Concept of Movement in Musical Heritage, Theory and Pedagogy of 20-30s of 20th Century
Keywords:
concept of movement, first third of 20th century, Plato, Aristotle, Emile Jaques-Dalcroze, Carl Orff.Abstract
DOI: https://doi.org/10.28925/2518-766X201615661
The concept of movement in music education systems of the first third of 20th century is analyzed. Its meaning for musical theory and creative work of the following period is defined. The approach to its application in music theory of art periods of the past is scrutinized.
The goal of research is to reveal preconditions and historical heredity in usage of the concept of movement in musical practice of the first third of 20th century. The tasks of research are to define the significance of the concept of movement for music creative work, music theory and pedagogy of the first third of 20th century; to research the tradition of distraction of the concept of movement in different musical-theoretical systems of the past. The object of the research is the situation in music art and pedagogy of that period, while the subject of the research is the mode of operation of the concept of movement in indicated fields of music activity. In music art from Antiquity till the 20th century philosophical and aesthetic aspects of different concepts of movement accelerated development of its new forms, principles and techniques. Movement was considered as the way of comprehension of the nature of music, its actuality and subject. Further, in 20th century composers were inspired by the concept of movement primarily because of the specific scientific and technical mode of the epoch. The same situation happened in music theory of the first third of the 20th century.
Conversely, for music pedagogy of the period the views of Antiquity were pivotal. In the new systems of music education movement was considered a channel for passing a content of music to the pupil, a force that directly affected person’s inner world. The idea of identity of music and psychological movement was specifically important. Thus, the concept of movement proved to be the centrepiece in connection between ancient and modern ideas of music education.
Downloads
References
Абдоков Ю. Музыкальная поэтика хореографии: Пластическая интерпретация музыки в хореографическом искусстве. Взгляд композитора / Ю. Абдоков. — М. : МГАХ, РАТИ-ГИТИС, 2009. — 272 с.
Алексеев П. Философия / П. Алексеев, А. Панин. — М. : ТК Велби, Проспект, 2003. — 608 с.
Арановский М. К вопросу о моделирующей функции музыки: музыка и время / М. Арановский, А. Бендицкий // Музыка как форма интеллектуальной деятельности : сб. ст. / [ред.-сост. М. Арановский]. — М. : Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2009. — С. 142–156.
Арановский М. Симфонические искания. Проблема жанра в советской музыке 1960–1975 годов. Исследовательские очерки / М. Арановский. — Л. : Сов. композитор, 1979. — 289 с.
Аристотель. Политика / Аристотель // Аристотель. Сочинения : в 4 т. — М. : Мысль, 1983. — Т. IV. —С. 638.
Аристотель. Сочинения : в 4 т. / Аристотель. — М. : Мысль, 1981. — Т. III. — 613 с.
Асафьев Б. Книга о Стравинском / Б. Асафьев. — Л. : Музыка, 1977. — 279 с.
Асафьев Б. Предисловие редактора к книге Э. Курт «Основы линеарного контрапункта. Мелодическая полифония Баха» / Б. Асафьев // Основы линеарного контрапункта. Мелодическая полифония Баха / Эрнст Курт ; [пер. с нем. З. Эвальд]. — М. : Госмузиздат, 1931. — С. 11–31.
Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс / Б. сафьев. — Л. : Музыка, 1971. — 376 с.
Баренбойм Л. Карл Орф и институт его имени / Л. Баренбойм // Элементарное музыкальное воспитание по системе Карла Орфа ; [сост. Л. Баренбойм]. — М. : Советский композитор, 1978. — С. 7–50.
Бобровский В. Четвертая симфония (истоки симфонизма Шостаковича) / В. Бобровский //Д. Шостакович. Проблемы стиля : сб. ст. / [сост. и ред. Т. Лейе]. — М. : РАМ им. Гнесиных, 2003. — Вып. 149. — С. 6–29.
Вейль Г. Пространство, время, материя. Лекции по общей теории относительности / Г. Вейль. — М. : Янус, 1996. — 480 с.
Вишинський В. Музично-рухове виховання дітей раннього віку / В. Вишинський, Н. Вишинська // Музичний керівник. — 2012. — № 7. — С. 4–6.
Вишинський В. Поняття руху в музично-педагогічних системах першої третини ХХ ст. / В.Вишинський // Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття : матер. Міжнар. наук.-практ. конф., (Київ, 16–17 жовт. 2014 р.) / Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. — К., 2014. — С. 268–277.
Вышинский В. Движения как композиционно-драматургический фактор во Второй симфонии Д.Шостаковича / В. Вышинский // Науковий вiсник НМАУ ім. П.І. Чайковського: Драматургічна організація музичного твору : зб. наук. пр. / [упоряд. В. Москаленко]. — К., 2012. — Вип. 104. — С. 87–96.
Вышинский В. Роль музыкально-двигательного воспитания в процессе формирования морально-ценностных качеств личности / В. Вышинский // Теоретико-методологічні аспекти мистецької освіти: здобутки, проблеми та перспективи : матер. ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. — Умань : ПП Жовтий О.О., 2012. — 24–28 с.
Вышинский В. Темповая прогрессия в музыке ХХ века / В. Вышинский // Науковий вiсник НМАУ ім. П.І. Чайковського: Механізми новацій у музичній творчості : зб. наук. пр. / [упоряд. В.Москаленко]. — К., 2013. — Вип. 108. — С. 11–21.
Вышинский В. Движение как предмет науки о музыке / В. Вышинский // Науковий вісник НМАУ ім. П.І. Чайковського: Принципи організації руху в музичному творі : зб. наук. ст. / [упоряд. В.Москаленко]. — К., 2014. — Вип. 111. — С. 13–24.
Вышинский В. Симфонизм Д. Шостаковича и Г. Малера: движение как структурирующий и музыкально-драматургический фактор : дис. ... канд. искусствовед. : 17.00.03 / Виталий Владимирович Вышинский. — К., 2011. — 223 с.
Гайденко П. История греческой философии в ее связи с наукой / П. Гайденко. — М. : Либроком, 2009. — 264 с.
Жак-Далькроз Э. Ритм / Э. Жак-Далькроз. — М. : Издательский дом «Классика-ХХІ», 2008. — 247 с.
Курт Э. Основы линеарного контрапункта. Мелодическая полифония Баха / Э. Курт ; [пер. с нем. З. Эвальд]. — М. : Госмузиздат, 1931. — 304 с.
Курт Э. Романтическая гармония и ее кризис в «Тристане» Вагнера / Э. Курт ; [пер. с нем. Г. Балтер]. — М. : Музыка, 1975. — 552 с.
Лобанова М. Музыкальный стиль и жанр: история и современность / М. Лобанова. — М. : Сов. композитор, 1990. — 312 с.
Лосев А. История античной эстетики. Аристотель и поздняя классика / А. Лосев. — Х. : Фолио ; М. : АСТ, 2000. — 880 с.
Лосев А. История античной эстетики. Ранний эллинизм / А. Лосев. — М. : Искусство, 1979. — 815 с.
Лосев А. Музыка как предмет логики / А. Лосев // А. Лосев. Из ранних произведений. — М. : Правда, 1990. — С. 195–390.
Науковий вісник НМАУ ім. П.І. Чайковського: Принципи організації руху в музичному творі : зб. наук. ст. / [упоряд. В. Москаленко]. — К., 2014. — Вип. 111. — С. 13–24.
Орф К. «Шульверк». Итоги и задачи / К. Орф // Элементарное музыкальное воспитание по системе Карла Орфа / [сост. Л. Баренбойм]. — М. : Советский композитор, 1978. — С. 51–64.
Панова Ж. Предисловие к книге Э. Жака-Далькроза «Ритм» / Ж. Панова // Э. Жак-Далькроз. Ритм. — М. : Издательский дом «Классика-ХХІ», 2008. — С. 3–19.
Платон. Государство / Платон // Платон. Сочинения : в 4 т. — СПб. : СПб. ун-т ; Изд-во Олега Абышко, 2006. — Т. III., ч. 1. — С. 97–493.
Сироткина И. Свободное движение и пластический танец в России / И. Сироткина. — М. : Новое литературное обозрение, 2011. — 320 с.
Телия В. Русская фразеология: Семантический, прагматический, культурологический аспекты / В. Телия. — М. : Школа «Языки русской культуры», 1996. — 288 с.
Тютюнникова Т. Концепция творческого обучения Карла Орфа: история, теория, методика : дис. ... канд. искусствовед. : 17.00.02 / Татьяна Эдуардовна Тютюнникова. — М., 1999. — 199 с.
Фишер К. История новой философии / К. Фишер. _ М. : Директмедиа Паблишинг, 2008. — 986 с.
Ценова В. Музыкальное время. Ритм / В. Ценова // Теория современной композиции / [отв. ред. В. Ценова]. — М. : Музыка, 2005. — С. 71–121.