СЛУХОВИЙ САМОКОНТРОЛЬ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА НА ЗАНЯТТЯХ З ІНСТРУМЕНТАЛЬНОГО АНСАМБЛЮ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2518-766X.2022.78Ключові слова:
самоконтроль; слуховий самоконтроль; музично-слуховий самоконтроль; музичний слух; майбутній вчитель музичного мистецтва; ансамбль.Анотація
У статті розглянуто сутність понять «самоконтроль», «слуховий самоконтроль», схарактеризовано їхній зміст та мету. Проаналізовано наукові праці, у яких визначається сутність понять «музично-слуховий самоконтроль», «музичний слух», «ансамбль», їхнє змістовне наповнення та структурні складники. Висвітлено актуальні праці сучасних науковців, які досліджують самоконтроль майбутніх вчителів музичного мистецтва у різних видах навчальної та інструментально-виконавської діяльності. Обґрунтовано роль слухового самоконтролю майбутнього вчителя музичного мистецтва на заняттях з інструментального ансамблю, зокрема ансамблю скрипалів. Наголошено на тому, що колективне музикування є одним із найскладніших видів музичної діяльності й має свою специфіку, а навчання музики — це різнобічний процес, під час якого педагог має не тільки формувати професійні навички гри, а й виховувати здорові естетичні смаки, розвивати широкий художній кругозір. Визначено, що слуховий самоконтроль будується на здатності людини сприймати, усвідомлювати й оцінювати результат власної діяльності. Також розглянуто три етапи вивчення музичного твору на заняттях з інструментального ансамблю із зазначенням ролі слухового самоконтролю майбутнього вчителя музичного мистецтва у цьому процесі.
Завантаження
Посилання
Auer, L. (1965). Moia shkola igry na skripke [My Violin School]. Moscow, «Muzyka», 12–71 (in Russian).
Brodskyi, H., & Shevchenko, I. (2011). Formuvannia vykonavskoi maisternosti uchasnykiv studentskykh muzychnykh kolektyviv [Formation of Performing Skills of Participants of Student Musical Groups]. Seriia: Pedahohichni Nauky Naukovi zapysky, Vypusk 101, Kirоvohrad, 64–69 (in Ukrainian).
Voievodin, V. V. (2007). Pedahohichni umovy stanovlennia tvorchoho potentsialu maibutnikh muzykantiv-vykonavtsiv v orkestrovomu klasi [Pedagogical Conditions of Formation of Creative Potential of Future Musicians-Performers in an Orchestra Class]. Doctoral Thesis, Kyiv, 222 (in Ukrainian).
Honcharenko, S. U. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary]. Kyiv: Lybid, 373 (in Ukrainian).
Grigoriev, V. (2006). Metodika obucheniia igre na skripke. Klassika — XXI [Methods of Teaching Playing the Violin. Classical-XXI]. Moscow, 255 (in Russian).
Hryhoriev, H. Robota z ansambliamy muzychnykh instrumentiv dukhovoho orkestru [Work with Ensembles of Wind Instruments]. Turyzm hutsulshchyny (in Ukrainian).
Hryzohlazova, T. I. (2014). Zmist i sutnist samostiynoi navchalno vykonavskoi diialnosti uchniv-pianistiv [The Content and Essence of Independent Educational and Performing Activities of Pianist Students]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova, Seriia, 14, Teoriia i metodyka mystetskoi osvity: zbirnyk naukovykh prats, Vyp. 16 (21), Chastyna 2, Kyiv, 253 (in Ukrainian).
Grinchenko, A. M. (2017). Pedahohichni umovy formuvannia muzychno-vykonavskoho samokontroliu studentiv u protsesi navchannia hry na fortepiano [Pedagogical Conditions of Formation of Musical-Performing Self-Control of Students in the Process of Learning to Play the Piano]. Dragomanov National Pedagogical University 96–103 (in Ukrainian).
Grinchenko, A. M. (2018). Metodyka formuvannia muzychno-vykonavskoho samokontroliu maibutnikh uchyteliv muzyky v protsesi navchannia hry na fortepiano [Methods of Formation of Musical-Performing Self-Control of Future Music Teachers in the Process of Learning to Play the Piano]. Doctoral Thesis, State Pedagogical University named after A. S. Makarenko, Odesa, 280 (in Ukrainian).
Entsiklopediia yunogo muzykanta [Encyclopedia of a Young Musician]. (2001). I. Yu. Kubersky, E. V. Minina, 576 (in Russian).
Kyfenko, A. M. (2017). Osoblyvosti slukhovoi diialnosti maibutnioho vchytelia muzychnoho mystetstva na zaniattiakh navchalno khorovoho kolektyvu [Features of Auditory Activity of the Future Teacher of Music Art at Classes of Educational and Choral Group]. Zbirnyk naukovykh prats, Pedahohichni nauku, 77–80
(in Ukrainian).
Lanina, T. O. (2014). Prohrama «Vokalnyi ansambl i praktyka roboty z khorom» [Prohramme “Vocal Ensemble and Practice of Working with the Choir”]. (in Ukrainian). https://core.ac.uk/download/pdf/33690494.pdf
Moisieieva, M. A. (1998). Spilna muzychno-vykonavska diialnist yak zasib formuvannia profesiinykh yakostei uchytelia muzyky (na materiali kontsertmeisterskoho klasu) [Joint Music Performance as a Means of Forming the Professional Qualities of a Music Teacher (on the material of the concertmaster class)] Doctoral Thesis, 248 (in Ukrainian).
Pliachenko, T. M. (2010). Pidhotovka maibutnioho vchytelia muzyky do roboty z uchnivskymy orkestramy ta instrumentalnymy ansambliamy [Future Music Teacher Training for Work with Student Orchestras and Instrumental Ensembles]. Kirovohrad, 428 (in Ukrainian).
Rybalko, L. S. (1995). Organizatsiia samokontrolia shkolnikov v protsesse obucheniia [Organization of Self-Control of Schoolchildren in the Learning Process]. Doctoral Thesis, H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, 20 (in Russian).
Samokontrol spivaka: shcho tse ta yak sformuvaty neobkhidni navychky [Singer’s Self-Control: What it is and how to form the necessary skills]. Mykolaivskyi oblasnyi tsentr narodnoi tvorchosti (in Ukrainian). https://ocnt.com.ua/samokontrol-spivaka/
Khalilova, A. E. (2021). Metodychni osnovy doinstrumentalnoi pidhotovky ditei doshkilnoho viku [Methodical Bases of Pre-Instrumental Training of Preschool Children]. Kvalifikatsiina naukova pratsia na pravakh rukopysu: dys. … na zdobuttia naukovoho stupenia doktora filosofii v haluzi znan, Kyiv, Dragomanov National Pedagogical University, 241 (in Ukrainian).