Innovative Principles for Methodical Competence Formation of Future Music Teachers in Choral Conducting
Keywords:
innovative principles, methodical competence, choral conducting, related musical discipline, interdisciplinary relations, intensification of training.Abstract
DOI: https://doi.org/10.28925/2518-766X2016117121
The article is devoted to the educational process of innovative principles use in the study of discipline “Choral Conducting” and determines their impact on the quality of the training and formation of methodical competence of future music teachers.
The classes in choral conducting with the use of traditional pedagogical principles that are effective and contribute to the consistent and systematic learning, assimilation, and deepen the strength of theoretical knowledge, intellectual and musical development of students. However, modern requirements encourage rethinking of the problems of education quality of future music teachers.
The article examines innovative principles of learning, discloses their content and determines their influence on intensification of educational process and development of future professionals’ methodical соmpetence at choral conducting classes.
Incorporation of innovative learning principles into the educational process contributes to the deepening of methodical knowledge intensification and optimization of educational process on choral conducting, the development of interconnection between choral conducting and other musical disciplines, high-quality training of future specialists. The materials of the research are prerequisite for making adjustments to the content of the curriculum for future music teachers training and updating them on the basis of innovative learning principles.
Downloads
References
Авдієвський А.Т. Формування особистості на ґрунті національно-культурного відродження / А.Т. Авдієвський // Мистецтво у школі : зб. ст. / [упоряд. І.М. Гадалова]. — К. : УДПУ, 1996. — Вип. І. — С. 80–83.
Костенко Л.В. Формування хормейстерських вмінь у класі хорового диригування / Л.В. Костенко, Л.Ю. Шумська. — Ніжин : Вид-во НДПУ ім. М. Гоголя, 2004. — 25 с.
Олексюк О.М. Музична педагогіка : навч. посіб. / О.М. Олексюк. — К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. — 248 с.
Олексюк О. Педагогіка духовного потенціалу особистості: сфера музичного мистецтва / О. Олексюк,
М. Ткач. — К. : Знання України, 2004. — 264 с.
Теряєва Л.А. Міждисциплінарні зв’язки у формуванні методичної компетентності майбутніх учителів музики / Л.А. Теряєва // Електронне наукове фахове видання «Освітологічний дискурс» Київського університету імені Бориса Грінченка. — 2015. — Вип. № 2 (10).
Теряєва Л.А. Формування методичної компетентності майбутніх учителів музики в процесі диригентсько-хорової підготовки / Л.А. Теряєва // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 14: Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. пр. — Вип. 17 (22). — К. : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2015. — С. 49–54.