КОМУНІКАЦІЙНИЙ ЗВ’ЯЗОК МІЖ ДИРИГЕНТОМ І ХОРОВИМ КОЛЕКТИВОМ У ПРОЦЕСІ РОБОТИ НАД ХУДОЖНІМ ОБРАЗОМ ТВОРУ

Автор(и)

Ключові слова:

вербальна комунікація, невербальна комунікація, диригент, хор, музичний твір, творчість.

Анотація

DOI:  https://doi.org/10.28925/2518-766X.20172.6267

Діяльність хорового диригента вимагає здатності ефективно взаємодіяти з колективом, здійснювати комунікацію задля розкриття унікального музичного образу під час виконання музичного твору. Під комунікацією у даному випадку розуміємо складний процес кодування та декодування інформаційних повідомлень. Починаючи з читання нотного тексту партитури, що містить закодовану у музичних знаках інформацію, через мистецтво осмисленої інтерпретації музичного тексту і закінчуючи виникаючим між диригентом і слухачем завдяки хору зворотним зв’язком, виконавець, у тому числі диригент, досліджує простір, у якому вони діють, отримуючи можливість ідентифікувати його і тим самим стверджувати його та збагачувати. У комунікації диригента з хором як інформаційному процесі можна виокремити три ланки: адресант — диригент, який надсилає вербальне та невербальне повідомлення, адресат — хор, а також код, за допомогою якого здійснюється передача інформації. Що визначає ефективну комунікацію між диригентом і хором? Чи не критичну роль у цьому процесі відіграє ставлення диригента до виконавців. Окрім того, ефективна комунікація між диригентом та хором у процесі виконання музичного твору, розкриття музичного образу залежить від умінь, навичок та особистості диригента, вокальних навичок хорових співаків, а також від постійного, невпинного саморозвитку диригента та професійного зростання хорового колективу.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

K. Komaniecki, Słownik łacińsko – polski PWN Warszawa 1986, 101.

B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1999, 13.

A. Zeman, Komunikacja werbalna i niewerbalna między dyrygentem a chórem. Wybrane zagadnienia. In:Wartości w muzyce. Zarys współczesnych kierunków badań nad wartościami w muzyce. T. 3, ed. J. Uchyła-Zroski, Wyd. UŚ Katowice 2010, 212-219. oraz A. Zeman, Szumy w procesie komunikacji między dyrygentem a chórem. Wybrane zagadnienia. In: Konteksty Kształcenia Muzycznego. Zagadnienia ogólne TOM I, ed. Ewa Kumik i Grażyna Poraj, Wyd. AM im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Łódź 2011, 111, 128.

http://chormelodia.webnode.com/o-nas/, https://issuu.com/rajsir/docs/melodia_web_9558a42f0557dc

https://www.bryk.pl/wypracowania/pozosta%C5%82e/psychologia/24115-harakterystyka_procesu_komunikacji_interpersonalnej.html

http://filharmonia.pl/zespoly-artystyczne/chor-filharmonii-narodowej/

Bronisław Tumiłowicz, Chór to chórmistrz, Wywiad z profesorem Henrykiem Wojnarowskim, dyrygentem, kierownikiem Chóru Filharmonii Narodowej. In: Życie Muzyczne Nr 11/12, Rok Wyd. L, Warszawa, Listopad-Grudzień, 1997, 28.

Ibid. 28.

J. K. Lasocki: Chór, PWM Kraków 1962, 18-19.

A. Grochowalski, Dydaktyczno — wychowawcze funkcje amatorskiego ruchu chóralnego, Akademia Muzyczna w Poznaniu, 1983, 58.

Quoted in: ibid.19-20.

B. Tumiłowicz, Chór to chórmistrz — wywiad z profesorem Henrykiem Wojnarowskim, Życie Muzyczne 1997, nr 11/12, Rok Wyd. L, Warszawa, Listopad-Grudzień, s. 28.

E. Bury, Podstawy techniki dyrygowania. Kraków 1978, s. 13.

Prof. Halina Goniewicz-Urbaś, PhD, conductor, pedagogue in Zakład Dyrygowania i Wokalistyki Instytutu Muzyki (The Conducting and Vocal Department of the Institute of Music) in Cieszyn at the Artistic Faculty of the University of Silesia in Katowice, the conductor of the University of Silesia “Harmonia” Choir in Cieszyn (1978–1998).

Renata Szerafin-Wójtowicz, PhD, conductor, pedagogue in Katedra Chóralistyki i Edukacji Muzycznej (Choral Studies and Music Education Department) at Music Academy in Bydgoszcz, http://www.amuz.bydgoszcz.pl/struktura/wydzial-iv/struktura/katedra-choralistyki-iedukacji- muzycznej/

Beata Borowska, PhD., adiunkt at Katedra Dyrygentury Chóralnej (The Choir Conducting Department) at Music Academy in Katowice, conductor of the Bielsko Chamber Choir, http://www.am.katowice.pl/?a=akademia_biografia&id_item=252, http://www.bck.bielsko.pl/zespoly-bck/bielskichor-kameralny

Joanna Glenc, PhD, conductor, pedagogue in Zakład Dyrygowania i Wokalistyki Instytutu Muzyki (The Conducting and Vocal Department of the Institute of Music) in Cieszyn at the Artistic Faculty of the University of Silesia in Katowice, http://www.instytutmuzyki.us.edu.pl/files/joanna.glenc.htm

Jadwiga Sikora, PhD., conductor, pedagogue in Zakład Dyrygowania i Wokalistyki Instytutu Muzyki (The Conducting and Vocal Department of the Institute of Music) in Cieszyn at the Artistic Faculty of the University of Silesia in Katowice, http://www.instytutmuzyki.us.edu.pl/files/jadwiga.sikora.htm

Janusz Siadlak, PhD, conductor, choirmaster and music life organiser, the founder and conductor of "Collegium Cantorum" Choir — currently Częstochowa Filharmony Choir, http://culture.pl/pl/tworca/janusz-siadlak

J. Glenc, Twórczość chóralna Jacka Glenca — zamysł kompozytora a interpretacja, Sląski Związek Chórów i Orkiestr, Śląska Biblioteka Muzyczna, Uniwersytet Śląski, Katowice 2011.

Mieczysław Micherda, pedagogue, conductor, graduated from the Music Academy in Cracow.

B. Schaeffer: Dźwięki i znaki. PWN, Warszawa 1969, 69.

Pan jest kapelmistrzem! Rozmowa z Michaelem Zilmem, zwycięzcą III Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Fitelberga w Katowicach, w Dwutygodnik Ruch Muzyczny, XXXII nr 10, 8 maja 1988 (8th May 1988), 17.

/ Ibid. 17.

Downloads


Переглядів анотації: 402

Опубліковано

2017-12-21

Як цитувати

Zeman А. (2017). КОМУНІКАЦІЙНИЙ ЗВ’ЯЗОК МІЖ ДИРИГЕНТОМ І ХОРОВИМ КОЛЕКТИВОМ У ПРОЦЕСІ РОБОТИ НАД ХУДОЖНІМ ОБРАЗОМ ТВОРУ. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі, (2). вилучено із https://mmod.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/87