РОЗВИТОК ЛАДОВОГО ВІДЧУТТЯ У СПІВАКІВ-ПОЧАТКІВЦІВ НА ЗАНЯТТЯХ МУЗИЧНО-ТЕОРЕТИЧНОГО ЦИКЛУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2518-766X.2021.615

Ключові слова:

ладове відчуття; співаки-початківці; розвиток; вища школа; музично-теоретичні дисципліни.

Анотація

У статті розкрито особливості розвитку ладового відчуття у співаків-початківців на заняттях музично-теоретичного циклу в вищій школі. Виявлено, що розвиток музичних здібностей, одним із складників яких є ладове відчуття, впливає на формування в студентів музичної культури як важливої і невід’ємної частини усієї духовної культури кожної особистості. У процесі дослідження були застосовані такі теоретичні методи: аналіз психолого-педагогічної та музичної літератури з досліджуваної проблеми, систематизація, контент-аналіз, узагальнення та формулювання його концептуальних положень і висновків. Здійснено аналіз праць науковців з питання визначення таких понять, як «ладове відчуття», «здатність до слухового уявлення», «музично-ритмічне відчуття». Розглянуто основні музичні здібності, які складають структуру музикальності (за Б. Тепловим). Уточнено сутність поняття «розрізнення ладових функцій звуків». Окреслено основні властивості музичного звука — абсолютна та відносна висота. З’ясовано, що залежно від того, яка властивість звука лягла в основу сольфеджування, склалися й відповідні методичні системи виховання музичного слуху — абсолютна і відносна (релятивна). Обґрунтовано музично-педагогічну систему «свідомого нотного співу» — «Столбіци» — болгарського педагога Бориса Тричкова. Уточнено, що у процесі формування ладових уявлень студентів-початківців значну роль відіграє нотний запис. Запропоновано методи та прийоми розвитку ладового відчуття у співаків-початківців на дисциплінах «Теорія музики», «Сольфеджіо», «Гармонія», «Аналіз музичної форми», а саме: відносного сольфеджування, сольмізації, спів мелодичних та гармонічних вправ, написання елементарних музичних диктантів. Надані методичні поради щодо формування чистого інтонування у студентів-вокалістів у процесі вокально-виконавської діяльності. Загальним висновком статті є думка науковців про те, що чим активнішою та різнобарвнішою є музична діяльність студентів-початківців на дисциплінах музично-теоретичного циклу, тим ефективнішим буде процес їхнього музичного розвитку, що сприятиме формуванню музичної культури кожного співака-початківця.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Vasylenko, L. M. (2003). Vzaiemodiia vokalnoho i metodychnoho komponentiv u protsesi profesiinoi pidhotovky maibutnioho vchytelia muzyky [Interaction of Vocal and Methodical Components in the Process of Professional Training of a Future Music Teacher]. Doctoral Thesis, Kyiv, National Pedagogical Dragomanov University (in Ukrainian).

Zavalko, K. V. (2013). Osnovy innovatsiinoi diialnosti vchytelia muzyky [Fundamentals of Innovative Activities of Music Teachers]. Cherkasy: Drukarnia «Cherkaskyi TsNP», 39 (in Ukrainian).

Irkha, V. (2002). Osnovy metodyky vykladannia vokalu v khorovomu klasi [Fundamentals of Methods of Teaching Vocals in the Choir Class]. Kharkiv, pp. 43‒44 (in Ukrainian).

Koval, O. V. (2014). Sutnisna osnova tsilisnoho formuvannia muzychnykh zdibnostei [The Essential Basis of the Holistic Formation of Musical Abilities]. Mystetska osvita v Ukraini: problemy teorii i praktyky: zb. tez za materialamy Vseukrainskoi nauk.-metod. konf.-seminaru (Kyiv, 27‒28 liutoho, 2014). Kyiv: Vyd.-vo National Pedagogical Dragomanov University, 34‒46 (in Ukrainian).

Medvid, T. O. (2015). Rozvytok muzychnoho navchannia u zahalnoosvitnikh zakladakh Ukrainy v kintsi XX na pochatku XXI stolittia [The Development of Music Education in Secondary Schools of Ukraine in the late 20th and early 21st century]. Doctoral Thesis, Drohobych, 287 (in Ukrainian).

Oleksiuk, O. M. (2013). Muzychna pedahohika [Music Pedagogy]. Kyiv, 8. (in Ukrainian).

Peev, L. (1979). Bolharskyi metod «Stalbitza» Borysa Trychkova [Bulgarian Method “Stalbitza” by Borys Trichkov]. Muzyka v shkoli: zbirka statei, Vyp. 5, Kyiv, pp. 69‒91 (in Ukrainian).

Rostovsky, O. Ya. (2000). Metodyka vykladannia muzyky u pochatkovii shkoli [Methods of Teaching Music in Primary School]. Ternopil: Navchalna knyha — Bohdan, 2-e vyd., dop., 26 (in Ukrainan).

Teplov, B. M. (1985). Izbrannyie trudy [Selected Works]. Moskva: Pedagogika, 1, 328 (in Russian).

Cherkasov, V. Zahalna muzychna osvita Avstrii v konteksti Yevropeiskykh i svitovykh tendentsii [General Music Education in Austria in the Context of European and World Trends]. Muzychne mystetstvo v osvitolohichnomu dyskursi, 5, Kyiv: KU im. B. Grinchenka, 9‒15 (in Ukrainian). https://doi.org/10.28925/2518-766X.2020.5.2

Cherkasov, V. F. (2014) Teoriia i metodyka muzychnoi osvity [Theory and Methods of Music Education]. Kirovohrad, 398, (in Ukrainian).

Downloads


Переглядів анотації: 250

Опубліковано

2022-03-29

Як цитувати

Мережко, Ю., & Ходоровська, І. (2022). РОЗВИТОК ЛАДОВОГО ВІДЧУТТЯ У СПІВАКІВ-ПОЧАТКІВЦІВ НА ЗАНЯТТЯХ МУЗИЧНО-ТЕОРЕТИЧНОГО ЦИКЛУ. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі, (6). https://doi.org/10.28925/2518-766X.2021.615