Lesia’s Grand Piano

Authors

  • Nataliya S. Svyrydenko

Keywords:

piano culture, grand piano, renovation, music, poetry.

Abstract

DOI:  https://doi.org/10.28925/2518-766X201615055

Іn the given article a story of the grand piano, connected with a figure of a prominent Ukrainian woman poet Lesia Ukrainka, is being studied. Its origin in connection with historical facts of piano fabrication in Ukraine, as well as with the links between Kosach family and the Drahomanovs, the Lysenkos and other families of Ukrainian intellectuals and cultural activists are described. The story of the grand piano conservation and renovation is presented. The data about the fabricator — the French piano factory “Pleyel”, and the atmosphere of the French parlour, where the prominent figures like Chopin had communicated, are included.
The second half of the nineteenth century in Ukraine celebrates the formation of the demand for piano and growing number of those wishing to play on them. There are local producers, most immigrants from Germany. Odesa, Vinnytsia, Kyiv, Kharkiv are the main centers of manufacturing pianos in Ukraine at that time. Thanks to its location, Odesa occupied the leading position in the production of pianos. Given the significant advantage — access to trade routes, not only by land but also by sea, Odesa masters also introduced assemblage of instruments brought from abroad details. In the article the archival materials about piano “Karl Haas Odessa” and the first owner of the piano are presented. The materials about Lesia Ukrainka’s attitude to music are used in the article. The circumstances, under which the grand piano became the property of Kosach family, the names of their teachers of music, as well as the musical aspects of Lesia Ukrainka’s biography, are studied. The return of the instrument to “Bilyi Budynochok” (“White House”), its decay and renovation are described. Its future destination is under discussion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Комзюк В. Воскресіння звука. І звучить Лесин рояль / Віра Комзюк // Волинський музей: історія і сучасність. — Луцьк, 2009. — Вип. 4. — С. 85–87.

Косач-Кривинюк О.П. Леся Українка: хронологія життя і творчості / Ольга Косач-Кривинюк ; [репринт. вид., вст. ст. М.Г. Жулинського]. — Луцьк : Волин. обл. друк., 2006. — 928 с.

Леонтович О. І зазвучав рояль Лесі Українки / Олена Леонтович // Українське слово. — 2008. — № 34. — 20–26 серпня. — С. 16.

Літературно-меморіальний музей-садиба Лесі Українки в Колодяжному : путівник. — Луцьк : Ініціал, 2006. — 85 с.

Свириденко Н.С. Расцвет французской клавесинной музыки XVII — середины XVIII веков в творчестве Франсуа Куперена и Жана-Филиппа Рамо / Н.С. Свириденко. — Кишинев, 1984. — 23 с.

Семенюк А.В. Косачі: статті, нариси, поезія / А.В. Семенюк. — Луцьк : Надстир’я — Ковельська міська друкарня, 2014. — 184 с.

Коли настав чудовий май : Солоспіви та ансамблі Миколи Лисенка на вірші Генріха Гейне : У переспівах українських поетів / [передм. та упоряд. Р. Скорульської]. — К., 2001. — 103 с.

Спогади про Лесю Українку / [упоряд., вступ. ст. та комент. А.І. Костенка. — 2-ге вид., допов.]. — К. : Дніпро, 1971. — 483 с.

Українка Леся. На крилах пісень / Леся Українка. — Л. : Друкарня Товариства імені Шевченка, 1893. — Репринтне відтворення видання 1893 р. — Луцьк : Надстир’я, 2011. — 116 с.

Фортепьянная фабрика «Карл Гааз» // Плесская-Зебольд Э.Г. Одесские немцы, 1803–1920. — Одесса, 1999. — С. 139–141.

Published

2017-01-08

How to Cite

Svyrydenko, N. S. (2017). Lesia’s Grand Piano. Musical Art in the Educological Discourse, (1). Retrieved from https://mmod.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/13