Етапи та педагогічні умови формування умінь виконавського фразування майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі навчання гри на духових інструментах
DOI:
https://doi.org/10.28925/2518-766X.2023.88Анотація
У статті представлено обґрунтування поетапної методики формування культури виконавського фразування майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі навчання гри на духових інструментах. Актуалізовано проблему формування зазначеної фахової якості, яка розглянута як сегмент виконавської підготовки, який забезпечує якість художньо-образного розкриття смислу музичного твору. Уточнено сутність та компонентну структуру культури виконавського фразування, яку складають певні актуальні виконавські уміння, а критерії їх оцінювання дають змогу класифікувати три рівні їх сформованості: високий – «осмислене виразне фразування», середній – «прагнення виразного фразування», низький – «слабке відчуття фразування».
Представлено три етапи, відповідно до яких здійснюється запровадження педагогічних умов, кожна з яких має за мету позитивно вплинути на компоненти культури виконавського фразування. На першому етапі – мотиваційно-установочному – запроваджується педагогічна умова стимулювання осмисленого ставлення до вмінь виконавського фразування, яка впливає на компонент: «мотивація художньо-технічної досконалості», задля чого. На другому етапі – практико-орієнтованому – запроваджується педагогічна умова цілеспрямоване засвоєння різноманітних форм і видів фразування в контексті еволюції стилів і жанрів, яка впливає на компонент: «компетентність у роботі над виконавським репертуаром та музичними текстами творів», задля чого. На третьому етапі – самостійно-методичному – запроваджується педагогічна умова активізація методичної самоефективності у виконавському та освітньому процесах, яка впливає на компонент: «художньо-комунікативний контент творчо-виконавської та педагогічної інтерпретації музичних творів для духових інструментів (соло, ансамбль)».
Завантаження
Посилання
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
Андрейко О. І. Теорія та методика формування виконавської культури скрипаля у вищих мистецьких навчальних закладах: автореф. доктора пед. наук. Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014.
Ван Біньбінь. Формування транскультурної компетентності майбутніх магістрів музичного мистецтва у процесі інструментальної підготовки: дис. доктора філософії. ПНПУ імені К. Д. Ушинського. Одеса. 2021 р.
Лабунець В. М. Інноваційні технології інструментально-виконавської підготовки майбутнього вчителя музики: теорія та методика: монографія. Кам’янець-Подільський : Зволейко Д. Г., 2014. 352 с.
Ло Кунь. Розвиток саксофонного мистецтва Китаю у вимірах міжкультурного діалогу: дис. канд. мистецтвознавства. Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка. Львів. 2017.
Максименко Л. В. Регіональні виміри академічного саксафонного мистецтва України: автореф. канд. мистецтвознавства. Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка. Львів. 2020.
Мозгальова Н. Г. Інтелектуальна складова в структурі інструментально-виконавської підготовки майбутніх учителів музики. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців : методологія, теорія, досвід, проблеми. Київ ; Вінниця, 2013. Вип. 36. С. 369–373.
Реброва О. Є., Шао Ці, Чень Ліньлінь. Художній контент фортепіанної підготовки майбутніх бакалаврів музичного мистецтва. Південноукраїнські мистецькі студії. 2023. Вип. 1(2). С. 52–58.
Степанова А. О. Методичні вказівки до вивчення дисципліни «Основний музичний інструмент» (саксофон) для студентів-бакалаврів. Одеса : Університет Ушинського, 2020. 53 с.
Степанова А. Особливості сучасного саксофонного виконавства. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. Випуск 3 (132). Одеса, 2020. С. 66–70.
Чжан Цзянань. Формування готовності майбутнього викладача до музично-інструментального полілога в процесі навчання гри на саксофоні : автореф. канд. пед. наук. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015.
Ян Яньчі. Методика навчання гри на саксофоні учнів-початківців закладів позашкільної спеціалізованої освіти: автореф. канд. пед. наук. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018.
Li Ran, Rebrova O. Culture of Performing Phrasing in the Professional Training of Future Music Art Teachers. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2023. № 3(127). С. 55–64.
REFERENCES
Andreiko, O. I. (2014). Teoriia ta metodyka formuvannia vykonavskoi kultury skrypalia u vyshchykh mystetskykh navchalnykh zakladakh [Theory and Methodology of Formation of Violinist’s Performing Culture in Higher Art Education Institutions]. Avtoref. doktora ped. nauk, Kyiv, NPU imeni M. P. Drahomanova [in Ukrainian].
Wang, Binbin (2021). Formuvannia transkulturnoi kompetentnosti maibutnikh mahistriv muzychnoho mystetstva u protsesi instrumentalnoi pidhotovky [Formation of Transcultural Competence of Future Masters of Musical Art in the Process of Instrumental Training]. Dys. doktora filosofii, PNPU
imeni K. D. Ushynskoho, Odesa [in Ukrainian].
Labunets, V. M. (2014). Innovatsiini tekhnolohii instrumentalno-vykonavskoi pidhotovky maibutnoho vchytelia muzyky: teoriia ta metodyka [Innovative Technologies of Instrumental-Performing Training of the Future Music Teacher: Theory and methodology]. Monohrafiia, Kamianets-Podilskyi: Zvoleiko D. H., 352 p. [in Ukrainian].
Lo Kun (2017). Rozvytok saksofonnoho mystetstva Kytaiu u vymirakh mizhkulturnoho dialohu [Development of Saxophone Art in China in Dimensions of Intercultural Dialogue]. Dys. kand mystetstvoznavstva, Lvivska natsionalna muzychna akademiia imeni M. V. Lysenka, Lviv [in Ukrainian].
Maksymenko, L. V. (2020). Rehionalni vymiry akademichnoho saksafonnoho mystetstva Ukrainy [Regional Dimensions of the Academic Saxophone Art of Ukraine]. Avtoref. kand. mystetstvoznavstva, Lviv, Lvivska natsionalna muzychna akademiia imeni M. V. Lysenka [in Ukrainian].
Mozhalova, N. H. (2013). Intelektualna skladova v strukturi instrumentalno-vykonavskoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv muzyky [Intellectual Component in the Structure of Instrumental-Performing Training of Future Music Teachers]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy. Kyiv-Vinnytsia, Vyp. 36, 369–373 (in Ukrainian).
Rebrova, O. Ye., Shao Tsi, & Chen Linlin (2023). Khudozhnii kontent fortepiannoi pidhotovky maibutnikh bakalavriv muzychnoho mystetstva [Artistic Content of Piano Training for Future Bachelors of Musical Art]. Pivdennoukrainski mystetski studii, 1, 52–58 [in Ukrainian].
Stepanova, A. O. (2020). Metodychni vkazivky do vyvchennia dystsypliny «Osnovnyi muzychnyi instrument» (saksofon) dlia studentiv-bakalavriv [Methodological Guidelines for Studying the Discipline “Basic Musical Instrument” (saxophone) for Undergraduate Students]. Odesa: Universytet Ushynskoho [in Ukrainian].
Stepanova, A. (2020). Osoblyvosti suchasnoho saksofonnoho vykonavstva [Peculiarities of Modern Saxophone Performance]. Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni K. D. Ushynskoho, Vypusk 3 (132), 66–70 [in Ukrainian].
Chzhan Tszianan (2015). Formuvannia hotovnosti maibutnioho vykladacha do muzychno-instrumentalnoho poliloha v protsesi navchannia hry na saksofoni [Formation of the Future Teacher’s Readiness for Musical-Instrumental Polylogue in the Process of Learning to Play the Saxophone]. Avtoref. kand. ped. nauk, Kyiv, NPU imeni M. P. Drahomanova [in Ukrainian].
Yan Yanchi (2018). Metodyka navchannia hry na saksofoni uchniv-pochatkivtsiv zakladiv pozashkilnoi spetsializovanoi osvity [Methodology of teaching saxophone for beginner students in non-school specialized education institutions]. Avtoref. kand. ped nauk, Kyiv, NPU imeni M. P. Drahomanova [in Ukrainian].
Li Ran, Rebrova O. (2023). Culture of performing phrasing in the professional training of future music art teavhers. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 3(127), 55–64 [in English].