ЗМІСТ І СТРУКТУРА МИСТЕЦЬКО-ТВОРЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

  • Ольга Володимирівна Лобова Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка https://orcid.org/0000-0001-7028-043X
  • Марина Олегівна Шинкаренко Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка https://orcid.org/0009-0001-7110-7185

DOI:

https://doi.org/10.28925/2518-766X.2024.93

Ключові слова:

компетентнісний підхід, діти дошкільного віку, заклад дошкільної освіти, мистецько-творча компетентність, зміст, структура і компоненти

Анотація

У статті визначено зміст і структуру мистецько-творчої компетентності дітей дошкільного віку. З’ясовано сутність ключової мистецько-творчої компетентності як здатності дитини практично реалізовувати свій художньо-естетичний потенціал та елементарно застосовувати мистецькі навички для отримання бажаного результату в різних видах мистецько-творчої діяльності (музичній, образотворчій, хореографічній, театралізованій тощо). Виявлено специфіку художньої діяльності дитини дошкільного віку як поєднання сприймання мистецтва та практичної діяльності, що може відбуватись на репродуктивному й творчому рівнях і мати матеріальні (малюнок, аплікація, витинанка тощо) та нематеріальні (пісня, танець, театральний образ тощо) втілення художніх образів у мистецьких творах. Проаналізовано різні підходи до структурування і визначення складників мистецько-творчої компетентності дітей дошкільного віку. У контексті дослідження виокремлено такі компоненти зазначеної якості: емоційно-мотиваційний, що включає різноманітні прояви емоційного й мотиваційного ставлення дітей до мистецько-творчої діяльності (інтерес, захоплення, отримання певних емоцій від процесу та результату власної мистецької творчості тощо); мистецько-пізнавальний, який передбачає сформованість у дитини відповідних її віку та вимогам чинних документів мистецьких знань, умінь і навичок, а також спроможність практично реалізувати їх у різних видах мистецької діяльності; продуктивно-творчий, що передбачає спрямованість і здатність дитини до творчої реалізації наявних знань, умінь і навичок у різних видах мистецтва, розкриття її мистецько-творчого потенціалу в різноманітній мистецькій діяльності. Визначено роль закладу дошкільної освіти щодо повноцінної реалізації компетентнісного підходу, зокрема формування мистецько-творчої компетентності дітей дошкільного віку.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bila, I. (2014). Psykholohiia dytiachoi tvorchosti [Psychology of Children’s Creativity]. Kyiv: Feniks, 137 p. [in Ukrainian]. https://core.ac.uk/download/pdf/32309053.pdf

Dronova, O. O. Pedagogichni umovy’ rozvy’ku obrazo-stvorennia v procesi khudozhnio-estetychnoho samovyrazhennia ditei 5–6 rokiv [Pedagogical Conditions for the Development of Image-Creation in the Process of Artistic and Aesthetic Self-Expression of Children 5–6 years old]. pp. 34–56 [in Ukrainian]. https://tinyurl.com/36je85zy

Kaniosa, N. G. (2015). Teoriia ta tekhnolohii rozvytku dytiachoi khudozhnioi tvorchosti doshkilnykiv [Theory and Technologies of Development of Children’s Artistic Creativity of Preschoolers: teachingmethodical manual]. Kamianets-Podiskyi, 188 p. [in Ukrainian].

Osvitnii napriam «Dytyna u sviti mystetstva. Khoreohrafiia». Bazovyi komponent doshkilnoi osvity [Educational approach “Child in the World of Art. Choreography”]. Basic component of preschool education. New edition and tips for organising the educational process [in Ukrainian]. https://tinyurl.com/39f6py9r

Polovina, O. (2021). Dytyna u sviti mystetstva. Vprovadzhuiemo Bazovyi komponent doshkilnoi osvity (nova redakciya) [Child in the World of Art. We are implementing the Basic component of preschool education (new edition)]. Doshkilne vykhovannia, 2021, № 2, pp. 3–8 [in Ukrainian].

Programa khudozhnio-estetychnoho rozvytku ditei rannioho ta doshkilnoho viku «Radist tvorchosti» (2013). [Programme of Artistic and Aesthetic Development of Children of Early and Preschool Age “Joy of Creativity”]. Ternopil: Mandrivets, 72 p. [in Ukrainian].

Pro novu redaktsiiu Bazovoho komponentu doshkilnoi osvity [On the New Edition of the Basic Component of Preschool Education]. [in Ukrainian]. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20

komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf

Fedorovych, A. Mystetsko-tvorcha kompetentnist doshkilnyka yak pedahohichna problema [Artistic and Creative Competence of a Preschooler as a Pedagogical problem]. pp. 402–430 [in Ukrainian]. http://baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/download/210/5827/12173-1?inline=1

https://doi.org/10.30525/978-9934-26-198-5-17

Downloads


Переглядів анотації: 7

Опубліковано

2025-04-24

Як цитувати

Лобова, О. В., & Шинкаренко, М. О. (2025). ЗМІСТ І СТРУКТУРА МИСТЕЦЬКО-ТВОРЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі, (9), 10–15. https://doi.org/10.28925/2518-766X.2024.93