ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОФЕСІЙНОГО ТА ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ У ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІЙ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИЦІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2518-766X.2020.5.19

Ключові слова:

емоційне вигорання; професійне вигорання; зарубіжний досвід; особистість.

Анотація

У статті розкрито основні підходи щодо дослідження професійного та емоційного вигорання в зарубіжній та вітчизняній психолого-педагогічній теорії та практиці. Наголошено, що вигорання характеризується рядом функцій в процесі професійного становлення особистості, протилежних традиційним функціям будь-якого психічного явища: антимотиваційної, антикогнітивної та дерегулятивної. Наукове осмислення зарубіжного досвіду щодо вивчення феномену професійного вигорання дозволило визначити ступінь негативності впливу довготривалих стресів професійного характеру, емоційно навантажених умов концертно-сценічної діяльності та значної кількості непередбачуваних ситуацій мистецько-педагогічної взаємодії, як детермінант психофізичного вигорання, на емоційний, інтелектуальний і фізичний стан здоров’я фахівця. Окреслено низку суперечностей, які потребують розв’язання, а саме: між потребами у теоретичній розробленості проблеми професійного вигорання, загальній педагогіці та незначною кількістю наукових вітчизняних досліджень у цьому напрямку.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Vodopianova N. E., Starchenkova, E. S. (2005). Sindrom vygoraniia: diagnostika i profilaktika [Burnout Syndrome: diagnosis and prevention]. SPb (in Russian).

Gnezdilova, O. N. (2005). Innovatsionnaia pedagogicheskaia deiatelnost kak faktor preduprezhdeniia emotsionalnogo vygoraniia uchitelya [Innovative Pedagogical Activity as Factor of Preventing Emotional Burnout of Teacher]. Diss. ... kand. psikhol. nauk, M. (in Russian).

Lengle, A. (2005). Person. Ekzistentsialno-analiticheskaia teoriia lichnosti [Existential-Analytical Theory of Personality]. M. (in Russian).

Lengle, A. (2001). Ekzistentsialnyi analiz — naiti soglasie s zhizniu . [Existential Analysis — Finding Agreement with Life]. Moskovskii psikhoterapevticheskii zhurnal, # 1 (in Russian).

Maltseva, N. V. (2005). Proiavlenie sindroma psikhicheskogo vygoraniia v protsesse professionalizatsii uchitelia v zavisimosti ot vozrasta i stazha raboty [Manifestation of Mental Burnout Syndrome in Process of Teacher Professionalisation Depending on Age and Work Experience]. Diss. ... kand. psikhol. Nauk, M. (in Russian).

Orel, V. E. (2006). Sindrom psikhicheskogo vygoraniia lichnosti [Mental Burnout Syndrome]. M. (in Russian).

Orel, V. E. (2006). Strukturno-funktsionalnaia organizatsiia i genezis psikhicheskogo vygoraniia [Structural and Functional Organization and Genesis of Mental Burnout]. Diss. ... d-ra psikhol. nauk, M. (in Russian).

Praktikum po psikhologii professionalnoi deiatelnosti i menedzhmentu [Workshop on Psychology of Professional Activity and Management]. (2001). Pod red. G. S. Nikiforova, SPb. (in Russian).

Formaniuk, T. V. (1994). Sindrom «emotsionalnogo sgoraniia» uchitelia [Syndrome of “emotional burnout” of Teacher]. Voprosy psikhologii, № 6 (in Russian).

Cox, Т., Griffits, А. (ed.) (1998). The Burnout Companion to Study and Practice. A Critical Analysis, L. (in English).

Edelwich, Е., Brodsky, A. (1980). Stages of Disillusionment in the Helping Professions. N. Y. (in English).

Freudenberger, H. J. Staff Burnout (1974). Journal of Social Issues, Vol. 30, pp. 159–165 (in English).

Langle, A., Orgle,r C. (2003). The Existence Scale. European Psychotherapy, 2003, Vol. 4, № 1 (in English).

Maslach, C. A. (1994). Multidimentional Theory of Burnout. Theories of Organizational Stress, Oxford (in English).

Maslach, C., Leiter, M. (1997). The Truth About Burnout. San Francisco (in English).

Pines, A. M. (1981). Burnout: From Tendium to Personal Growth. N. Y. (in English).

Downloads


Переглядів анотації: 563

Опубліковано

2021-05-03

Як цитувати

Бегун-Трачук, . Л. (2021). ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОФЕСІЙНОГО ТА ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ У ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІЙ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИЦІ. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі, (5). https://doi.org/10.28925/2518-766X.2020.5.19