Artistic Tolerance within Context of Future Music Teachers’ Instrumental Performing Activity

Authors

  • Nataliya V. Sobol

Keywords:

artistic tolerance, future music teacher, instrumental performance, future music teacher professional training, artistic experience, artistic erudition, artistic mentality.

Abstract

DOI:   https://doi.org/10.28925/2518-766X201612932

The article is focused on the problem of future music teacher’s artistic tolerance formation. This phenomenon is defined as an important characteristic of contemporary specialists in the art education which influence their comprehension and interpretation of the works of art. The author reviews the content, aims and components of instrumental performance as a part of educational and artistic activities of future music teachers.
The article highlights interconnection between future music teacher’s instrumental performing experience and development of his artistic creative tolerance. The quality of personality’s artistic experience depends upon the quantity of his passive contacts with works of art (a sort of “artistic communicative sessions” in auditory) and active interaction with artistic texts during its interpretation. The acquired future music  teacher’s artistic experience has influence on achievement of his skills, techniques in music performances, and improves personal and professional qualities including artistic tolerance.
The modern art in comparison with the classical art is more contradictious and needs to be learned profoundly. In this reason the level of personality’s respectability and treatment (in other words — tolerance) of the artistic phenomena, styles, genres etc could be different depending on his knowledge about them.
Consequently, erudition and experience in wide cultural and artistic fields as a result of music activities are  the background of the idea of artistic tolerant student — future music teacher. Also it is worth to notice, that individual mental, psychological and behavior features of each personality play an important role in the case of artistic tolerance formation. Therefore, the author of the article emphasizes that this phenomenon might be the result of personal wish to find out the essence of art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Безугла М.В. Художня освіченість як компонент духовно-культурної цінності освіти [Електронний ресурс] / М.В. Безугла // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. — 2013. — № 4. — С. 7–11.— Режим доступу :hhttp://nbuv.gov.ua/j-pdf/NZTNPU_ped_2013_4_4.pdf

Березовська О. До проблеми музично-виконавської діяльності у фортепіанній підготовці майбутніх учителів музики [Електронний ресурс] / О. Березовська // Проблеми підготовки сучасного вчите-я. — 2012. — № 6 (2). — С. 197–202. — Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/j-pdf/ppsv_2012_6(2)__29.pdf

Беренбойм Л. Вопросы фортепианной педагогики и исполнительства / Л. Беренбойм. — Л. : Музыка, 1969. — 288 с.

Давидов М. Наукові здобутки виконавського музикознавства — чинник прогресу музичної педагогіки [Електронний ресурс] / М. Давидов // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. — 2014. — Вип. 110. — С. 144–150. — Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Nvnmau_2014_110_16.pdf

Реброва О.Є. Теорія і методика формування художньо-ментального досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва та хореографії [Текст] : автореф. дис.... д-ра пед. наук : 13.00.02; 13.00.04 /О.Є. Реброва; Нац пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. — К., 2013. — 44 с.

Пляченко Т.М. Формування інструментально-виконавської компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі фахової підготовки / Т.М. Пляченко // Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття : матер. Міжнарод. наук.-практ. конф., 16‑17 жовт. 2014 р. / МОН України, Київ. ун-т ім. Б. Грінченка ; за заг. ред. В.О. Огнев’юка ; [редкол.: В.О. Огнев’юк, Л.Л. Хоружа, К.Ю. Бацак та ін.]. — К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2014. — С. 61–69.

Щолокова О.П. Модернізація фахової мистецької освіти у контексті сучасних гуманістичних ідей / О.П. Щолокова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 14: Теорія і методика мистецької освіти / М-во освіти і науки України, НПУ ім. М.П. Драгоманова. — К. : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2007. — Вип. 4 (9): Матеріали II Міжнарод. наук.-практ. конф. Гуманістичні орієнтири мистецької освіти», 26–27 квітня 2007 р. — С. 11–14.

Ярова М.В. Підготовка майбутнього вчителя музики до інструментально-виконавської діяльності / .В. Ярова // Пед. дискурс : зб. наук. пр. — 2012. — Вип. 11. — С. 370–373.

Barron, S. (1991). Degenerate Art: the fate of the Avant-garde in Nazi Germany / S. Barron. — Los Angeles Country Museum of Art, 1991. — 423 p. http://www.lacma.org/sites/all/themes/custom/lacma/reading_room/degenerate-art-the-fate-of-the-avant-garde-in-nazi-germany.html#page/n0/mode/2up

Published

2017-01-08

How to Cite

Sobol, N. V. (2017). Artistic Tolerance within Context of Future Music Teachers’ Instrumental Performing Activity. Musical Art in the Educological Discourse, (1). Retrieved from https://mmod.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/9