Stages and Pedagogical Conditions for Forming Performance Phrasing Skills of Future Musical Art Teachers in the Process of Teaching Playing Wind Instruments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2518-766X.2023.88

Abstract

The article presents the justification of the step-by-step methodology of forming future musical art teachers’ culture of performing phrasing in the process of learning to play wind instruments. The problem of formation of the specified professional quality, which is considered as a segment of performance training that ensures the quality of the artistic-figurative disclosure of the meaning of a musical work, has been actualized. The essence and component structure of the culture of performing phrasing, which is made up of certain relevant performing skills, and the criteria for their assessment make it possible to classify three levels of their formation: high – “meaningful expressive phrasing”, medium – “aspiration for expressive phrasing”, low – “weak perception of phrasing”.

Three stages are presented, according to which the introduction of pedagogical conditions is carried out, each of which aims to positively influence the components of the culture of performing phrasing. At the first stage – motivational-setting – the pedagogical condition of stimulating a meaningful attitude towards the skills of performing phrasing is introduced, which affects the component: “motivation of artistic-technical excellence”. At the second stage – practice-oriented – such pedagogical condition is introduced as the purposeful assimilation of various forms and types of phrasing in the context of the evolution of styles and genres, which affects the component: “competence in working on the performing repertoire and musical texts of pieces”. At the third stage – self-methodological – the pedagogical condition of the activation of methodological self-efficacy in performing and educational processes is introduced, which affects the component: “artistic-communicative content of creative-performing and pedagogical interpretation of musical works for wind instruments (solo, ensemble)”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

Андрейко О. І. Теорія та методика формування виконавської культури скрипаля у вищих мистецьких навчальних закладах: автореф. доктора пед. наук. Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014.

Ван Біньбінь. Формування транскультурної компетентності майбутніх магістрів музичного мистецтва у процесі інструментальної підготовки: дис. доктора філософії. ПНПУ імені К. Д. Ушинського. Одеса. 2021 р.

Лабунець В. М. Інноваційні технології інструментально-виконавської підготовки майбутнього вчителя музики: теорія та методика: монографія. Кам’янець-Подільський : Зволейко Д. Г., 2014. 352 с.

Ло Кунь. Розвиток саксофонного мистецтва Китаю у вимірах міжкультурного діалогу: дис. канд. мистецтвознавства. Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка. Львів. 2017.

Максименко Л. В. Регіональні виміри академічного саксафонного мистецтва України: автореф. канд. мистецтвознавства. Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка. Львів. 2020.

Мозгальова Н. Г. Інтелектуальна складова в структурі інструментально-виконавської підготовки майбутніх учителів музики. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців : методологія, теорія, досвід, проблеми. Київ ; Вінниця, 2013. Вип. 36. С. 369–373.

Реброва О. Є., Шао Ці, Чень Ліньлінь. Художній контент фортепіанної підготовки майбутніх бакалаврів музичного мистецтва. Південноукраїнські мистецькі студії. 2023. Вип. 1(2). С. 52–58.

Степанова А. О. Методичні вказівки до вивчення дисципліни «Основний музичний інструмент» (саксофон) для студентів-бакалаврів. Одеса : Університет Ушинського, 2020. 53 с.

Степанова А. Особливості сучасного саксофонного виконавства. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. Випуск 3 (132). Одеса, 2020. С. 66–70.

Чжан Цзянань. Формування готовності майбутнього викладача до музично-інструментального полілога в процесі навчання гри на саксофоні : автореф. канд. пед. наук. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015.

Ян Яньчі. Методика навчання гри на саксофоні учнів-початківців закладів позашкільної спеціалізованої освіти: автореф. канд. пед. наук. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018.

Li Ran, Rebrova O. Culture of Performing Phrasing in the Professional Training of Future Music Art Teachers. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2023. № 3(127). С. 55–64.

REFERENCES

Andreiko, O. I. (2014). Teoriia ta metodyka formuvannia vykonavskoi kultury skrypalia u vyshchykh mystetskykh navchalnykh zakladakh [Theory and Methodology of Formation of Violinist’s Performing Culture in Higher Art Education Institutions]. Avtoref. doktora ped. nauk, Kyiv, NPU imeni M. P. Drahomanova [in Ukrainian].

Wang, Binbin (2021). Formuvannia transkulturnoi kompetentnosti maibutnikh mahistriv muzychnoho mystetstva u protsesi instrumentalnoi pidhotovky [Formation of Transcultural Competence of Future Masters of Musical Art in the Process of Instrumental Training]. Dys. doktora filosofii, PNPU

imeni K. D. Ushynskoho, Odesa [in Ukrainian].

Labunets, V. M. (2014). Innovatsiini tekhnolohii instrumentalno-vykonavskoi pidhotovky maibutnoho vchytelia muzyky: teoriia ta metodyka [Innovative Technologies of Instrumental-Performing Training of the Future Music Teacher: Theory and methodology]. Monohrafiia, Kamianets-Podilskyi: Zvoleiko D. H., 352 p. [in Ukrainian].

Lo Kun (2017). Rozvytok saksofonnoho mystetstva Kytaiu u vymirakh mizhkulturnoho dialohu [Development of Saxophone Art in China in Dimensions of Intercultural Dialogue]. Dys. kand mystetstvoznavstva, Lvivska natsionalna muzychna akademiia imeni M. V. Lysenka, Lviv [in Ukrainian].

Maksymenko, L. V. (2020). Rehionalni vymiry akademichnoho saksafonnoho mystetstva Ukrainy [Regional Dimensions of the Academic Saxophone Art of Ukraine]. Avtoref. kand. mystetstvoznavstva, Lviv, Lvivska natsionalna muzychna akademiia imeni M. V. Lysenka [in Ukrainian].

Mozhalova, N. H. (2013). Intelektualna skladova v strukturi instrumentalno-vykonavskoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv muzyky [Intellectual Component in the Structure of Instrumental-Performing Training of Future Music Teachers]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy. Kyiv-Vinnytsia, Vyp. 36, 369–373 (in Ukrainian).

Rebrova, O. Ye., Shao Tsi, & Chen Linlin (2023). Khudozhnii kontent fortepiannoi pidhotovky maibutnikh bakalavriv muzychnoho mystetstva [Artistic Content of Piano Training for Future Bachelors of Musical Art]. Pivdennoukrainski mystetski studii, 1, 52–58 [in Ukrainian].

Stepanova, A. O. (2020). Metodychni vkazivky do vyvchennia dystsypliny «Osnovnyi muzychnyi instrument» (saksofon) dlia studentiv-bakalavriv [Methodological Guidelines for Studying the Discipline “Basic Musical Instrument” (saxophone) for Undergraduate Students]. Odesa: Universytet Ushynskoho [in Ukrainian].

Stepanova, A. (2020). Osoblyvosti suchasnoho saksofonnoho vykonavstva [Peculiarities of Modern Saxophone Performance]. Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni K. D. Ushynskoho, Vypusk 3 (132), 66–70 [in Ukrainian].

Chzhan Tszianan (2015). Formuvannia hotovnosti maibutnioho vykladacha do muzychno-instrumentalnoho poliloha v protsesi navchannia hry na saksofoni [Formation of the Future Teacher’s Readiness for Musical-Instrumental Polylogue in the Process of Learning to Play the Saxophone]. Avtoref. kand. ped. nauk, Kyiv, NPU imeni M. P. Drahomanova [in Ukrainian].

Yan Yanchi (2018). Metodyka navchannia hry na saksofoni uchniv-pochatkivtsiv zakladiv pozashkilnoi spetsializovanoi osvity [Methodology of teaching saxophone for beginner students in non-school specialized education institutions]. Avtoref. kand. ped nauk, Kyiv, NPU imeni M. P. Drahomanova [in Ukrainian].

Li Ran, Rebrova O. (2023). Culture of performing phrasing in the professional training of future music art teavhers. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 3(127), 55–64 [in English].

Downloads


Abstract views: 55

Published

2023-10-22

How to Cite

Zhan`, L. (2023). Stages and Pedagogical Conditions for Forming Performance Phrasing Skills of Future Musical Art Teachers in the Process of Teaching Playing Wind Instruments. Musical Art in the Educological Discourse, (8), 48–53. https://doi.org/10.28925/2518-766X.2023.88