Formation Model of Future Music Teacher’s Vocal-Pedagogical Skills
Keywords:
model of vocal-pedagogical skills development, intonation method, combination of vocal and choral related disciplines, method, comprehensive approach.Abstract
DOI: https://doi.org/10.28925/2518-766X2016199104
The essence of scientific definitions of “principle”, “method” is correlated, it is summarized the views and opinions of scientists on data definition. Principles and methods of forming the vocal-pedagogical skills of future music teacher are allocated. Such principles as “developmental education”, “principle of visibility”, “systematic and consistent training” are concretizated; it is highlighted the content of the following methods: intonation, introspection, associations, differensiation introspection and individual elements of the singers’ own process of multiple repetition of exercises and correction etc. Formation process of the vocal-pedagogical skills of future music teacher is a complex multidimensional process and requires the implementation of the following tasks: definition of methodological orientation stages according to the dynamics of the set levels of vocal-pedagogical skills; development of materials for scientific and methodological support of the formation of vocal and pedagogical skills of future music teachers; control of effectiveness of the theoretical model of of future music teachers’ vocal and pedagogical skills according to developed model, forms and means of ensuring dynamic process. Thus systematic approach and modeling work help to create own conceptual model of vocal and pedagogical skills of future music teacher, that get vocal and choral training, determine the content and sequence of the practical implementation of the process of experiment development and control of its stages.
Downloads
References
Алдошина И. Музыкальная акустика : учеб. / И. Алдошина, Р. Приттс. — СПб. : Композитор, 2006. —С. 434.
Асафьев Б.В. Избранные труды / Б.В. Асафьев. — Т. 5. — М., 1957. — С. 48–49.
Бернштейн Н.А. О построении движений / Н.А. Бернштейн. — М. : Медиздат, 1947. — С. 76.
Выготский Л.С. Антология гуманной педагогики / [сост. и авт. вступ. ст. А.А. Леонтьев]. — М. : Изд. дом Шалвы Амонашвили, 1996. — С. 376.
Гонтаренко Н.Б. Уроки сольного пения: вокальная практика / Н.Б. Гонтаренко. — Ростов-на-Дону, 2014. — С. 34–35.
Кабриль К.В. До проблеми формування ціннісної компетентності майбутнього вчителя музики /К.В. Кабриль // Наук. часоп. Нац. пед. ун-ту ім. М.П. Драгоманова : зб. наук. пр. — К. : НПУ, 2011. —Вип. 11 (16). — С. 84–87.
Музыкальное образование в школе : учеб. пособ. для студ. высш. учеб. зав. / Л.В. Школяр, Л.Л. Алексеева и др. — М. : ООО «Русское слово — учебник», 2014. — С. 100.
Падалка Г.М. Педагогіка мистецтва (Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін) / Г.М. Падалка. — К., 2008. — 274 с.
Теплов Б.М. Психология музыкальных способностей / Б.М. Теплов. — М.–Л. : Изд. АПН РСФСР, 1947. — С. 248.
Тоцька Л.А. Методичні засади удосконалення вокальної підготовки майбутніх учителів музики : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Л.А. Тоцька. — К., 2010. — С. 121–122.
Щетинин М.Н. Дыхательная гимнастика Стрельниковой / М.Н. Щетинин. — М., 1999. — 127 с.
Энциклопедия образовательных технологий : в 2 т. / Г.К. Селевко. — М. : НИИ школьных технологий, 2006. — Т. 1. — С. 59.