L. Beethoven’s Piano Sonatas: Goldenweiser’s Principles of Editing
Keywords:
principles of editing, grand piano sonatas, types of editions, peculiarities of performing fingerings, principles of pedaliaceae.Abstract
DOI: https://doi.org/10.28925/2518-766X201616267
The article deals with O. Goldenweiser’s main principles of editing L. Beethoven’s piano sonatas; substantiates the views of outstanding pianist and teacher on German classical composer’s piano heritage; analyzes peculiarities of performing fingerings in L. Beethoven’s sonatas; presents the principles of pedaliaceae proposed by O. Goldenweiser.
The aim of the article is to reveal the basic principles of editing L. Beethoven’s piano sonatas by O. Goldenweiser. The goals of the article are: to analyse the types of L. Beethoven’s piano sonatas editions
of the piano sonatas; to characterise peculiarities of performing fingerings in L. Beethoven’s sonatas; presents the principles of pedaliaceae proposed by O. Goldenweiser. In this article, the author gets acquaintnce with the characteristics’ creativity of L. Beethoven in his sonatas. It is examined differences in existent editorial versions of L. Beethoven’s piano sonatas as well. Generally, all of the Beethoven sonatas’ editions can be divided into three types: editions, that are close to the original, which deliberately limited to the minimum, specially conditioned additions (E. d’Alber); instructional and pedagogical edition, aimed at teachers and students to clarify specific work performance (Karl Czerny, G. Hermer, H. Bülow); artistic editions created by outstanding interpreters, who in creative search identified and presented the results of their own artistic practice.
O. Goldenweiser offers a variety of techniques to pedaliaceae, which are the main rules for performers. Summing up, the author emphasizes that the above pedagogical postulates proposed by O. Goldenweiser, which are characterized by clarity, simplicity, concreteness guidance, will enable future pianistsperformers correctly interpret the works of classical composer and to understand the views of the eminent pianist and pedagogue O. Goldenweiser. Further researches can address issues of life and creative path of O. Goldenweiser, representatives created piano school.
Downloads
References
Альшванг А. Людвиг ван Бетховен : очерк жизни и творчества / А. Альшванг. — М. : Государственное музыкальное издательство, 1963. — 624 с.
Бархударян С.В. О гармоническом плане разработки в фортепианных сонатах Бетховена : сб. ст. /С.В. Бархударян // Вопросы музыкознания. — М. : Музгиз, 1960. — Т. 3. — С. 771–778.
Бетховен Л. Сборник статей / [под ред. Н.Л. Фишман]. — М. : Музыка, 1972. — 218 с.
Благой Д.Д. и наследие Гольденвейзера : [статья] [Электронный ресурс]. — Режим доступа : http://www.blagoy.ru/dml_texts/Goldenweiser.htm
Гольденвейзер А.Б. Вариации Бетховена c-moll и вариации Чайковского F-dur : [статья из сборника «Из истории советской бетховенианы»] [Электронный ресурс] / А.Б. Гольденвейзер. — Режим доступа : http://www.beethoven.ru/node/556
Грундман Г. Как Бетховен пользовался педалью : сб. ст. / Г. Грундман ; предислов. Л. Баренбойма. — М. : Музыка, 1970. — Вып. 6 — С. 217–271. — (Музыкальное исполнительство).
Конен В. Анализ фортепианных сонат Бетховена / В. Конен // Советская музыка. — 1954. — № 3 — С.139–141.
Музыка французской революции ХVIII столетия. Л. Бетховен / [под общ. ред. Т.Э. Цитович] ; Московская консерватория им. П.И. Чайковского. Кафедра истории зарубежной музыки. — М. : Музыка, 1975. — 169 с.
Нейгауз Г.Г. О последних сонатах Бетховена / Г.Г. Нейгауз // Советская музыка. — 1963. — № 4. — С. 62–72.
Фейнберг С. Бетховен, соната ор. 106 : сб. ст. / [под. общ. ред. Соколовой М.Г.] // Вопросы фортепианного исполнительства. Очерки. Статьи. Воспоминания. — М. : Музыка, 1968. — Вып. 2. — С. 22–28. — (Исполнительский комментарий).