Робота над оркестровим твором як засіб диригентської підготовки студента-інструменталіста

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2518-766X.2023.89

Ключові слова:

студент-інструменталіст, оркестровий твір, диригент, оркестрове диригування, університетська освіта

Анотація

Статтю присвячено актуальній проблемі оркестрово-диригентської підготовки студента-інструменталіста в університеті. Автором узагальнено науково-методичний та власний практичний досвід роботи диригента над оркестровими творами різних жанрів та мистецьких епох. Охарактеризовано специфіку фахової підготовки студентів-інструменталістів в університеті та значення навчальних дисциплін оркестрово-диригентського циклу. Визначено принципи їх викладання (поступовість і послідовність, систематичність і доступність, педагогічна доцільність та художня цінність, колегіальність та зацікавленість у результатах спільної музично-творчої діяльності). Виявлено особливості роботи з навчальними оркестрами, до складу яких входять студенти з різним рівнем доуніверситетської інструментально-виконавської підготовки. Окреслено основні види роботи студента над оркестровим твором на заняттях з оркестрово-диригентських дисциплін (робота з партитурою, слуховий аналіз твору, мануальна техніка, творча комунікація з оркестровим колективом з використанням спеціальної термінології тощо). Роботу над оркестровим твором визначено як складний процес, що інтегрує творчий потенціал і природні музичні здібності студента, його інструментознавчі та музично-теоретичні знання, музично-виконавську та емоційну сфери, індивідуальне й колективне. Акцентовано увагу на ролі викладача з оркестрового диригування у формуванні фахових умінь студента в процесі роботи над оркестровим твором. Здійснено диригентський аналіз симфонічних та оперних творів, які вивчаються студентами-інструменталістами. Розкрито особливості освітньої діяльності студентів у класі оркестрового диригування в умовах дистанційного навчання. Узагальнено результати дослідження та сформульовано висновки: практичне опрацювання оркестрового твору у класі диригування сприяє формуванню у студента-інструменталіста аналітико-слухових навичок, диригентсько-виконавських умінь, творчої уяви, сценічної культури та професійного досвіду.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Воєводін В. В. Педагогічні умови становлення творчого потенціалу майбутніх музикантів-виконавців в оркестровому класі: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2007. 19 с.

Доронюк В. Курс техніки диригування: навчальний посібник для викладачів і студентів вузів та вчителів шкіл різного типу. Івано-Франківськ, 2004. 292 с.

Колесса М. Ф. Основи техніки диригування. Київ: Музична Україна, 1973. 197 с.

Кучерук В. Ф., Кучерук Н. П. Оркестрове диригування: метод. рекомендації до практичних занять з курсу «Оркестрове диригування». Луцьк, 2016. 15 с.

Макаренко Г. Г. Творчість диригента в контексті інтегративного підходу: автореф. дис. … доктора мистецтвознавства: 17.00.01. Київ, 2006. 34 с.

Пасічняк Л. М. Робота диригента над музичним твором : метод. рекомендації до дисципліни «Оркестрове диригування» для студентів вищих музичних навчальних закладів ІІІ – ІV рівнів акредитації напряму підготовки «Музичне мистецтво». Івано-Франківськ: Нова Зоря, 2012. 72 с.

Польська І. І. Оркестрове (колективне) виконавство як модель макроансамблю. Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. Тернопіль, 2001. № 1 (6). С. 48–51.

Федоришин В. І. Формування виконавської майстерності студентів музично-педагогічних факультетів у процесі колективного музикування: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2006. 18 с.

Oleksiuk, О. Vocation and career choicein higher art education. Musical Art in the Educological Discourse. No 7, 2022, 4–9. https://doi.org/10.28925/2518-766X.2022.71 (in English).

REFERENCES

Voievodin, V. V. (2007). Pedahohichni umovy stanovlennia tvorchoho potentsialu maibutnikh muzykantiv-vykonavtsiv v orkestrovomu klasi [Pedagogical Conditions for the Formation of the Creative Potential of Future Musicians-Performers in the Orchestra Class]. Avtoref. dys. ... kand. ped. nauk: 13.00.02, Kyiv, 19 p. [in Ukrainian].

Doroniuk, V. (2004). Kurs tekhniky dyryhuvannia [Course of Conducting Techniques]. Navchalnyi posibnyk dlia vykladachiv i studentiv vuziv ta vchyteliv shkil riznoho typu, Ivano-Frankivsk, 292 p. [in Ukrainian].

Kolessa, M. F. (1973). Osnovy tekhniky dyryhuvannia [Basics of Conducting Technique]. Kyiv: Muzychna Ukraina, 197 p. [in Ukrainian].

Kucheruk, V. F., & Kucheruk, N. P. (2016). Orkestrove dyryhuvannia [Orchestral Conducting]. Metod. rekomendatsii do praktychnykh zaniat z kursu «Orkestrove dyryhuvannia», Lutsk, 15 p. [in Ukrainian].

Makarenko, H. H. (2006). Tvorchist dyryhenta v konteksti intehratyvnoho pidkhodu [Conductor’s Creativity in the Context of an Integrative Approach]. Avtoref. dys. … doktora mystetstvoznavstva: 17.00.01, Kyiv, 34 p. [in Ukrainian].

Pasichniak, L. M. (2012). Robota dyryhenta nad muzychnym tvorom [Work of a Conductor on a Piece of Music]. Metod. rekomendatsii do dystsypliny «Orkestrove dyryhuvannia» dlia studentiv vyshchykh muzychnykh navchalnykh zakladiv III—IV rivniv akredytatsii napriamu pidhotovky «Muzychne mystetstvo», Ivano-Frankivsk: Nova Zoria, 72 p. [in Ukrainian].

Polska, I. I. (2001). Orkestrove (kolektyvne) vykonavstvo yak model makroansambliu [Orchestral (Collective) Performance as a Model of Macro Ensemble]. Naukovi zapysky Ternopilskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu im. V. Hnatiuka, Seriia: Mystetstvoznavstvo, Ternopil, № 1(6), pp. 48–51 [in Ukrainian].

Fedoryshyn, V. I. (2006). Formuvannia vykonavskoi maisternosti studentiv muzychno-pedahohichnykh fakultetiv u protsesi kolektyvnoho muzykuvannia [Formation of Performing Skills of Students of Music-Pedagogical Faculties in the Process of Collective Music-Making]. Avtoref. dys. … kand. ped. nauk: 13.00.02, Kyiv. 18 p. [in Ukrainian].

Oleksiuk, О. (2022). Vocation and Career Choice in Higher Art Education. Musical Art in the Educological Discourse, 7, 4–9 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.28925/2518-766X.2022.71

Downloads


Переглядів анотації: 60

Опубліковано

2023-10-29

Як цитувати

Ткачук, В. (2023). Робота над оркестровим твором як засіб диригентської підготовки студента-інструменталіста. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі, (8), 54–60. https://doi.org/10.28925/2518-766X.2023.89