Аксіологічність мистецько-освітнього простору: детермінанти і дискурси

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2518-766X.2023.82

Анотація

Стаття присвячена виокремленню детермінант і простеженню узгоджень між факторами аксіологічного упорядкування мистецько-освітнього простору у їх взаємодії з механізмами і чинниками контекстного середовища. Одним із засобів досягнення мети обрано виокремлення сенсоутворюючих чинників, що задають спрямованість і вмотивованість мистецько-освітній діяльності й впливають на специфіку функціонування простору, дослідження якого ведеться шляхом теоретичних рефлексій. Зроблено висновок, що дискурси мистецько-освітнього простору покликані структурувати знання про ключові питання сучасної культури й мистецтва, моделювати теоретичну базу відповідно до різних контекстів чи проєктів, постійно задіюють різні види знакових систем. Виявилося, що в різних освітніх контекстах регулятором використання проаналізованих у статті дискурсів, парадигм і моделей виступають стандарти академічної освіти, а базисом – цінності, пов’язані з певними моделями світу. Особливості аксіологічності аналізованого простору визначаються повнотою синтезу цінностей, що зафіксовані в традиціях і різних дискурсах.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Андрущенко В. Інформаційний вимір сучасної освіти. Київ : «МП Леся», 2017. 596 с.

Андрущенко В. Культура життєтворчості особистості і освіта. Київ : «МП Леся», 2017. 228 с.

Андрущенко В. Культура як аксіологічна матриця освіти. Київ : «МП Леся», 2017. 303 с.

Андрущенко В. Освіта у глобальному вимірі. Київ : «МП Леся», 2017. 516 с.

Андрущенко В. Цивілізація культури. Київ : «МП Леся», 2017. 580 с.

Базалук О. О., Кравченко О. П., Харченко Л. М. Аксіологічні засади сучасної системи освіти України. Переяслав-Хмельницький : «Видавництво КСВ», 2019. 87 с.

Букач В. М., Бакланова Н. М. Теорія та історія культури (словник-довідник): навч. посіб. для здобувачів вищої освіти. Одеса : видавець Букаєв Вадим Вікторович, 2021. 288 с.

Винничук Р., Кравченко Л. Аксіологічний підхід у вітчизняній педагогічній науці та практиці: історико-педагогічна ретроспектива. Витоки педагогічної майстерності : зб. наук. праць. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2019. Вип. 23. С. 22–28. DOI: https://doi.org/10.33989/2075-146x.2019.23.183168

Герчанівська Π. Е. Культурологія: термінологічний словник. Київ : Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, 2015. 439 с.

Дискурс у сучасному науковому, соціокультурному та інформаційному просторі: збірник тез доповідей Міжнародної науково-практичної конференції «Дискурс у сучасному науковому, соціокультурному та інформаційному просторі». 24–25 травня 2013 року / за заг. ред. професора І. В. Соколової. Маріуполь : МДУ, 2013. 259 с.

Євдотюк А. Аксіологічні засади сучасної системи освіти в Україні. Педагогічний пошук. 2014. № 2(82). С. 12–15.

Калюжна Т. Г. Педагогічна аксіологія в умовах модернізації професійно-педагогічної освіти / за наук. ред. О. В. Уваркіної. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2012. 128 с.

Касперський Е. Дискурс / Лексикон загального та порівняльного літературознавства; голова ред. А. Волков. Чернівці : Золоті литаври, 2001. С. 148–149. 634 с.

Ковчак В. О. Дискурс як чинник суспільного здійснення людини. Гілея: науковий вісник. 2015.

Вип. 97. С. 203–207.

Краснобаева-Чёрная Ж. В. Аксиологическая специфика общеоценочных и конкретнооценочных фразем. Славянские чтения : [научно-теоретический журнал]. Кишинэу : Славянский университет, 2016. № 7(13). С. 98–114.

Краснобаєва-Чорна Ж. В. Семантичний простір оцінної фраземіки. Мовознавство. 2015. № 5. С. 39–51.

Левківська К. В. Ціннісні засади діяльності освітніх закладів : навч.-методичний посібник. Житомир : Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2017. 136 с.

Лупаренко С. Є. Аксіологічні засади системи освіти країн Західної Європи. Педагогіка та психологія. 2020. № 63. С. 103–110.

Сюта Б. Дискурс / Українська музична енциклопедія. Т. 1 : [А–Д]. Київ : ІМФЕ НАНУ, 2006. С. 615.

Ткачова Н. О. Аксіологічний підхід. Наукові підходи до педагогічних досліджень : колективна монографія / за заг. ред. В. І. Лозової. Харків : Вид-во Віровець А. П. «Апостроф», 2012. С. 126–146.

Ткачова Н. О. Історія розвитку цінностей в освіті. Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2004. 423 с.

Тофтул М. Г. Сучасний словник з етики. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. 416 с.

Krasnobaieva-Chorna Zh. Mind Value: Semantics, Structure, Pragmatics (on the Material of English, German, Ukrainian and Russian Phraseology). Лiнгвiстичнi студiї / Linguistic Studies : [зб. наук. праць]. Вінниця : ДонНУ, 2017. Вип. 34. С. 79–87.

Kroeber, A. L., Kluckhohn, C. (1952). Culture: A critical review of concepts and definitions. Papers. Peabody Museum of Archaeology and Ethnology. № 47 (1). Cambridge: Harvard University Press. 229 р.

Randviir, A. (2002). Space and Place as Substrates of Culture. Proceedings of the Estonian Academy of Arts. № 10. Р. 140–154.

Rokeach M. The Nature of Human Values. N.Y.: Free Press, 1973. 438 pp.

Theodore Roosevelt Quotes. URL : https://www.brainyquote.com/quotes/theodore_roosevelt_147876

Vauclair C. M. (2009). Measuring Cultural Values at the Individual-Level: Considering morality in cross-cultural value research. Revista de administração mackenzie. Vol. 10, № 3. URL: http://www.scielo.br/pdf/ram/v10n3/a05v10n3.pdf. /

REFERENCES

Andrushchenko, V. (2017). Informatsiinyi vymir suchasnoi osvity. [Informational World of Modern Education]. Kyiv: «MP Lesia», 596 p. [in Ukrainian].

Andrushchenko, V. (2017). Kultura zhyttietvorchosti osobystosti i osvita [Culture of Life, Creativity, Specialty and Enlightenment]. Kyiv: «MP Lesia», 228 p. [in Ukrainian].

Andrushchenko, V. (2017). Kultura yak aksiolohichna matrytsia osvity [Culture is an Axiological Matrix of Enlightenment]. Kyiv: «MP Lesia», 303 p. [in Ukrainian].

Andrushchenko, V. (2017). Osvita u hlobalnomu vymiri. Kyiv: «MP Lesia», 516 p. [in Ukrainian].

Andrushchenko, V. (2017). Tsyvilizatsiia kultury [The Civilization of Culture]. Kyiv: «MP Lesia», 580 p. [in Ukrainian].

Bazaluk, O. O., Kravchenko, O. P., & Kharchenko, L. M. (2019). Aksiolohichni zasady suchasnoi systemy osvity Ukrainy [Axiological Foundations of the Modern Education System of Ukraine]. Pereiaslav-Khmelnytskyi: KSV Publishing House, 87 p. [in Ukrainian].

Bukach, V. M., & Baklanova, N. M. (2021). Teoriia ta istoriia kultury (slovnyk-dovidnyk): navch. posib. dlia zdobuvachiv vyshchoi osvity [Theory and History of Culture (reference dictionary)]. Odesa: Bukaiev Vadym Viktorovych publisher, 288 p. (in Ukrainian).

Vynnychuk, R., & Kravchenko, L. (2019). Aksiolohichnyi pidkhid u vitchyznianii pedahohichnii nautsi tа praktytsi: istoryko-pedahohichna retrospektyva [Axiological Approach in Domestic Pedagogical Science and Practice: Historical and pedagogical retrospective]. The Sources of Pedagogical Skills, Poltava: PNPU named after V. G. Korolenko, Issue 23, pp. 22–28 [in Ukrainian].

URL: https://doi.org/10.33989/2075-146x.2019.23.183168

Herchanivska, P. E. (2015). Kulturolohiia: terminolohichnyi slovnyk [Cultural Studies: Terminological dictionary]. Kyiv: National Academy of Managerial Personnel of Culture and Arts, 439 p. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2019.23.183168

Dyskurs u suchasnomu naukovomu, sotsiokulturnomu ta informatsiinomu prostori [Discourse in Modern Scientific, Sociocultural and Information Space]. (2013). Collection of abstracts of reports of the International scientific and practical conference “Discourse in Modern Scientific, Sociocultural and Information Space”, May 24–25, 2013, ed. Professor I. V. Sokolova, Mariupol: Mariupol State University, 259 p. [in Ukrainian].

Yevdotiuk, A. (2014). Aksiolohichni zasady suchasnoi systemy osvity v Ukraini [Axiological Foundations of the Modern Education System in Ukraine]. Pedahohichnyi poshuk [Pedagogical Search], No. 2(82), pp. 12–15 [in Ukrainian].

Kaliuzhna, T. H. (2012). Pedahohichna aksiolohiia v umovakh modernizatsii profesiino-pedahohichnoi osvity [Pedagogical Axiology in the Conditions of Modernization of Professional and Pedagogical Education]. Ed. O. V. Uvarkina, Kyiv: Department of the NPU named after M. P. Drahomanov, 128 p. [in Ukrainan].

Kasperskyi, Edvard (2001). Dyskurs [Discourse]. Leksykon zahalnoho ta porivnialnoho literaturoznavstva [Lexicon of General and Comparative Literature], ed. A. Volkov, Chernivtsi: Zoloti Lytavry, pp. 148–149, 634 p. [in Ukrainian].

Kovchak, V. O. (2015). Dyskurs yak chynnyk suspilnoho zdiisnennia liudyny [Discourse as a Factor in the Social Realization of a Person]. Hileia: Scientific Bulletin, Issue 97, pp. 203–207 [in Ukrainian].

Krasnobaieva-Chornaia, Zh. V. (2016). Aksiologicheskaia spetsifika obshcheotsenochnykh i konkretnootsenochnykh frazem [Axiological Specificity of General and Specific Evaluation Phrases]. Slavianskie chteniia [Slavic Readings]: scientific and theoretical journal, Chisinau: Slavonic University, No. 7(13), pp. 98–114 [in Russian].

Krasnobaieva-Chorna, Zh. V. (2015). Semantychnyi prostir otsinnoi frazemiky [Semantic Space of Evaluative Phrasemics]. Movoznavstvo [Linguistics], No. 5, pp. 39–51 [in Ukrainian].

Levkivska, K. V. (2017). Tsinnisni zasady diialnosti osvitnikh zakladiv [Value Principles of Activity of Educational Institutions]: teaching methodologicalical manual. Zhytomyr: Ivan Franko State University Publishing House, 136 p. [in Ukrainian].

Luparenko, S. Ye. (2020). Aksiolohichni zasady systemy osvity krain Zakhidnoi Yevropy [Axiological Principles of the Education System of the Countries of Western Europe]. Pedahohika ta psykholohiia [Pedagogy and Psychology], No. 63, 103–110 [in Ukrainian].

Siuta, B. (2006). Dyskurs. [Discourse]. Ukrainska muzychna entsyklopediia [Ukrainian Music Encyclopedia]. V. 1: [A–D], Kyiv: IMFE NANU, 615 p. [in Ukrainian].

Tkachova, N. O. (2012). Aksiolohichnyi pidkhid [Axiological Approach]. Naukovi pidkhody do pedahohichnykh doslidzhen [Scientific Approaches to Pedagogical Research]: collective monograph, ed. V. I. Lozova, Kharkiv: A. P. Virovets Publishing House «Apostrophe», pp. 126–146 [in Ukrainian].

Tkachova, N. O. (2004). Istoriia rozvytku tsinnostei v osviti [The History of the Development of Values in Education]. Kharkiv: Kharkiv Karazin University, 423 p. [in Ukrainian].

Toftul, M. H. (2014). Suchasnyi slovnyk z etyky [Modern Dictionary of Ethics]. Zhytomyr: Publication of ZhDU named after I. Franka, 416 p. [in Ukrainian].

Krasnobaieva-Chorna, Zh. (2017). Mind Value: Semantics, Structure, Pragmatics (on the Material of English, German, Ukrainian and Russian Phraseology). Linhvistychni studii [Linguistic Studies]: Coll. of science works, Vinnytsia: DonNU, Issue 34, pp. 79–87 [in English].

Kroeber, A. L., & Kluckhohn, C. (1952). Culture: A critical review of concepts and definitions. Papers. Peabody Museum of Archaeology and Ethnology, 47(1), Cambridge: Harvard University Press, 229 р. [in English].

Randviir, A. (2002). Space and Place as Substrates of Culture. Proceedings of the Estonian Academy of Arts, № 10, pp. 140–154 [in English].

Rokeach, M. (1973). The Nature of Human Values. N.Y.: Free Press, 438 p. [in English].

Theodore Roosevelt Quotes. [in English].

h

ttps://www.brainyquote.com/quotes/theodore_roosevelt_147876

Vauclair, C. M. (2009). Measuring Cultural Values at the Individual-Level: Considering morality in cross-cultural value research. Revista de administração mackenzie, Vol. 10, № 3 [in English].

http://www.scielo.br/pdf/ram/v10n3/a05v10n3.pdf

Downloads


Переглядів анотації: 13

Опубліковано

2023-10-31

Як цитувати

Костюк, Н. . О. (2023). Аксіологічність мистецько-освітнього простору: детермінанти і дискурси. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі, (8), 9–16. https://doi.org/10.28925/2518-766X.2023.82