ІСТОРІЯ УКРАЇНСЬКОЇ МУЗИЧНОЇ ПЕДАГОГІКИ: ВІДЕНСЬКІ ЗУСТРІЧІ
Ключові слова:
історія української музичної педагогіки, метаісторія, музична культура, культурні архетипи Відня, наукова та творча еліта.Анотація
DOI: https://doi.org/10.28925/2518-766X.2019.4.8
У статті висвітлюється погляд на історію української музичної педагогіки як метаісторію, змістом якої є незмінні величини, духовні константи людства. До сталих структур, стійких в історичному часі, належать і такі сюжети, як збіги, аналогії, зустрічі в історії, часі та просторі, які вимагають знаково-символічного тлумачення.
З’ясовується, що ключовими учасниками складної драматургії української історії поряд з персонами виступають також міста як духовні та культурні центри, знакові для розвитку вітчизняної музичної культури й освіти. Серед західноєвропейських міст, яким належить провідна роль у драмі вітчизняної історії, Відень — мегаполіс, у різні часи політична та мистецька столиця Європи, а для значної частини українців — юридична столиця. Значення Відня висвітлюється на прикладі життєвого та творчого шляху Є. Мандичевського й С. Боткевича, музикантів, представників різних поколінь і регіонів, об’єднаних єдиним часопростором української історії та культури, у житті й творчості яких відобразився історичний шлях народу, відбулось символічне згортання історії у долю людини.
Завантаження
Посилання
Karas, H. (2012). Muzychna kultura ukrainskoi diaspory u svitovomu chasoprostori XX stolittia [Musical Culture of the Ukrainian Diaspora in the World Time and Space of the 20th century]. Ivano-Frankivsk, 1164 p. (in Ukrainian).
Kyianovska, L. (2012). Yevsevii Mandychevskyi u muzychnii ukrainitsi. [Eusebius Mandichevsky in Musical Ukrainian Studies]. Ukrainska muzyka, Ch.1 (3), pp. 38–47 (in Ukrainian).
Krymskyi, S. (2003). Zapyty filosofskykh smysliv [Enquiries of Philosophical Meanings]. Kyiv: Vyd. PARAPAN, 240 p. (in Ukrainian).
Krymskyi, S. (2009). Rankovi rozdumy [Morning Reflections]. K.: Maisternia Biletskykh, 120 p. (in Ukrainian).
Liubka Kolessa, ukrainska pianistka (2011). [Lyubka Kolesa, Ukrainian pianist]. Statti ta materialy, red.-upor. N. Kashkadamova, V. Bobytska, Lviv: Litopys, 460 (in Ukrainian).
Oleksiuk, O. (2006). Muzychna pedahohika: navchalnyi posibnyk [ Music pedagogy: tutorial]. K.: KNUKiM, 188 p. (in Ukrainian).
Protsiv, L. (2013). Istoriia muzychnoi pedahohiky v Ukraini: navchalnyi posibnyk [ History of Music Pedagogy in Ukraine: tutorial ]. Ternopil: TNPU im. V. Hnatiuka, 230 (in Ukrainian).
Protsiv, L. (2013). Istoriia muzychnoi pedahohiky v Ukraini: novi vymiry piznannia. [History of Music Pedagogy in Ukrain: new dimensions and cognition]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedagogichnoho universytetu im. Volodymyra Hnatiuka, Seriia: Pedagogika, Ternopil, 4. 81–86 (in Ukrainian).
Protsiv, L. (2017). Muzychna pedahohika v Ukraini: zustrichi v istorii. [Music Pedagogy in Ukraine: Meetings in History]. Muzychne mystetstvo v osvitolohichnomu dyskursi, 2, 73–77 (in Ukrainian).
Cherepanyn, M. (1996). Viden i ukrainska muzychna kultura druhoi polovyny XIX st. — 1918 r. [Vienna and Ukrainian Musical Culture of the second half of the 19th century — 1918]. Zapysky Naukovoho tovarystva imeni Shevchenka, Tom CCXXXII, Pratsi muzykoznavchoi komisii, Lviv, 233–244 (in Ukrainian).
Iatskiv, O. (1998). Videnets rodom iz Bukovyny. [Bukovinian resident of Vienna]. Mystetstvo ta osvita, 1, 61–63 (in Ukrainian).
Sergei Bortkiewicz: his life and music. [Electronic resource] (in Ukrainian). http://www.nederlandsmuziekinstituut.nl