СПРЯМОВАНІСТЬ СУЧАСНОЇ МУЗИЧНОЇ ПЕДАГОГІКИ В ОСВІТНІХ ЗАКЛАДАХ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2518-766X.2021.64Ключові слова:
мистецька освіта; музична освіта; аксіологічний підхід; інновації; вчитель музики.Анотація
Сучасна мистецька освіта ступила на шлях реформування та модернізації відповідно до вимог суспільства. Серед актуальних проблем розвитку педагогіки мистецтва чільне місце посідають такі: модернізація змісту мистецької освіти, реалізація її виховного потенціалу, дослідження специфіки художньо-педагогічної діагностики, питання впровадження інтерактивних методик.
Визначення напрямів сучасної музичної педагогіки в освітніх музичних закладах України, виходячи зі світових тенденцій, має актуальний та науково-практичний характер. Здійснений аналіз наукових джерел дає змогу дійти висновку про те, що музично-педагогічна освіта — це багатовимірна система, між складовими якої існує тісний, нерозривний взаємозв’язок. Перед нами було поставлено завдання: з’ясувати взаємовідносини між такими поняттями, як «педагогіка-мистецтво», «педагогічна практика» та «педагогіка-наука»; здійснити аналіз якісного й кількісного стану музичних закладів України; розглянути особливості початкової музичної освіти та визначити зміни у вищій музичній освіті. Загальнонаукові методи ідеалізації та формалізації дали змогу з’ясувати, як співвідносяться в музично-педагогічній діяльності наука та мистецтво. Метод аксіологічного аналізу було застосовано для визначення цінності музичної освіти, що полягає у вихованні гармонійної особистості, здатної до самореалізації. За допомогою статистичного методу проаналізовано наявність ДМШ та ДШМ в Україні за регіонами.
Постає нагальна потреба в методичній роботі, спрямованій як на підвищення фахового рівня музично-освітньої діяльності вчителів, так і рівня їхньої інноваційної культури та грамотності, що складає завдання для підготовки майбутніх вчителів музики чи педагогів-музикантів у закладах вищої освіти.
Завантаження
Посилання
Bondarenko, L. A. (2016) Profesiinyi samorozvytok maibutnioho vchyteia muzychnoho mystetstva u zmisti mystetskoi osvity [Professional Self-development of the Future Teacher of Music Art in the Content of Art Education]. Muzychne mystetstvo v osvitolohichnomu dyskursi, (1), 71–75 (in Ukrainian).
Volynets, L. L. (2009). Tendentsii rozvytku zahalnoi mystetskoi osvity v krainakh Yevropeiskoho soiuzu [Trends in the Development of General Art Education in the Countries of the European Union]. Porivnialnopedahohichni studii, (2), 36–47 (in Ukrainian).
Dewey, John (2003) Demokratiia i osvita [Democracy and Education]. Lviv: Litopys, 294 (in Ukrainian).
Dorosh, T. L. (2011). Muzychna osvita yak vazhlyva skladova kulturnoi polityky [Music Education as an Important Component of Cultural Policy]. (in Ukrainian). http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/db/2011-1/doc/7/05.pdf
Piazhe, Zh. (2001). Teoriia, eksperimenty, diskussii [Theory, Experiments, Discussions]. Sb. statei, sost. i obshch. red. L. F. Obukhovoi i G.V. Burmenskoi, M.: Gardariki, 624 (in Russian).
Zavalko, K. (2016). Skripichnaia metodika Colourstrings dlia nachinaiushchikh [Violin Method: Colourstrings for Beginners]. Uchebno-metod. posobie, K.: TsUL (in Russian).
Kustovska, O. V. (2005). Metodolohiia systemnoho pidkhodu ta naukovykh doslidzhen: Kurs lektsii [Methodology of System Approach and Research: Course of Lectures]. Ternopil: Ekonomichna dumka, 124 (in Ukrainian).
Neigauz, G. G. (1988). Ob iskusstve fortepiannoi igry: Zapiski pedagoga [On the Art of Piano Playing: Teacher’s notes]. 5-th ed., M.: Muzyka, 240 (in Russian).
Oleksiuk, O. M. (2017). Mystetska osvita v konteksti novoi pedahohichnoi paradyhmy [Art Education in the Context of a New Pedagogical Paradigm]. Muzychne mystetstvo v osvitolohichnomu dyskursi, (2), 3–7 (in Ukrainian).
Oleksiuk, O. M. (2006). Muzychna pedahohika [Music Pedagogy]. Navchalnyi posibnyk, K.: KNUKiM, 188 (in Ukrainian).
Otych, O. M. (2010). Pedahohika mystetstva u systemi mystetskykh subdystsyplin pedahohiky [Art Pedagogy in the System of Art Subdisciplines of Pedagogy]. Mystetyska osvita v Ukraini: teoriia i praktyka, zah. red. O. V. Mykhailychenko, redaktor H. Yu. Nikolai, Sumy: SumDPU im. A. S. Makarenko, 35–67 (in Ukrainian).
Padalka, H. (2017). Pedahohika mystetstva: dominantni aspekty rozvytku [Art Pedagogy: dominant aspects of the development]. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka, Ser.: Pedahohichni nauky, (152), 31–37 (in Ukrainian).
Provorova, Ye. M. (2017). Metodychna pidhotovka maibutnioho vchytelia muzyky na zasadakh prakseolohichnoho pidkhodu: teoriia i praktyka [Methodical Training of the Future Music Teacher on the Basis of Praxeological Approach: theory and practice]. Mmonohrafiia, Vyd-vo SumDPU imeni A. S. Makarenka, 340 (in Ukrainian).
Rudnytska, O. P. (2005). Pedahohika zahalna ta mystetska [General and Artistic Pedagogy]. Navch. Posibnyk, Ternopil: Navchalna knyha — Bogdan, 360 (in Ukrainian).
Suzuki, Sh. (2005) Vzrasshchennyie s liuboviu: Klassicheskii podkhod k vospitaniiu talantov [Raised with Love: A classic approach to nurturing talent]. Minsk: Popurri, 192 (in Russian).
Conway, С., Hodgman, T. (2009). Teaching Music in Higher Education. New York: Oxford University Press, 237 p (in English).
Harris, P. (2014). Simultaneous Learning. Faber Music Limited, 80 (in English).
Illeris, K. (2007). How We Learn: Learning and Non-learning in School and Beyond. London / NewYork : Routledge (in English).
Zhavoronkova, G. (2019). The Growth of the Role of Institutions of Culture and Values in the Information Society and Economy knowledge. Science. Business. Society (1), 310–314 (in English).