Особливості вокально-хорової підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва
DOI:
https://doi.org/10.28925/2518-766X.2023.87Ключові слова:
майбутні учителі музичного мистецтва, вокально-хорове мистецтво, диригентсько-хорова підготовка, вокально-виконавська підготовка, самостійна роботаАнотація
У статті розкрито особливості вокально-хорової підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва. Сучасний етап модернізації вищої освіти України, що пов’язаний з інтеграцією нашої держави до європейського освітнього простору, актуалізує проблему якості професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва.
Важливим складником української національної культури є хорове мистецтво, яке значною мірою сприяє загальному та музичному розвитку, ідейно-естетичному вихованню студентів, формуванню в них духовних цінностей. Вокально-хорова діяльність є одним із найважливіших видів діяльності майбутнього педагога-музиканта, а підготовка висококваліфікованих фахівців у цій галузі виступає одним із пріоритетних напрямів мистецької освіти.
Перспективним напрямом вокально-хорової підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва під час навчання у виші є укладання певної послідовності викладання фахових дисциплін та її комплексної цілісності, яка вміщує дисципліни циклу хорового диригування, методики викладання хорового диригування, дисципліни з хорознавства, хорового класу, практикуму роботи з хором, хорового аранжування та прочитання хорових партитур, постановки голосу, методики викладання вокалу, практичного засвоєння шкільного репертуару тощо.
Особливістю вокально-хорової підготовки студентів закладів вищої освіти мистецько-педагогічного спрямування є наявність у ній основних структурних компонентів, до яких відноситься диригентсько-хорова та вокально-виконавська складові. Диригентсько-хорова складова формує в здобувачів освіти підготовленість до діяльності керівника учнівського хорового колективу, здатного до організації та впровадження на належному методичному рівні роботи над хоровими творами та здатного до створення в закладах загальної середньої та позашкільної освіти хорових колективів для дітей різних вікових категорій, у творчих майстернях яких учні зможуть сформувати й розвинути власну естетичну сферу, збагатити внутрішню культуру, оволодіти цінностями вокально-хорового мистецтва, розвинути свої музичні, співацькі, артистичні здібності. Вокально-виконавська складова формує в студентів підготовленість до демонстрації вокальних, вокально-хорових творів та їх фрагментів під час вокально-хорової роботи в закладах освіти і без неї неможливе повноцінне функціонування диригентсько-хорової складової.
Важливим компонентом фахової підготовки майбутніх фахівців в галузі музичного мистецтва також є і самостійна робота студентів.
Завантаження
Посилання
Гарбуз Т., Потапчук Т. Вокально-хорова робота в процесі підготовки майбутніх вчителів музич¬ного мистецтва в сучасній вищій школі. Педагогічний часопис Волині. 2017. № 1(4). С. 55–61.
Липа І. Ю. Підготовка студентів до вокально-хорової практики у початковій школі. Гірська школа в умовах реформування системи освіти: компетентнісний вектор: монографія. Івано-Франківськ, 2018. С. 195–204.
Мархлевський А. Практичні основи роботи в хоровому класі. К., 1986. 96 с.
Ростовський О. Я. Теорія і методика музичної освіти: навч.-метод. посіб. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011. 640 с.
Хуан Чанхао. Методичні засади вокально-хорової підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва у педагогічних університетах. Дисерт. на здобуття наук. ст. канд. пед.. наук: 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання. Суми, 2021. 224 с.
Хуан Чанхао. Основні підходи до вокально-хорової підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2020. Вип. 9 (103). С. 516–525.
Ярошевська Л. В. Диригентсько-хорова підготовка майбутнього вчителя музичного мистецтва умовах Нової української школи: навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів спеціальності музичне мистецтво. Миколаїв, 2020. 333 с.
REFERENCES
Harbuz, T., & Potapchuk, T. (2017). Vokalno-khorova robota v protsesi pidhotovky maibutnikh vchyteliv muzychnoho mystetstva v suchasnii vyshchii shkoli [Vocal and Choral Activity in the Process of Training Future Teachers of Musical Art in Modern Higher Education]. Lutsk, Pedagogical Journal Volyn, 2017, 1(4), pp. 55–61 [in Ukrainian].
Lypa, I. Yu. (2018). Pidhotovka studentiv do vokalno-khorovoi praktyky u pochatkovii shkoli. Hirska shkola v umovakh reformuvannia systemy osvity: kompetentnisnyi vektor [Preparation of Students for Vocal and Choral Practice in Primary School. Mountain School in Conditions of Reforming the Education System: Competence vector]. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
Markhlevskyi, A. (1986). Praktychni osnovy roboty v khorovomu klasi [Practical Basics of Work in a Choral Class]. Kyiv [in Ukrainian].
Rostovskyi, O. Ya. (2011). Teoriia i metodyka muzychnoyi osvity [Theory and Methodology of Music Education]. Ternopil, Navchalna knyha — Bohdan [in Ukrainian].
Khuan Chankhao (2021). Metodychni zasady vokalno-khorovoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva u pedahohichnykh universytetakh [Methodical Principles of Vocal and Сhoral Training of Future Music Teachers in Pedagogical Universities]. Sumy [in Ukrainian].
Khuan Chankhao. (2020). Osnovni pidkhody do vokalno-khorovoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva [The Main Approaches to Vocal and Choral Training of Future Teachers of Musical Art]. Kyiv [in Ukrainian].
Yaroshevska, L. V. (2020). Dyryhentsko-khorova pidhotovka maibutnioho vchytelia muzychnoho mystetstva v umovakh Novoi ukrainskoi shkoly [Conductor and Choral Training of the Future Music Teacher under the Conditions of the New Ukrainian School]. Mykolaiv [in Ukrainian].