 (in Ukrainian).

Zavalko, K. V. (2020). Muzychna pedahohika: innovatsiino-psykholohichnyi aspekt: navchalno-metod. posibnyk [Musical Pedagogy: Innovative and psychological aspect: educational method. manual]. Kyiv, TsUL, 181 (in Ukrainian).

Kostiuk, H. S. (1976). Doshkilnyi vik [Preschool Age]. Vikova psykholohiia, K., Radianska shkola, 90–138 (in Ukrainian).

Kostiuk, H. S., & Prokoliienko, L. M. (ed.) (1989). Navchalno-vykhovnyi protses i psykhichnyi rozvytok osobystosti [Educational Process and Mental Development of Personality]. Kyiv, Radianska shkola, 608 (in Ukrainian).

Metodyka muzychnoho vykhovannia v dytiachomu sadku [Methodology of Music Education in Kindergarten]. (1979). Kyiv, Muzychna Ukraina, 163 (in Ukrainian).

Kononko, O. L., Plokhii Z. P., & Honcharenko A. M. (2009). Metodychni aspekty realizatsii Bazovoi prohramy rozvytku dytyny doshkilnoho viku «Ya u sviti» [Methodical Aspects of the Implementation of the Basic Programme for the Development of Preschool Children “Me and the World”]. Kyiv, Svitych, 208 (in Ukrainian).

Moliako, V. O. (2004). Psykholohichna teoriia tvorchosti [Psychological Theory of Creativity]. Obdarovana dytyna, 6, 2–9 (in Ukrainian).

Nazarenko, I. M. (2011). Shliakhy formuvannia vykonavskoi maisternosti maibutnioho vchytelia-muzykanta [Ways of Development of Performance Skills of a Future Teacher-Musician]. Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho, Seriia: Pedahohika, 6, 132–138 (in Ukrainian).

Naumenko, S. I. (1995). Osnovy vikovoi muzychnoi psykholohii [Basics of Age-Related Musical Psychology]. Kyiv, 103 (in Ukrainian).

Naumenko, S. I. (2012). Psykholohichni osnovy muzychnoho vykhovannia doshkilnykiv [Psychological Foundations of Music Education of Preschoolers]. Muzychnyi kerivnyk, 5, 4–9 (in Ukrainian).

Psykholohiia dytiachoi tvorchosti [Psychology of Children’s Creativity] (2014). Kyiv. Feniks. 137 (in Ukrainian).

Rybalka, V. R. (1996). Psykholohiia rozvytku tvorchoi osobystosti: navch. posib [Psychology of Creative Personality Development: teaching manual]. Kyiv, I3MN, 236 (in Ukrainian).

Romenets, V. A. (2001). Psykholohiia tvorchosti: navch. posibnyk [Psychology of Creativity: teaching manual]. 2nd ed., K., Lybid, 288 (in Ukrainian).

Savshinskii, S. I. (2002). Pianist i yego rabota [The Pianist and His Work]. Moscow: Klassika-ХХІ, 244 (in Russian).

Smorodskyi, V. I. (2015). Formuvannia vykonavskykh navychok hry na fortepiano v uchniv dytiachykh muzychnykh shkil na zasadakh zhanrovoho pidkhodu [Formation of Performance Skills of Playing the Piano in Children’s Music School Students on the Basis of the Genre Approach]. Candidate dissertation by spec. №13.00.0, Kyiv, 227 (in Ukrainian).

Typova navchalna prohrama z navchalnoi dystsypliny «Muzychnyi instrument fortepiano» elementarnoho pidrivnia pochatkovoi mystetskoi osvity [A typical Educational Programme on Educational Discipline “Musical Instrument Piano” for the elementary sub-level of primary art education]. (2019). Kyiv, 23 (in Ukrainian).

Titovych, V. I, & Lysina, N. I. (2019) Deiaki osoblyvosti formuvannia u molodshykh shkoliariv navychok chytannia notnoho tekstu [Some Features of the Formation of the Skills of Reading Music Text in Junior Schoolchildren]. Naukovyi chasopys NPU im. M. P Drahomanova, Seriia 14, Teoriia i metodyka mystetskoi osvity, 26, 183–189 (in Ukrainian).

Fridman, L. I. (1997). Psykhopedahohika zahalnoi osvity: posibnyk dlia uchniv i vchyteliv [Psychopedagogy of General Education: A guide for students and teachers]. Kyiv, In-t prakt. Psykholohii, 287 (in Ukrainian).

Oleksiuk, О. (2019). Modernization and Development of Arts Education: Spiritual and Worldview Alternative. Teacher Education in the 21st Century: monography (collective). — Intech Open, London, SE1 9SG, UNITED KINGDOM. 97–111 (in English).

Vygotsky, L. S. (1987) The Collected Works of L. S. Vygotsky: Problems of General Psychology, Including the Volume Thinking and Speech (Cognition and Language: A Series in Psycholinguistics), Softcover reprint of the original 1st ed. (in English).

Weinberger, N. (1997). The Music in Our Minds. Educational Leadership, November, 36–40 (in English).

Zavalko, K., & Khalilova, A. (2018). The Diagnostics of a Preschooler as Readiness for Learning to Play a Musical Instrument. Problems in Music Pedagogy, 17 (2), 45–57 (in English).

Downloads


Переглядів анотації: 204

Опубліковано

2023-03-31

Як цитувати

Завалко, К., & Балюра, К. (2023). РОЗВИТОК ПІАНІСТИЧНИХ НАВИЧОК ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В ДОНОТНИЙ ПЕРІОД НАВЧАННЯ. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі, (7). https://doi.org/10.28925/2518-766X.2022.79