ІСТОРІЯ МУЗИЧНОЇ ПЕДАГОГІКИ В УКРАЇНІ: ФЕНОМЕН МИСТЕЦЬКИХ ДИНАСТІЙ

  • Лілія Проців Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-7263-2133
Ключові слова: мистецькі династії; родина Крушельницьких; вокальне виконавство; метаісторія; творча діяльніcть.

Анотація

У статті висвітлюється мистецький шлях представників династії Крушельницьких (Ставниковичів). Поняття «династія» розглядається як духовний зв’язок багатьох поколінь однієї родини, індивідуальне підсвідоме, яке формує родове (колективне) підсвідоме, акумулюється та утверджується у наступних поколіннях. Метаісторичний підхід, який покладено в основу методології дослідження, актуалізує роль «первинних колективів» та спільнот (сім’ї, роду, громади, конфесійних об’єднань, нації), які є незмінними структурами у розвитку історії. Об’єктом історії музичної педагогіки в Україні як метаісторії постає феномен династій — творчих, наукових, педагогічних. Ключовою персоною музичної династії Крушельницьких стала Соломія — всесвітньо відома українська співачка, талановита драматична акторка, педагог. Продовжили вокально-мистецькі традиції родини Ганна Крушельницька, Одарка Бандрівська, Ірина Маланюк та інші. Життєвий та творчий шлях митців з роду Крушельницьких — шлях накопичення індивідуального творчого досвіду, мистецьких традицій багатьох поколінь родини, досвіду історії, який став унікальним підґрунтям розвитку української культури, духовного розвитку народу.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bandrivska, O. (2002). Naukovo-metodychni pratsi, statti, retsenzii [Scientific and Methodical Works, Articles, Reviews]. Upor. R. Mysko-Pasichnyk; peredmova L. Kyianovska; vst. st. M. Zhishkovych, Lviv: Vydavnytstvo «Apriori», 147 (in Ukrainian).

Hanna Krushelnytska. (2017). Do 130-ty richchia vid dnia narodzhennia [To the 130th Anniversary of Her Birth]. Upor. N. Ziubovska, Ternopil: Dzhura, 16 (in Ukrainian).

Dziuba, O. (2017). Odarka Bandrivska: tvorchyi portret vydatnoi ukrainskoi vokalistky [Odarka Bandrivska: Creative Portrait of the Prominent Ukrainian Singer]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia «Mystetstvoznavstvo», 37, 176–183 (in Ukrainian).

Zahaikevych, M. (2003). Bohdana Filts. Tvorchyi portret [Bohdana Filts. Creative Portrait]. Kyiv — Ternopil: Vydavnytstvo «Aston», 144 (in Ukrainian).

Krymskyi, S. (2008). Pid syhnaturoiu Sofii [Under the Signature of Sophia]. K.: Vyd. dim «KyievoMohylianska akademiia», 367 (in Ukrainian).

Olekciuk, O. (2019). Rozvytok duhovnoho potentsialu osobystosti u postneklasychnii mystetskii osviti [Development of Spiritual Ppotential of Person in Post-Classical Art Education]. Monohrafiia, K.: Kyiv. un-t im. Borysa Hrinchenka, 268 (in Ukrainian).

Pavlyshyn, S. (2012). Istoriia odniiei kariery [History of One Career]. 2-e vyd., dopovn., Lviv: Liha-Pres, 190 (in Ukrainian).

Protsiv, L. (2016). Istoriia muzychnoi pedahohiky v Ukraini: dukhovni vymiry [History of Music Pedagogy in Ukraine: spiritual dimensions]. Visnyk Lvivskoho universytetu, Seriia mystetstvoznavstvo, 17, 297–303 (in Ukrainian).

Stasiuk, H. (2012). Dynastiia pysmennykiv yak literaturoznavcha problema. Fenomen rodu DrahomanovykhKosachiv [Dynasty of Writers as Literary Criticism Problem. Phenomenon of Drahomanov-Kosach Family]. Dyvoslovo, 9, 51–56 (in Ukrainian).

Tarnavskyi, L., Tarnavskyi, V. (2011). Rodovid Savchynskykh [Genesis of the Savchynsky]. Lviv: Apriori, 268 (in Ukrainian).

Filonenko, L., Nimylovych, O. (2012). Solomiia Krushelnytska — Iryna Malaniuk: spadkoiemnist musychno-pedahohichnykh tradytsii [Solomiia Krushelnytska — Iryna Malanyuk: continuity of musical and pedagogical traditions]. Solomiia Krushelnytska ta ukrainska dukhovnist: zbirnyk statei, red.-upor. Oleh Smoliak, Pavlo Smoliak, Ternopil: Vydavnytstvo «Aston», 98–117 (in Ukrainian).


Переглядів анотації: 41
Завантажень PDF: 47
Опубліковано
2021-05-03
Як цитувати
Проців, Л. (2021). ІСТОРІЯ МУЗИЧНОЇ ПЕДАГОГІКИ В УКРАЇНІ: ФЕНОМЕН МИСТЕЦЬКИХ ДИНАСТІЙ. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі, (5). https://doi.org/10.28925/2518-766X.2020.5.3