ПРИНЦИПИ ТА ФОРМИ РОЗВИТКУ НАВИЧОК СОЦІАЛЬНОЇ АДАПТАЦІЇ УЧНІВ ДИТЯЧИХ МУЗИЧНИХ ШКІЛ ЗАСОБАМИ МУЗИЧНО-ТЕАТРАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • Лариса Бондаренко Київський університет імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0000-0001-6913-2448
  • Олександра Майсак Київський університет імені Бориса Грінченка

DOI:

https://doi.org/10.28925/2518-766X.2022.710

Ключові слова:

учні дитячих музичних шкіл; адаптація; соціальна адаптація; музично-театральна діяльність.

Анотація

У статті на основі аналізу наукових джерел подано сутнісну характеристику основних понять дослідження. Обґрунтовано доцільність використання засобів музично-театральної діяльності у розвитку навичок соціальної адаптації учнів дитячих музичних шкіл. Наголошено, що потужним засобом оптимізації процесу соціальної адаптації дітей є мистецтво, яке вважається одним із найефективніших способів інтеріоризації суспільного досвіду, цінностей тощо. Завдяки мистецькій, зокрема музично-театральній, діяльності створюється умовна реальність, в якій учень вчиться розпізнавати й задовольняти свої потреби, збагачувати свої інтереси, визначати загальну траєкторію свого життєвого шляху, набуває досвіду соціальної комунікації у рамках навчання. Авторами запропоновано форми та методи розвитку навичок соціальної адаптації учнів дитячих музичних шкіл засобами музично-театральної діяльності.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Alieksieienko, T. F. (2007). Sotsializatsiia osobystosti: mozhlyvosti i ryzyky [Socialization of Personality: Opportunities and risks]. Kyiv, 153 (in Ukrainian).

Anokhin, P. K. (1979). Teoriia otrazheniia i sovremennaia nauka o mozge [Reflection Theory and Modern Brain Science]. Moscow: Nauka, 573 (in Russian).

Artemova, L. V. (2002). Teatr i hra. Vdoma, u dytiachomu sadku, v shkoli [Theatre and Acting. At home, in kindergarten, at school]. Kyiv: Tomirs, 291 (in Ukrainian).

Bolshoi psikhologicheskii slovar [Big Psychological Dictionary]. (2002). Pod red. Zinchenko V. P., Meshcheriakova B. G., Moscow, 672 (in Russian).

Borysova, T. (2006). Metodyka pidhotovky maibutnikh uchyteliv muzyky do estetychnoho vykhovannia shkoliariv zasobom muzychno-teatralnoho mystetstva [Methodology of Training Future Music Teachers for the Aesthetic Education of Schoolchildren by Means of Musical and Theatrical Art]. Doctoral Thesis, Kyiv, 197 (in Ukrainian).

Vatutina, N. D. (1979). Pedagogicheskie usloviia adaptatsii detei tretiego goda zhizni k sisteme obshchestvennogo vospitaniia: avtoref. diss. na soiskaniіe uch. stepeni kand. ped. nauk: 13.00.01 [Pedagogical Conditions for the Adaptation of Children of the Third Year of Life to the System of Public Education]. Doctoral Thesis, Moscow, 19 (in Russian).

Galiguzova, L. N., & Meshcheriakova S. Yu. (2007). Pedagogika detei rannego vozrasta [Pedagogy of Children of Early Age]. Moscow: Vlados, 304 (in Russian).

Grizoglazova, T. (2004). Formirovaniie nravstvennogo opyta mladshikh shkolnikov sredstvami muzykalnoi skazki [Formation of the Moral Experience of Junior Schoolchildren by Means of a Musical Fairy Tale]. Doctoral Thesis, Kyiv, 176 (in Russian).

Dykhalna himnastyka za avtorskoiu metodykoiu Oleksandry Mykolaivny Strelnikovoi. Kompleks vprav [Respiratory Gymnastics according to the Author’s Method of Oleksandra Mykolaivna Strelnikova]. A set of exercises (in Ukrainian). http://osvita-mvk.if.ua/content&content_id=1374

Zharovtseva, T. G. (1991). Adaptatsiia detei doshkolnogo vozrasta k usloviiam obshchestvennogo vospitaniia (na materiale kruglosutochnoi gruppy) [Adaptation of Preschool Children to the Conditions of Public Education (on the basis of a round-the-clock group)]. Doctoral Thesis, Kyiv, 161 (in Russian).

Zakharova, N. M. (2010). Adaptatsiia ditei doshkilnoho viku do suchasnoho sotsialnoho prostoru [Adaptation of Preschool Children to the Modern Social Environment]. Monohrafiia, Donetsk: vyd-vo «Noulidzh» (donetske viddilennia), 218 (in Ukrainian).

Zakharova, N. M. (2007). Sotsialna adaptatsiia starshykh doshkilnykiv zasobamy ihrovoi diialnosti [Social Adaptation of Senior Preschoolers by Means of Game Activities]. Doctoral Thesis, Kyiv, 242 (in Ukrainian).

Kononko, O. L. (2002). Shkilna adaptatsiia ta psykholohichnyi vik [School Adaptation and Psychological Age]. Pochatkova shkola, 1, 5–10 (in Ukrainian).

Larin, V. I. (2002). Sotsializatsiia mladshikh shkolnikov sredstvami iskusstva [Socialization of Junior Schoolchildren by Means of Art]. Sotsialno-ekonomicheskie yavleniia i protsessy, Vypusk 5, Minsk: Nauka, 125–133 (in Russian).

Lerner, I. Ya. (1996). Razvivaiushcheie obucheniie s didakticheskikh pozitsii [Developmental Education from Didactic Positions]. Pedagogika, 1996, № 2, 8–11 (in Russian).

Lukashevych, M. P. (1998). Sotsializatsiia. Vykhovni mekhanizmy ta tekhnolohii [Socialization. Educational Mechanisms and Technologies]. Navch.-metod. posib., Kyiv: IZMN, 112 (in Ukrainian).

Nalchadzhian, A. A. (1988). Sotsialno-psikhologicheskaia adaptatsiia lichnosti: formy, mekhanizmy i strategii [Socio-Psychological Adaptation of Personality: Forms, mechanisms and strategies]. Yerevan: Izd-vo AN ASSR, 262 (in Russian).

Naumenko, T. I. (2002). U dytyachii sadok pryishly novenki (sotsialna adaptatsiia ditei molodshoho doshkilnoho viku) [New Arrivals at the Kindergarten (social adaptation of children of younger preschool age)]. Zaporizhzhia: LIPS Ltd, 72 (in Ukrainian).

Sotsialna pedahohika i adaptyvnist osobystosti [Social Pedagogy and Personality Adaptability]. (1994). Za red. V. H. Sliusarenko, Sumy: Mriia, 548 (in Ukrainian).

Sotsialna pedahohika [Social Pedagogy]. (2003). Pidruchnyk za red. prof. A. Y. Kapskoi, Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury, 256 (in Ukrainian).

Stanislavskii, K. S. (1989). Sobraniie sochinenii: Rabota aktiora nad soboi. Chast 1: Rabota nad soboi v tvorcheskom protsesse perezhivaniia: Dnevnik uchenika [Collected Works: An Actor’s Work on Himself. Part 1: Working on Oneself in the Creative Process of Experiencing: A student’s diary]. Red. i avt. vstup. st. A. M. Smelianskii, Komment. G. V. Kristi i V. V. Dybovskogo, V 9 t., Moscow: Iskusstvo, 2, 511 (in Russian).

Furman, A. V. (1998). Metodyka vyznachennia osobystisnoi adaptovanosti vchyteliv i uchniv [Methods of Determining the Personal Adaptability of Teachers and Students]. Osvita i upravlinnia, Kyiv, 105–125 (in Ukrainian).

Chekhov, M. (2018). O tekhnike aktera [About the Technique of the Actor]. Moscow: AST, 288 (in Russian).

Yuzvak, Zh. M. (1989). Trudnosti adaptatsii detei rannego vozrasta k doshkolnomu uchrezhdeniiu i puti ikh preduprezhdeniia [Difficulties in Adapting Young Children to Preschool Institution and Ways to Prevent Them]. Doctoral Thesis, Kyiv, 217 (in Russian).

Yavorskii, B. L. (1964). Vospominaniia, stati i pisma [Memoirs, Articles and Letters]. Pod obshch. red. D. D. Shostakovicha, Moscow: Muzyka, 1, 671 (in Russian).

Bowler, P. J. (2003). Evolution: The history of an idea. University of California Press, 10 (in English).

Downloads


Переглядів анотації: 48

Опубліковано

2023-03-31

Як цитувати

Бондаренко, Л. ., & Майсак, О. (2023). ПРИНЦИПИ ТА ФОРМИ РОЗВИТКУ НАВИЧОК СОЦІАЛЬНОЇ АДАПТАЦІЇ УЧНІВ ДИТЯЧИХ МУЗИЧНИХ ШКІЛ ЗАСОБАМИ МУЗИЧНО-ТЕАТРАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі, (7). https://doi.org/10.28925/2518-766X.2022.710