Work on an orchestral work as a means of conducting training of an instrumental student
DOI:
https://doi.org/10.28925/2518-766X.2023.89Keywords:
instrumental student, orchestral work, conductor, orchestral conducting, university educationAbstract
The article is devoted to the actual problem of orchestral-conducting training of instrumental students at the university. The author summarizes the scientific-methodical and own practical experience of the conductor's work on orchestral works of various genres and artistic epochs. The specifics of professional training of students-instrumentalists at the university and the importance of the disciplines of the orchestral-conducting cycle are characterized. The principles of their teaching (gradual and sequence, systematic and accessible, pedagogical expediency and artistic value, collegiality and interest in the results of joint musical-creative activity) are defined. The peculiarities of working with educational orchestras consisting of students with different levels of pre-university instrumental-performing training are revealed. The basic types of a student's work on an orchestral work in the class in orchestral-conducting disciplines: work with a score, analysis of the work by ear, manual technique, creative communication with an orchestral group using special terminology, etc. The work on an orchestral work is defined as a complex process that integrates the student's creative potential and natural musical abilities, his instrumental and musical-theoretical knowledge, musical-performance and emotional spheres, individual and collective. Attention is focused on the role of the teacher of orchestral conducting in the formation of professional skills of the student in the process of working on an orchestral work. Conductor's analysis of symphonic and operatic works studied by instrumental students. The peculiarities of students' educational activity in the class of orchestral conducting in the conditions of distance learning are revealed. The results of the study are summarized and conclusions are formulated: practical study of an orchestral work in a conducting class contributes to the formation of analytical-ear skills, conducting-performing skills, creative imagination, stage culture and professional experience in an instrumental student.
Downloads
References
Воєводін В. В. Педагогічні умови становлення творчого потенціалу майбутніх музикантів-виконавців в оркестровому класі: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2007. 19 с.
Доронюк В. Курс техніки диригування: навчальний посібник для викладачів і студентів вузів та вчителів шкіл різного типу. Івано-Франківськ, 2004. 292 с.
Колесса М. Ф. Основи техніки диригування. Київ: Музична Україна, 1973. 197 с.
Кучерук В. Ф., Кучерук Н. П. Оркестрове диригування: метод. рекомендації до практичних занять з курсу «Оркестрове диригування». Луцьк, 2016. 15 с.
Макаренко Г. Г. Творчість диригента в контексті інтегративного підходу: автореф. дис. … доктора мистецтвознавства: 17.00.01. Київ, 2006. 34 с.
Пасічняк Л. М. Робота диригента над музичним твором : метод. рекомендації до дисципліни «Оркестрове диригування» для студентів вищих музичних навчальних закладів ІІІ – ІV рівнів акредитації напряму підготовки «Музичне мистецтво». Івано-Франківськ: Нова Зоря, 2012. 72 с.
Польська І. І. Оркестрове (колективне) виконавство як модель макроансамблю. Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. Тернопіль, 2001. № 1 (6). С. 48–51.
Федоришин В. І. Формування виконавської майстерності студентів музично-педагогічних факультетів у процесі колективного музикування: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2006. 18 с.
Oleksiuk, О. Vocation and career choicein higher art education. Musical Art in the Educological Discourse. No 7, 2022, 4–9. https://doi.org/10.28925/2518-766X.2022.71 (in English).
REFERENCES
Voievodin, V. V. (2007). Pedahohichni umovy stanovlennia tvorchoho potentsialu maibutnikh muzykantiv-vykonavtsiv v orkestrovomu klasi [Pedagogical Conditions for the Formation of the Creative Potential of Future Musicians-Performers in the Orchestra Class]. Avtoref. dys. ... kand. ped. nauk: 13.00.02, Kyiv, 19 p. [in Ukrainian].
Doroniuk, V. (2004). Kurs tekhniky dyryhuvannia [Course of Conducting Techniques]. Navchalnyi posibnyk dlia vykladachiv i studentiv vuziv ta vchyteliv shkil riznoho typu, Ivano-Frankivsk, 292 p. [in Ukrainian].
Kolessa, M. F. (1973). Osnovy tekhniky dyryhuvannia [Basics of Conducting Technique]. Kyiv: Muzychna Ukraina, 197 p. [in Ukrainian].
Kucheruk, V. F., & Kucheruk, N. P. (2016). Orkestrove dyryhuvannia [Orchestral Conducting]. Metod. rekomendatsii do praktychnykh zaniat z kursu «Orkestrove dyryhuvannia», Lutsk, 15 p. [in Ukrainian].
Makarenko, H. H. (2006). Tvorchist dyryhenta v konteksti intehratyvnoho pidkhodu [Conductor’s Creativity in the Context of an Integrative Approach]. Avtoref. dys. … doktora mystetstvoznavstva: 17.00.01, Kyiv, 34 p. [in Ukrainian].
Pasichniak, L. M. (2012). Robota dyryhenta nad muzychnym tvorom [Work of a Conductor on a Piece of Music]. Metod. rekomendatsii do dystsypliny «Orkestrove dyryhuvannia» dlia studentiv vyshchykh muzychnykh navchalnykh zakladiv III—IV rivniv akredytatsii napriamu pidhotovky «Muzychne mystetstvo», Ivano-Frankivsk: Nova Zoria, 72 p. [in Ukrainian].
Polska, I. I. (2001). Orkestrove (kolektyvne) vykonavstvo yak model makroansambliu [Orchestral (Collective) Performance as a Model of Macro Ensemble]. Naukovi zapysky Ternopilskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu im. V. Hnatiuka, Seriia: Mystetstvoznavstvo, Ternopil, № 1(6), pp. 48–51 [in Ukrainian].
Fedoryshyn, V. I. (2006). Formuvannia vykonavskoi maisternosti studentiv muzychno-pedahohichnykh fakultetiv u protsesi kolektyvnoho muzykuvannia [Formation of Performing Skills of Students of Music-Pedagogical Faculties in the Process of Collective Music-Making]. Avtoref. dys. … kand. ped. nauk: 13.00.02, Kyiv. 18 p. [in Ukrainian].
Oleksiuk, О. (2022). Vocation and Career Choice in Higher Art Education. Musical Art in the Educological Discourse, 7, 4–9 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.28925/2518-766X.2022.71