ПОШУК МЕТОДОЛОГІЧНИХ ОРІЄНТИРІВ У ГУМАНІТАРНОМУ ДОСЛІДЖЕННІ В КОНТЕКСТІ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ
Ключові слова:
гуманітарна парадигма, методологічні орієнтири дослідження, поліметодологія, методологічна плюралістичність, поліпарадигмальний підхід, міждисциплінарністьАнотація
DOI: https://doi.org/10.28925/2518-766X.2019.4.4
У статті на основі наукової рефлексії розглянуто сутність методологічних орієнтирів у гуманітарному дослідженні, які урізноманітнюються і набувають нових змістових характеристик в умовах зміни парадигми гуманітарного пізнання. Виокремлено теоретичні й методологічні положення щодо ціннісної домінанти у гуманітарному пізнанні, яка орієнтує на суб’єктність та екзистенційність і забезпечує поглиблене осмислення мистецьких феноменів. Наголошується, що у вивченні складних людиновимірних систем актуалізується гуманітарна методологія, новий науковий ідеал гуманітарного пізнання спрямовується на твердження методологічної плюралістичності, поліпарадигмального підходу, міждисциплінарних методологій пізнання. Окреслено перспективні вектори епістемологічного простору мистецької педагогіки, які слугують підґрунтям для розробки нових наукових стратегій на методологічному, теоретичному і методичному рівнях.
Завантаження
Посилання
Andruschenko, V. P. (2008). Rozdumy pro osvitu: Statti, narysy, interviu [Reflections on Education: Articles, essays, interviews]. K.: Znannia Ukrainy, 819 (in Ukrainian).
Kraevskii, V. V. (2006). Metodologiya pedagogiki: novyiy etap [Methodology of pedagogy: a new stage]. M.: Izdatelskiy tsentr «Akademiya». 394 (in Russian).
Oleksiuk, O. M. (2016). Dynamika typiv naukovoi ratsionalnosti v rozvytku mistetskoi pedahohiky [Dynamics of Types of Scientific Rationality in the Development of Artistic Pedagogy]. K.: Kyiv. un-t im. B. Grinchenka, Muzychne mystetstvo v osvitolohichnomu dyskursi, 1, 3–7 (in Ukrainian). DOI:https://doi.org/10.28925/2518-766X2016137
Otich, O. (2015). Holistychna naukovo-mystetska paradihma osvity yak osnova efektyvnoho funktsionuvannia vyshchoi shkoly v Ukraini [The Holistic Scientific-artistic Paradigm of Education as the Basis for the Effective Functioning of Higher Education in Ukraine]. K.: Interservi, Vyshcha osvita Ukrainy: ryzyky, spodivannyia, uspikhy: monografiia , 132–165 (in Ukrainian).
Polonskyi, V. M. (2017). Bolshoi tematicheskii slovar po obrazovaniyiu i pedagogike [Large Thematic Dictionary on Education and Pedagogy]. M.: Narodnoie obrazovanie, 840 (in Russian).
Serikov, V. V. (2016). Gumanitarnaia paradigma kak perspektiva preodoleniia metodologicheskogo krizisa v pedagogike [Humanitarian Paradigm as the Prospect of Overcoming the Methodological Crisis in Pedagogy]. Pedagogika, 1, 3–12 (in Russian).
Tulchinskii, G. L. (2010). Gumanitarnost i gumanitarnoie znanie: poiski novoi tselostnosti [Humanitarianism and Humanitarian Knowledge: the search for new integrity]. Filosofskie nauki, 12, 7–19 (in Russian).
Turchenko, V. N. (2019). Gumanizatsiia i gumanitarizatsiia nauki [Humanization and Humanization of Science]. Electronic resource (in Russian). http://kommersant.org.ua/article_133_page_1.html
Tusheva, V. V. (2017). Kontseptualni pidkhody do rozkryttia sutnosti naukovo-doslidnitskoi kultury maibutnoho vchytelia muzyky [Conceptual Approaches to the Disclosure of the Essence of the Research Culture of the Future Music Teacher]. K.: Kyiv. un-t im. B. Hrinchenka, Muzichne mistetstvo v osvitolohichnomu dyskursi, 2, 31–38 (in Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.28925/2518-766X.20172.31388
Tusheva, V. V. (2015). Metodolohichna kultura yak skladova naukovo-doslidnitskoi kultury maibutnoho vchytelia muzyky [Methodological Culture as a Component of the Research Culture of the Future Teacher of Music]. Formuvannia naukovo-doslidnitskoi kultury maibutnoho vchytelia muzyky v protsesi profesiinoi pidhotovky: teoriia i praktyka: [monografiia]. UMO NAPN Ukrainy. Kharkiv: Maidan, 125–139 (in Ukrainian).
Tusheva, V. V. (2018). Тhe Substantiation of Technological Phenomenon in the Context of Future Teacher’s Scientific and Research Culture. Educational Researcher, 9 (2), American Educational Research Association, 1106–1116 (in English).
Epshtein, M. N. (2016). Ot znaniia — k tvorchestvu. Kak gumanitarnyie nauki mogut izmeniat mir [From Knowledge to Creativity. How Humanities can Change the World]. M.-SPb: Tsentr gumanitarnykh initsiativ, 203 (in Russian).