Ethnoculturological Approach to Vocal-Competence Education of Future Music Teachers
Keywords:
approach, activity, ethnoactivy, culturological activity, ethnoculturological approach, vocal training.Abstract
DOI: https://doi.org/10.28925/2518-766X201611358
The article deals with the problem of ethnoculturological approach to the professional vocal training of the future music teachers. The major task of vocal training of the future music teachers is formation
of a new educational and cultural ideal based on ethnoculturological background. The main objective of the training process is considered tradition of studying the national vocal school as a special music
system, a specification of directions of of vocal-educational content ethnologization, systematization of folk-singing heritage, revival of Ukrainian singing-romance style. Innovation activities in the field
of modern professional musical creativity is aimed at solving new artistic and creative goals in the framework of broadcasting national traditions. Performing Ukrainian folk songs, students acquire the vocal and technical skills as well as knowledge of the history and culture of Ukraine, which provides them with a sense of national pride and respect for the glorious past of its people. Ethnoculturological activity is a multifaceted creative process, based on aesthetic and artistic activity and is an integral part of culture as ethno-culturological inexhaustible treasury of folk traditions and national ideals. Ethnoculturological aspect of vocal-competence training improves the quality of the competence of future specialists. It is made recommendations for the work with students to achieve the required level of training; highlighted the content of work on the Ukrainian folk song as the main teaching material; proved that ethnoculturological activity is universal, as it is organically composed of interconnected activities in various forms of art.
Downloads
References
Абетка етнополітолога. — К. : Школяр, 1995. — Т. 1. — 224 с.
Багадуров В.А. Очерки по истории вокальной педагогики / В.А. Багадуров. — М. : Музгиз, 1956. — 268 с.
Гнидь Б.П. Історія вокального мистецтва: Підручник / Б.П. Гнидь. — К. : НМАУ ім. П.І. Чайковського, 1997. — 320 с.
Кошиць О.А. Про українську пісню й музику / О.А. Кошиць. — [Репринтне видання]. — К. : Музична Україна, 1993. — 48 с.
Ляшенко І.Ф. Етнологічні основи українського художнього культурознавства / І.Ф. Ляшенко // Українська художня культура : навч. посіб. / за ред. І.Ф. Ляшенка. — К. : Либідь, 1996. — С. 12–32.
Масол Л.М. Художня культура : підручник для ЗНЗ / Л.М. Масол. — Х. : Ранок, 2010. — 240 с.
Мітюков Б.Н. Педагогічні ідеї Яна Амоса Коменського на Україні / Б.Н. Мітюков. — К. : Рад. шк., 1971. — 108 с.
Олексюк О.М. Інноваційні підходи в сучасній мистецькій освіті / О.М. Олексюк // Духовність особистості: методологія, теорія і практика : зб. наук. пр. — Луганськ, 2009. — Вип. 4 (27). — С. 82–93.
Олексюк О.М. Музична педагогіка : навч. посіб. / О.М. Олексюк. — К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. — 248 с.
Степико М.Т. Буття етносу: витоки, сучасність, перспективи (філософсько-методологічний аналіз) / М.Т. Степико. — К. : Товариство «Знання», 1998. — 251 с.
Юцевіч Ю.Є. Теорія і методика розвитку співацького голосу : навч.-метод. посіб. / Ю.Є. Юцевіч. — К. : ІЗМН, 1998. — 160 с.