Axiology of the Art and Education Space: Determinants and discourses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2518-766X.2023.82

Abstract

The article is devoted to the allocation of determinants and interaction tracing between the factors of axiological ordering of artistic and educational space in their interaction with mechanisms and factors of context environment. One of the ways to achieve the goal chosen is the selection of meaning-building factors that set the direction and motivation of artistic and educational activity and influence the specific functioning of the space, the study of which is conducted by theoretical reflection. It is concluded that the discourses of the artistic and educational space are designed to structure knowledge about key issues of contemporary culture and art, to model the theoretical base in accordance with different contexts or projects. It turned out that in different educational contexts, the regulation of the use of discourses analyzed in the article, paradigms and models are the standards of academic education, and the basis is the values associated with certain models of the world. Peculiarities of the axiological nature of the space under consideration are determined by the completeness of synthesis of values, fixed in traditions and different discourses

Downloads

Download data is not yet available.

References

Андрущенко В. Інформаційний вимір сучасної освіти. Київ : «МП Леся», 2017. 596 с.

Андрущенко В. Культура життєтворчості особистості і освіта. Київ : «МП Леся», 2017. 228 с.

Андрущенко В. Культура як аксіологічна матриця освіти. Київ : «МП Леся», 2017. 303 с.

Андрущенко В. Освіта у глобальному вимірі. Київ : «МП Леся», 2017. 516 с.

Андрущенко В. Цивілізація культури. Київ : «МП Леся», 2017. 580 с.

Базалук О. О., Кравченко О. П., Харченко Л. М. Аксіологічні засади сучасної системи освіти України. Переяслав-Хмельницький : «Видавництво КСВ», 2019. 87 с.

Букач В. М., Бакланова Н. М. Теорія та історія культури (словник-довідник): навч. посіб. для здобувачів вищої освіти. Одеса : видавець Букаєв Вадим Вікторович, 2021. 288 с.

Винничук Р., Кравченко Л. Аксіологічний підхід у вітчизняній педагогічній науці та практиці: історико-педагогічна ретроспектива. Витоки педагогічної майстерності : зб. наук. праць. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2019. Вип. 23. С. 22–28. DOI: https://doi.org/10.33989/2075-146x.2019.23.183168

Герчанівська Π. Е. Культурологія: термінологічний словник. Київ : Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, 2015. 439 с.

Дискурс у сучасному науковому, соціокультурному та інформаційному просторі: збірник тез доповідей Міжнародної науково-практичної конференції «Дискурс у сучасному науковому, соціокультурному та інформаційному просторі». 24–25 травня 2013 року / за заг. ред. професора І. В. Соколової. Маріуполь : МДУ, 2013. 259 с.

Євдотюк А. Аксіологічні засади сучасної системи освіти в Україні. Педагогічний пошук. 2014. № 2(82). С. 12–15.

Калюжна Т. Г. Педагогічна аксіологія в умовах модернізації професійно-педагогічної освіти / за наук. ред. О. В. Уваркіної. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2012. 128 с.

Касперський Е. Дискурс / Лексикон загального та порівняльного літературознавства; голова ред. А. Волков. Чернівці : Золоті литаври, 2001. С. 148–149. 634 с.

Ковчак В. О. Дискурс як чинник суспільного здійснення людини. Гілея: науковий вісник. 2015.

Вип. 97. С. 203–207.

Краснобаева-Чёрная Ж. В. Аксиологическая специфика общеоценочных и конкретнооценочных фразем. Славянские чтения : [научно-теоретический журнал]. Кишинэу : Славянский университет, 2016. № 7(13). С. 98–114.

Краснобаєва-Чорна Ж. В. Семантичний простір оцінної фраземіки. Мовознавство. 2015. № 5. С. 39–51.

Левківська К. В. Ціннісні засади діяльності освітніх закладів : навч.-методичний посібник. Житомир : Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2017. 136 с.

Лупаренко С. Є. Аксіологічні засади системи освіти країн Західної Європи. Педагогіка та психологія. 2020. № 63. С. 103–110.

Сюта Б. Дискурс / Українська музична енциклопедія. Т. 1 : [А–Д]. Київ : ІМФЕ НАНУ, 2006. С. 615.

Ткачова Н. О. Аксіологічний підхід. Наукові підходи до педагогічних досліджень : колективна монографія / за заг. ред. В. І. Лозової. Харків : Вид-во Віровець А. П. «Апостроф», 2012. С. 126–146.

Ткачова Н. О. Історія розвитку цінностей в освіті. Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2004. 423 с.

Тофтул М. Г. Сучасний словник з етики. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. 416 с.

Krasnobaieva-Chorna Zh. Mind Value: Semantics, Structure, Pragmatics (on the Material of English, German, Ukrainian and Russian Phraseology). Лiнгвiстичнi студiї / Linguistic Studies : [зб. наук. праць]. Вінниця : ДонНУ, 2017. Вип. 34. С. 79–87.

Kroeber, A. L., Kluckhohn, C. (1952). Culture: A critical review of concepts and definitions. Papers. Peabody Museum of Archaeology and Ethnology. № 47 (1). Cambridge: Harvard University Press. 229 р.

Randviir, A. (2002). Space and Place as Substrates of Culture. Proceedings of the Estonian Academy of Arts. № 10. Р. 140–154.

Rokeach M. The Nature of Human Values. N.Y.: Free Press, 1973. 438 pp.

Theodore Roosevelt Quotes. URL : https://www.brainyquote.com/quotes/theodore_roosevelt_147876

Vauclair C. M. (2009). Measuring Cultural Values at the Individual-Level: Considering morality in cross-cultural value research. Revista de administração mackenzie. Vol. 10, № 3. URL: http://www.scielo.br/pdf/ram/v10n3/a05v10n3.pdf. /

REFERENCES

Andrushchenko, V. (2017). Informatsiinyi vymir suchasnoi osvity. [Informational World of Modern Education]. Kyiv: «MP Lesia», 596 p. [in Ukrainian].

Andrushchenko, V. (2017). Kultura zhyttietvorchosti osobystosti i osvita [Culture of Life, Creativity, Specialty and Enlightenment]. Kyiv: «MP Lesia», 228 p. [in Ukrainian].

Andrushchenko, V. (2017). Kultura yak aksiolohichna matrytsia osvity [Culture is an Axiological Matrix of Enlightenment]. Kyiv: «MP Lesia», 303 p. [in Ukrainian].

Andrushchenko, V. (2017). Osvita u hlobalnomu vymiri. Kyiv: «MP Lesia», 516 p. [in Ukrainian].

Andrushchenko, V. (2017). Tsyvilizatsiia kultury [The Civilization of Culture]. Kyiv: «MP Lesia», 580 p. [in Ukrainian].

Bazaluk, O. O., Kravchenko, O. P., & Kharchenko, L. M. (2019). Aksiolohichni zasady suchasnoi systemy osvity Ukrainy [Axiological Foundations of the Modern Education System of Ukraine]. Pereiaslav-Khmelnytskyi: KSV Publishing House, 87 p. [in Ukrainian].

Bukach, V. M., & Baklanova, N. M. (2021). Teoriia ta istoriia kultury (slovnyk-dovidnyk): navch. posib. dlia zdobuvachiv vyshchoi osvity [Theory and History of Culture (reference dictionary)]. Odesa: Bukaiev Vadym Viktorovych publisher, 288 p. (in Ukrainian).

Vynnychuk, R., & Kravchenko, L. (2019). Aksiolohichnyi pidkhid u vitchyznianii pedahohichnii nautsi tа praktytsi: istoryko-pedahohichna retrospektyva [Axiological Approach in Domestic Pedagogical Science and Practice: Historical and pedagogical retrospective]. The Sources of Pedagogical Skills, Poltava: PNPU named after V. G. Korolenko, Issue 23, pp. 22–28 [in Ukrainian].

URL: https://doi.org/10.33989/2075-146x.2019.23.183168

Herchanivska, P. E. (2015). Kulturolohiia: terminolohichnyi slovnyk [Cultural Studies: Terminological dictionary]. Kyiv: National Academy of Managerial Personnel of Culture and Arts, 439 p. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2019.23.183168

Dyskurs u suchasnomu naukovomu, sotsiokulturnomu ta informatsiinomu prostori [Discourse in Modern Scientific, Sociocultural and Information Space]. (2013). Collection of abstracts of reports of the International scientific and practical conference “Discourse in Modern Scientific, Sociocultural and Information Space”, May 24–25, 2013, ed. Professor I. V. Sokolova, Mariupol: Mariupol State University, 259 p. [in Ukrainian].

Yevdotiuk, A. (2014). Aksiolohichni zasady suchasnoi systemy osvity v Ukraini [Axiological Foundations of the Modern Education System in Ukraine]. Pedahohichnyi poshuk [Pedagogical Search], No. 2(82), pp. 12–15 [in Ukrainian].

Kaliuzhna, T. H. (2012). Pedahohichna aksiolohiia v umovakh modernizatsii profesiino-pedahohichnoi osvity [Pedagogical Axiology in the Conditions of Modernization of Professional and Pedagogical Education]. Ed. O. V. Uvarkina, Kyiv: Department of the NPU named after M. P. Drahomanov, 128 p. [in Ukrainan].

Kasperskyi, Edvard (2001). Dyskurs [Discourse]. Leksykon zahalnoho ta porivnialnoho literaturoznavstva [Lexicon of General and Comparative Literature], ed. A. Volkov, Chernivtsi: Zoloti Lytavry, pp. 148–149, 634 p. [in Ukrainian].

Kovchak, V. O. (2015). Dyskurs yak chynnyk suspilnoho zdiisnennia liudyny [Discourse as a Factor in the Social Realization of a Person]. Hileia: Scientific Bulletin, Issue 97, pp. 203–207 [in Ukrainian].

Krasnobaieva-Chornaia, Zh. V. (2016). Aksiologicheskaia spetsifika obshcheotsenochnykh i konkretnootsenochnykh frazem [Axiological Specificity of General and Specific Evaluation Phrases]. Slavianskie chteniia [Slavic Readings]: scientific and theoretical journal, Chisinau: Slavonic University, No. 7(13), pp. 98–114 [in Russian].

Krasnobaieva-Chorna, Zh. V. (2015). Semantychnyi prostir otsinnoi frazemiky [Semantic Space of Evaluative Phrasemics]. Movoznavstvo [Linguistics], No. 5, pp. 39–51 [in Ukrainian].

Levkivska, K. V. (2017). Tsinnisni zasady diialnosti osvitnikh zakladiv [Value Principles of Activity of Educational Institutions]: teaching methodologicalical manual. Zhytomyr: Ivan Franko State University Publishing House, 136 p. [in Ukrainian].

Luparenko, S. Ye. (2020). Aksiolohichni zasady systemy osvity krain Zakhidnoi Yevropy [Axiological Principles of the Education System of the Countries of Western Europe]. Pedahohika ta psykholohiia [Pedagogy and Psychology], No. 63, 103–110 [in Ukrainian].

Siuta, B. (2006). Dyskurs. [Discourse]. Ukrainska muzychna entsyklopediia [Ukrainian Music Encyclopedia]. V. 1: [A–D], Kyiv: IMFE NANU, 615 p. [in Ukrainian].

Tkachova, N. O. (2012). Aksiolohichnyi pidkhid [Axiological Approach]. Naukovi pidkhody do pedahohichnykh doslidzhen [Scientific Approaches to Pedagogical Research]: collective monograph, ed. V. I. Lozova, Kharkiv: A. P. Virovets Publishing House «Apostrophe», pp. 126–146 [in Ukrainian].

Tkachova, N. O. (2004). Istoriia rozvytku tsinnostei v osviti [The History of the Development of Values in Education]. Kharkiv: Kharkiv Karazin University, 423 p. [in Ukrainian].

Toftul, M. H. (2014). Suchasnyi slovnyk z etyky [Modern Dictionary of Ethics]. Zhytomyr: Publication of ZhDU named after I. Franka, 416 p. [in Ukrainian].

Krasnobaieva-Chorna, Zh. (2017). Mind Value: Semantics, Structure, Pragmatics (on the Material of English, German, Ukrainian and Russian Phraseology). Linhvistychni studii [Linguistic Studies]: Coll. of science works, Vinnytsia: DonNU, Issue 34, pp. 79–87 [in English].

Kroeber, A. L., & Kluckhohn, C. (1952). Culture: A critical review of concepts and definitions. Papers. Peabody Museum of Archaeology and Ethnology, 47(1), Cambridge: Harvard University Press, 229 р. [in English].

Randviir, A. (2002). Space and Place as Substrates of Culture. Proceedings of the Estonian Academy of Arts, № 10, pp. 140–154 [in English].

Rokeach, M. (1973). The Nature of Human Values. N.Y.: Free Press, 438 p. [in English].

Theodore Roosevelt Quotes. [in English].

h

ttps://www.brainyquote.com/quotes/theodore_roosevelt_147876

Vauclair, C. M. (2009). Measuring Cultural Values at the Individual-Level: Considering morality in cross-cultural value research. Revista de administração mackenzie, Vol. 10, № 3 [in English].

http://www.scielo.br/pdf/ram/v10n3/a05v10n3.pdf

Downloads


Abstract views: 16

Published

2023-10-31

How to Cite

Kostiuk, N. (2023). Axiology of the Art and Education Space: Determinants and discourses. Musical Art in the Educological Discourse, (8), 9–16. https://doi.org/10.28925/2518-766X.2023.82