Future Music Teachers’ Professional Outlook in Context of Humanistic Paradigm of Education

Authors

  • Mariya M. Tkach

Keywords:

professional outlook, future teacher of musical art, universal pedagogical culture, humanistic paradigm of education, post-nonclassical pedagogy.

Abstract

DOI:     https://doi.org/10.28925/2518-766X201612025

The article carries out a theoretical analysis of the phenomenon of professional outlook of future teachers of musical art that displays an organic relationship with the universals of pedagogical culture; describes
the main paradigms of education that have developed in the process of historical development of society; examines hermeneutical essence of education and defines valuable potential of future music teachers’
professional outlook in the context of the formation of humanistic paradigm of post-nonclassical art pedagogy.
It is outlined two approaches to the problems: the first one— classic (Kuhn’s concept of paradigm), and the second one — which reflects changes in every branch of science and demonstrates transition from classical science to neoclassic and post-neoclassic. It is analysed such paradigms of education as traditionalisticconservative, rationalist (behavioral) and humanistic (phenomenological-hermeneutic). It is defined the context of mastering the meaning of paradigm in art education that uses classical structure of scientific knowledge of neoclassical approaches, in particular hermeneutic. It is foud out hermeneutical essence of education based on understanding a natural methodological process of cognition and self-cognition, which are the sources of valuable and semantic self-identity. In connection with it, it is defined the relevance of future music teachers training with prevailing professional outlook based on hermeneutics, reflecting organic union of educational universals of culture: pedagogical worldview, artistic outlook, music teacher’s self-identity in ontological, sense and methodological coordinates. According to the results of theoretical  analysis, it is presented the value of future music teachers’ potential professional outlook in the context of formation of post-neoclassical humanistic paradigm of pedagogy of arts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бондаревская Е.В. Парадигма как методологический регулятив педагогической науки и инновационной практики [Электронный ресурс] / Е.В. Бондаревская. — Режим доступа : http://www.portalus.ru/modules/shkola/rus_show_archives.php?subaction=showfull&id=1195048158&archive=1195938639&start_from=&ucat=&. — Название с экрана.

Закирова А.Ф. Теория и научно-образовательная практика педагогической герменевтики /А.Ф. Закирова // Инновационные проекты и программы образования. — 2013. — № 3. — С. 15–25.

Історія філософії. Словник / за заг. ред. д-ра філос. наук, проф. В.І. Ярошовця. — 2-ге вид. перероб. — К. : Знання України, 2012. — 1087 с.

Кун Т. Структура научных революций / Т. Кун. — М., 1977.

Лызь Н.А. Взгляд на парадигмы и изменения в педагогике / Н.А. Лызь // Педагогика. — 2005. —№ 8. — С. 16–26.

Олексюк О.М. Герменевтичний підхід у вищій мистецькій освіті : кол. моногр. / О.М. Олексюк, М.М. Ткач, Д.В. Лісун. — К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. — 150 с.

Олексюк О.М. Музично-педагогічний процес у вищій школі / О.М. Олексюк, М.М. Ткач. — К. :Знання України, 2009. — 123 с.

Рудницька О.П. Педагогіка: загальна та мистецька : навч. посіб. / О.П. Рудницька. — Т. : Навчальна книга — Богдан, 2005. — 360 с.

Сулима И.И. Философия, герменевтика и образование / И.И. Сулима // Педагогика. — 1999. —№ 1. — С. 36–43.

Ткач М.М. Універсалії педагогічної культури в структурі професійного світорозуміння майбутнього вчителя музики / М.М. Ткач // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Сер.: Педагогіка і психологія : зб. ст. — Ялта : РВВ КГУ, 2014. — Вип. 45. — Ч. 3. — С. 227–233.

Філософський енциклопедичний словник / за заг. ред. В.І. Шинкарука. — К. : Абрис, 2002. — 742 с.

Шиянов Е.Н. Полипарадигмальность как методологический принцип современной педагогики /Е.Н. Шиянов, Н.Б. Ромаева // Педагогика. — 2005. — № 9.

Rogers. C. (1983). Freedom to Learn for the 80’s. — Columbus — Toronto — London — Sydney : Ch. E.Merrill Publ. Company, A Bell & Howell Company, 1983. — 312 p.

Skinner, B. F. (1978). About Behaviorism / B. F. Skinner. — New York : Knopf, 1978.

Published

2017-01-08

How to Cite

Tkach, M. M. (2017). Future Music Teachers’ Professional Outlook in Context of Humanistic Paradigm of Education. Musical Art in the Educological Discourse, (1). Retrieved from https://mmod.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/7