ІСТОРІЯ МУЗИЧНОЇ ПЕДАГОГІКИ В УКРАЇНІ: ФЕНОМЕН МИСТЕЦЬКИХ ДИНАСТІЙ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2518-766X.2020.5.3Ключові слова:
мистецькі династії; родина Крушельницьких; вокальне виконавство; метаісторія; творча діяльніcть.Анотація
У статті висвітлюється мистецький шлях представників династії Крушельницьких (Ставниковичів). Поняття «династія» розглядається як духовний зв’язок багатьох поколінь однієї родини, індивідуальне підсвідоме, яке формує родове (колективне) підсвідоме, акумулюється та утверджується у наступних поколіннях. Метаісторичний підхід, який покладено в основу методології дослідження, актуалізує роль «первинних колективів» та спільнот (сім’ї, роду, громади, конфесійних об’єднань, нації), які є незмінними структурами у розвитку історії. Об’єктом історії музичної педагогіки в Україні як метаісторії постає феномен династій — творчих, наукових, педагогічних. Ключовою персоною музичної династії Крушельницьких стала Соломія — всесвітньо відома українська співачка, талановита драматична акторка, педагог. Продовжили вокально-мистецькі традиції родини Ганна Крушельницька, Одарка Бандрівська, Ірина Маланюк та інші. Життєвий та творчий шлях митців з роду Крушельницьких — шлях накопичення індивідуального творчого досвіду, мистецьких традицій багатьох поколінь родини, досвіду історії, який став унікальним підґрунтям розвитку української культури, духовного розвитку народу.
Завантаження
Посилання
Bandrivska, O. (2002). Naukovo-metodychni pratsi, statti, retsenzii [Scientific and Methodical Works, Articles, Reviews]. Upor. R. Mysko-Pasichnyk; peredmova L. Kyianovska; vst. st. M. Zhishkovych, Lviv: Vydavnytstvo «Apriori», 147 (in Ukrainian).
Hanna Krushelnytska. (2017). Do 130-ty richchia vid dnia narodzhennia [To the 130th Anniversary of Her Birth]. Upor. N. Ziubovska, Ternopil: Dzhura, 16 (in Ukrainian).
Dziuba, O. (2017). Odarka Bandrivska: tvorchyi portret vydatnoi ukrainskoi vokalistky [Odarka Bandrivska: Creative Portrait of the Prominent Ukrainian Singer]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia «Mystetstvoznavstvo», 37, 176–183 (in Ukrainian).
Zahaikevych, M. (2003). Bohdana Filts. Tvorchyi portret [Bohdana Filts. Creative Portrait]. Kyiv — Ternopil: Vydavnytstvo «Aston», 144 (in Ukrainian).
Krymskyi, S. (2008). Pid syhnaturoiu Sofii [Under the Signature of Sophia]. K.: Vyd. dim «KyievoMohylianska akademiia», 367 (in Ukrainian).
Olekciuk, O. (2019). Rozvytok duhovnoho potentsialu osobystosti u postneklasychnii mystetskii osviti [Development of Spiritual Ppotential of Person in Post-Classical Art Education]. Monohrafiia, K.: Kyiv. un-t im. Borysa Hrinchenka, 268 (in Ukrainian).
Pavlyshyn, S. (2012). Istoriia odniiei kariery [History of One Career]. 2-e vyd., dopovn., Lviv: Liha-Pres, 190 (in Ukrainian).
Protsiv, L. (2016). Istoriia muzychnoi pedahohiky v Ukraini: dukhovni vymiry [History of Music Pedagogy in Ukraine: spiritual dimensions]. Visnyk Lvivskoho universytetu, Seriia mystetstvoznavstvo, 17, 297–303 (in Ukrainian).
Stasiuk, H. (2012). Dynastiia pysmennykiv yak literaturoznavcha problema. Fenomen rodu DrahomanovykhKosachiv [Dynasty of Writers as Literary Criticism Problem. Phenomenon of Drahomanov-Kosach Family]. Dyvoslovo, 9, 51–56 (in Ukrainian).
Tarnavskyi, L., Tarnavskyi, V. (2011). Rodovid Savchynskykh [Genesis of the Savchynsky]. Lviv: Apriori, 268 (in Ukrainian).
Filonenko, L., Nimylovych, O. (2012). Solomiia Krushelnytska — Iryna Malaniuk: spadkoiemnist musychno-pedahohichnykh tradytsii [Solomiia Krushelnytska — Iryna Malanyuk: continuity of musical and pedagogical traditions]. Solomiia Krushelnytska ta ukrainska dukhovnist: zbirnyk statei, red.-upor. Oleh Smoliak, Pavlo Smoliak, Ternopil: Vydavnytstvo «Aston», 98–117 (in Ukrainian).