Musical Activities and Games in the Process of Learning to Play the Piano
DOI:
https://doi.org/10.28925/2518-766X.2023.86Keywords:
Game Methods of Teaching Piano, Innovative and Pedagogical Technologies, Music, Musical and Game Activities, PianoAbstract
The piano is one of the most popular musical instruments among children. Playing the piano requires some effort from both children and teachers. At the same time, life puts forward new requirements for mastering advanced teaching methods that can provide maximum results. Piano teachers are faced with the task of making learning as meaningful, interesting, and personality-oriented as possible. With this in mind, the issues of finding, developing and implementing alternative forms and methods of organizing training, new advanced pedagogical ideas, as well as the latest educational technologies in the process of learning to play the piano are considered important. After all, technological progress does not stand still. Modern technologies are developing so actively that literally everyone has new products that seemed inaccessible yesterday. Therefore, the task of a modern teacher is to constantly monitor the emergence of new forms, methods of work, new technologies and effective means to maximize the stimulation of creative activity of students. Using the achievements of Advanced Science and technology significantly helps not only to activate students ' attention, but also to achieve significantly better learning outcomes. After all, modern children are the so – called "digital generation", brought up from childhood on free access to digital technologies of our time. This tendency to constantly technize our lives has both positive and negative aspects, but we cannot avoid it. Therefore, it is necessary to find the optimal balance in the use of modern technologies, the latest teaching methods and musical and game activities in the process of learning to play the piano. Modern innovations are designed to form the desire of piano students for independent learning, ideally-lifelong learning. They ensure the creation of a learning environment in which the child learns without compulsion, with great pleasure, guaranteed to learn the necessary amount of knowledge and provided that theory is constantly connected with practice.
Downloads
References
Бєлєнька Г. В., Семенов О.С. Творчо спрямована особистість народжується в грі. Дошкільне виховання. 2020. № 4. С. 3–6.
Бєлєнька Г. В. Інтерактивні методи навчання як засіб розвитку критичного мислення студентів. Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2020. Випуск 16. С. 33-46.
Гризоглазова Т.І. Методика навчання гри на фортепіано: навч. посіб. Київ: Вид-во НПУ імені М.П.Драгоманова, 2018 . 169 с.
Коцан О. М. Реалізація особистісно-орієнтованого підходу на уроках фортепіано. У дорозі з музикою: матеріали I Міжнародної науково-практичної конференції (м. Ужгород, 30 квітня - 01 травня 2020 р.). Ужгород: Вид-во. «Карпати». С. 146-148
Локарєва Ю. В. Інноваційні технології вивчення музично-теоретичних дисциплін. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2022. № 204. С. 192-195. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-204-192-195 (ukr)
Лугина Ю. Розвиток творчих здібностей на уроках музики засобами інноваційних технологій. URL: https:vseosvita. ua/library/rozvitok-tvorcih-zdibnostej-na-urokah-muziki-zasobami-innovacijnih-tehnologij-103469.html (дата звернення: 23.10.2023).
Ляшенко Т. В. Методичні підходи викладання гри на фортепіано. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки». 2021. № 2. С. 64–68. DOI 10.31654/2663-4902-2021-РР-2-64-68 (ukr).
Падалка Г. М. Мистецтво в інноваційному просторі педагогічної освіти. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2018. Вип. 151 (2). С. 192-196.
Пантюх О. І. Музично–дидактичні ігри на уроках музичного мистецтва. Actual trends of modern scientific research: Abstracts of the 8th International scientific and practical conference (March 14-16, 2021) MDPC Publishing, Munich, Germany. 2021. p. 432-440. URL: https://sci-conf.com.ua/viii-mezhdunarodnaya-nauchno-prakticheskaya-konferentsiya-actual-trends-of-modern-scientific-research-14-16-marta-2021-goda-myunhen-germaniya-arhiv/ (дата звернення: 23.10.2023).
Пуйова В. І. Підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва до формування слухової уваги молодших школярів у класі фортепіано. Наукові записки: збірник наукових статей. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. Випуск СXХХХVІІІ (148). С. 162-169.
Ульянова В. С. Формування емоційної сфери молодших школярів у музично-ігровій діяльності. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школі: зб. наук. пр. / редкол.: Т.І. Сущенко (голов. ред.) та ін. Запоріжжя, 2009. Вип. 2. С. 407–410.
REFERENCES
Bielienka, H. V. & Semenov, O. S. (2020). Tvorcho spriamovana osobystist narodzhuietsia v hri [A Creative Personality that Born in Game]. Doshkilne vykhovannia, 4, 3–6 [in Ukrainian].
Bielienka, H. V. (2020). Interaktyvni metody navchannia yak zasib rozvytku krytychnoho myslennia studentiv [Interactive Teaching Methods as a Means of Developing Students’ Critical Thinking]. Aktualni problemy psykholohii: zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy, 16, 33–46 [in Ukrainian].
Hryzohlazova, T. I. (2018). Metodyka navchannia hry na fortepiano: navch. posib. [Methods of Learning to Play the Piano: a textbook]. Kyiv: National Pedagogical Dragomanov University, 169 [in Ukrainian].
Kotsan, O. M. (2020). Realizatsiia osobystisno-oriientovanoho pidkhodu na urokakh fortepiano [Implementation of a Person-Oriented Approach in Piano Lessons]. U dorozi z muzykoiu: materialy I Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Uzhhorod, 30 kvitnia — 01 travnia 2020 r.). Uzhhorod: Vyd-vo. «Karpaty», 146–148 [in Ukrainian].
Lokareva, Yu. V. (2022). Innovatsiini tekhnolohii vyvchennia muzychno-teoretychnykh dystsyplin [Innovative Technologies of Studying Music and Theoretical Disciplines]. Academic Notes, Series: Pedagogical Sciences, 204, 192–195 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-204-192-195
Luhyna, Yu. (2019). Rozvytok tvorchykh zdibnostei na urokakh muzyky zasobamy innovatsiinykh tekhnolohii [Development of Creative Abilities in Music Lessons by Means of Innovative Technologies]. [in Ukrainian].
https:vsevvita.ua/library/creativecreators-fabrications-of-urochs-music-to-independent-technologies-103469.html
Liashenko, T. V. (2021). Metodychni pidkhody vykladannia hry na fortepiano [Methodical Approaches to Teaching the Piano]. Naukovi zapysky, Seriia «Psykholoho-pedahohichni nauky», 2, 64–68 [in Ukrainian].
DOI 10.31654/2663-4902-2021-РР-2-64-68
Padalka, G. M. (2018). Mystetstvo v innovatsiinomu prostori pedahohichnoi osvity [Art in the Innovative Pedagogical Education Environment]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu, Seriia: Pedahohichni nauky, Vyp. 151(2), 192–196 [in Ukrainian].
Pantiukh, O. I. (2021). Muzychno-dydaktychni ihry na urokakh muzychnoho mystetstva [Musical and Didactic Games in Music Lessons]. Actual Trends of Modern Scientific Research: Abstracts of the 8th International scientific and practical conference (March 14-16, 2021), MDPC Publishing, Munich, Germany, 432–440 [in Ukrainian].
Puiova, V. I. (2020). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva do formuvannia slukhovoi uvahy molodshykh shkoliariv u klasi fortepiano [Preparation of Future Teachers of Music Art for Formation of Hearing Attention of Young Schoolchildren in the Foriepiano Class]. Naukovi zapysky: zbirnyk naukovykh statei, Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, Vyp. СXХХХVІІІ (148), 162–169 [in Ukrainian].
Ulianova, V. S. (2009). Formuvannia emotsiinoi sfery molodshykh shkoliariv u muzychno-ihrovii diialnosti [Formation of the Emotional Sphere of Younger Schoolchildren in Musical and Game Activities]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkoli: zb. nauk. pr., redkol.: T. I. Sushchenko (holov. red.) ta in., Zaporizhzhia, Vyp. 2, 407–410 [in Ukrainian].