ФІЛОСОФСЬКО-МЕТОДОЛОГІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ МУЗИКИ НА ЗАСАДАХ ІНТЕРПРЕТАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2518-766X.2021.610

Ключові слова:

методологія; інтерпретація; інтерпретаційна культура; категоріальна матриця; художня інтерпретація.

Анотація

Визначальну роль у наукових розвідках відіграє філософія як методологія і теорія пізнання. Дослідження філософсько-методологічного забезпечення підготовки вчителя музики на засадах інтерпретаційної культури, здійснене в статті, є актуальним та оригінальним і має теоретичний характер. Огляд літературних джерел засвідчив, що вивчення філософсько-методологічного забезпечення підготовки вчителя музики на засадах інтерпретаційної культури не проводилось. Для вирішення цього питання було поставлено такі завдання: розробити структурну схему методології дослідження наукової проблеми підготовки вчителів музики; з’ясувати взаємопроникнення таких понять, як «інтерпретація», «культура», «інтерпретаційна культура»; здійснити аналіз
категоріального апарату наукового пошуку. Науковий пошук розпочався з монографічного методу, який дав змогу розглянути проблему підготовки вчителя музики на засадах інтерпретаційної культури. Для розробки структурної схеми методології дослідження цього питання було застосовано системно-структурний підхід. Систематизація категоріального апарату наукового пошуку дала змогу скласти категоріальну матрицю наукової проблеми. За допомогою методу узагальнення було сформовано
систему наукових підходів до трактування поняття «інтерпретаційна культура вчителя музики».
Запропонована авторська схема методології досліджуваної проблеми містить: предмет дослідження, наукові підходи, компоненти методології. Предмет дослідження становить теорія і практика сучасної музично-педагогічної підготовки, аналіз стану методичного забезпечення у закладах вищої освіти та якісної підготовки фахівців. Категоріальна матриця демонструє розуміння теорії та практики інтерпретаційної діяльності, гармонізує логіко-змістовне відображення об’єкта і предмета дослідження.
Звернення до духовно-ціннісного контексту методологічно важливо, оскільки дає уявлення про духовне середовище існування музики та поглиблює її осягнення, змушуючи усвідомити, диференціювати і потім синтезувати в конкретну цілісність вузлові ідейно-смислові моменти.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Rubanets, O. M. (2006). Informatsiine suspilstvo: kohnityvnyi kreatyv postneklasychnykh doslidzhen [Information Society: cognitive creative of post-nonclassical research]. Monohrafiia, Kyiv: PARAPAN (in Ukrainan).

Kremen, V. H. (2010). Filosofiia natsionalnoi idei: Liudyna. Osvita. Sotsium [Philosophy of the National Idea: Human. Education. Society]. Kyiv: Hramota (in Ukrainian).

Zhavoronkova, H. V. (2020). Metodolohiia pidhotovky fakhivtsiv zi spetsializatsii «Mizhnarodna ekonomika» na zasadakh prakseolohichnoho pidkhodu [Methodology of Training Specialists in the Specialisation “International Economics” on the Basis of Praxeological Approach]. Stratehiia rozvytku Ukrainy: nauk. zhurn., (1), 54–62 (in Ukrainan).

Oleksiuk, O. M. (2016). Dynamika typiv naukovoi ratsionalnosti v rozvytku mystetskoi pedahohiky [Dynamics of Types of Scientific Rationality in the Development of Art Pedagogy]. Muzychne mystetstvo v svitolohichnomu dyskursi, 1, pp. 3–7 (in Ukrainan).

Zavalko, K. V. (2014). Metodolohiia formuvannia hotovnosti vchytelia muzyky do innovatsiinoi diialnosti [Methodology for Forming the Readiness of a Music Teacher for Innovative Activities]. Monohrafiia, Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury (in Ukrainan).

Provorova, Ye. M. (2018). Teoretyko-metodolohichni osnovy metodychnoi pidhotovky maibutnoho vchytelia muzyky na zasadakh prakseolohichnoho pidkhodu [Theoretical and Methodological Bases of Methodical Preparation of the Future Music Teacher on the Principles of the Praxeological Approach]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho, Pedahohichni

nauky: zb. nauk. prats, 1 (60), 262–270 (in Ukrainan).

Moskalenko, V. (2012). Lektsii po muzykalnoi interpretatsii [Lectures on Musical Interpretation]. Uchebnoie posobie, Kiev: Kliaksa (in Russian).

Pliachenko, T. M. (2009). Metodyka roboty z muzychno-іnstrumentalnymy kolektyvamy [Methods of Working with Musical and Instrumental Groups]. Navchalno-metodychnyi posіbnik dlia studentіv mystetskoho fakultetu pedahohіchnoho unіversitetu, Kіrovohrad: Іmeks-LTD (in Ukrainan).

Telysheva, N. N. (2009). Interpretatsionnaia kultura uchitelia iskusstva [Interpretive Culture of the Art Teacher]. Pedagogika iskusstva, 3, 171–175 (in Russian).

Holopova, V. N. (2014). Muzyka kak vid iskusstva [Music as an art form]. Ucheb. posobie, Sankt-Peterburg: Izdatelstvo «Lan» (in Russian).

Sheptulin, A. P. (1983). Dialekticheskii metod poznaniia [Dialectical Method of Cognition]. Moskva: Politizdat (in Russian).

Zhavoronkova, H. V., Zhavoronkov, V. O. & Melnyk, L. Yu. (2017). Metodolohiia instytutsionalnykh zmin ta modeliuvannia ekonomiky znan v informatsiinomu suspilstvi [Methodology of Institutional Changes and Models of Economics Knowledge in the Information Suspension]. Monohrafiia, Uman: Vydavets «Sochinskyi M. M.» (in Ukrainan).

Shynkaruk, V. I. (Ed.). (2002). Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical Encyclopedic Dictionary]. Kyiv: «Abrys» (in Ukrainan).

Keldysh, Yu. V. (Ed.). (1974). Muzykalnaia entsiklopediia [Musical Encyclopedia]. Vol. 2, Moskva: Sovetskaia entsiklopediia, Sovetskii kompozitor (in Russian).

Smirnova, E. (2008). Ispolnitelskaia interpretatsiia muzykalnogo proizvedeniia (k probleme samokontrolia) [Performing Interpretation of a Piece of Music (to the problem of self-control)]. Vestnik Polotskogo gosudarstvennogo universiteta, Seriia A, Gumanitarnyie nauki: nauchno-teoreticheskii zhurnal, (1), 125–128 (in Russian).

Berlianchik, M. M. (1980). O razvitii kultury melodicheskogo intonirovaniia v protsesse vospitaniia skripacha: voprosy metodologii i teorii [On the Development of a Culture of Melodic Intonation in the Process of Educating a Violinist: questions of methodology and theory]. Voprosy smychkovogo iskusstva, pp. 46–79 (in Russian).

Prasolov, E. N. (2009). Khudozhestvenno-tvorcheskoie razvitie muzykanta-ispolnitelia: problema preemstvennosti [Artistic and Creative Development of a Musician-Performer: problem of continuity]. Toliatti: Kompozitor (in Russian).

Provorova, Ye. M. (2017). Metodychna pidhotovka maibutnioho vchytelia muzyky na zasadakh prakseolohichnoho pidkhodu: teoriia i praktyka [Methodical Preparation of the Prospective Teacher of Music on the Principles of the Praxeological Approach: theory and practice]. Monohrafiia, Sumy: vydvo SumDPU imeni A. S. Makarenka (in Ukrainan).

Kremen, V. H. (Ed). (2008). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education]. Kyiv: Yurinkom Inter, 1040 (in Ukrainan).

Lynenko, A. F. (2018). Hermenevtychnyi pidkhid u pedahohitsi i yoho pryntsypy [Hermeneutic Approach in Pedagogy and Its Principles]. Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho NPU imeni K. D. Ushynskoho, 6, 55–59 (in Ukrainan).

Zakirova, A. F. (2011). Osnovy pedagogicheskoi germenevtiki [Fundamentals of Pedagogical Hermeneutics]. Avtorskii kurs lektsii: ucheb. posob., Tiumen, Izd-vo Tiumenskogo gos. un-ta (in Russian).

Ruzavin, G. I. (1999). Metodologiia nauchnogo issledovaniia [Research methodology]. Ucheb. posobie, Moskva: JuNITI-DANA (in Russian).

Oleksiuk, O., Koval, A. (2017). Hermenevtychni pryntsypy mystetskoi osvity: interpretatsiinyi dyskurs [Hermeneutic Principles of Art Education: interpretive discourse]. Osvitolohiia, 6, 136–142 (in Ukrainan).

Kornoukhov, M. D. (2016). Interpretatsiia muzykalnogo proizvedeniia — ot teorii k praktike [Interpretation of a Piece of Music — from theory to practice]. Muzykalnoie iskusstvo i obrazovanie, 2016, 3(15) (in Russian). https://cyberleninka.ru/article/n/interpretatsiya-muzykalnogo-proizvedeniya-ot-teorii-k-praktike

Shcholokova, O. P. (2014). Teoretyko-metodychni zasady kulturolohichnoi osvichenosti pedahohamuzykanta [Theoretical and Methodological Principles of Culturological Education of a Teacher-Musician]. Profesiina mystetska osvita i khudozhnia kultura: vyklyky XXI stolittia: mater. mizhnarod. nauk.-prakt. konf. 2014, October 16–17, MON Ukrainy, Kyiv, un-t im. B. Grinchenka, 96–104 (in Ukrainan).

Boichuk, Yu. D. (2009). Kulturolohichnyi i aksiolohichnyi pidkhody do formuvannia ekolohovaleolohichnoi kultury studentiv pedahohichnykh navchalnykh zakladiv [Culturological and Axiological Approaches to the Formation of Ecological and Valeological Culture of Students of Pedagogical Educational Institutions]. Visnyk NTUU «KPI», Seriia «Filosofiia. Psykholohiia. Pedahohika», 3, 121–125 (in Ukrainan).

Dorfman, L. Ya. (1997). Emotsii v iskusstve: teoreticheskie podhody i empiricheskie issledovaniia [Emotions in Art: Theoretical Approaches and Empirical Research]. Moskva: Smysl (in Russian).

Zaks, L. (1987). Muzyka v kontekste dukhovnoi kultury [Music in the Context of Spiritual Culture]. Kritika i muzykoznanie, 3, 46–68 (in Russian).

Ovcharenko, N. (2014). Semiotychnyi pidkhid u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva do vokalno-pedahohichnoi diialnosti [Semiotic Approach in Professional Training of Future Music Teachers for Vocal and Pedagogical Activities]. Pedahohika vyshchoi ta serednioi shkoly, 41, 246–250 (in Ukrainan).

Frolova, I. T. (Ed.). (1986). Filosofskii slovar [Philosophical Dictionary]. 5-th ed., Moskva: Politizdat (in Russian).

Bonfeld, M. Sh. (2006). Muzyka: Yazyk. Rech. Myshlenie: Opyt sistemnogo issledovaniia muzykalnogo iskusstva [Music: Language. Speech. Thinking: The Experience of a Systems Study of Music Art]. SanktPeterburg: Kompozitor (in Russian).

Gurenko, E. G. (1982). Problemy hudozhestvennoi interpretatsii: Filosofskii analiz [Problems of Artistic Interpretation: Philosophical Analysis]. Novosibirk: Nauka (in Russian).

Downloads


Переглядів анотації: 124

Опубліковано

2022-03-29

Як цитувати

Сін, Л. (2022). ФІЛОСОФСЬКО-МЕТОДОЛОГІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ МУЗИКИ НА ЗАСАДАХ ІНТЕРПРЕТАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі, (6). https://doi.org/10.28925/2518-766X.2021.610