METHODS OF THE MUSIC POPULARIZATION AMONG CHILDREN AS THE IMPORTANT FACTOR OF FIGHTING AGAINST THE MCDONALDISATION OF GLOBAL CULTURE

W. M. Marchwica

Анотація


DOI:          https://doi.org/10.28925/2518-766X.20172.1424

ORCID id:   http://orcid.org/0000-0002-4949-8722

Популяризацію мистецьких смаків як процес нині не можна вивчати поза проблемами глобалізації. Враховуючи погляди сучасної молоді на так звану «класичну музику», видається необхідним формувати більш високі естетичні запити молодого покоління, ніж ті, що забезпечуються
комерційним розважальним ринком. Важливої ролі у цьому процесі набуває мистецька освіта, зокрема музична, — не стільки виховання професійних музикантів, як загальна музична освіта у школі, що доступна більшості громадян. Дитячі школи мистецтв та музичні класи в мистецьких коледжах мають готувати випускників до навчальної діяльності, забезпечувати їх інструментами подальшого формування суспільних мистецьких смаків. Не менш важливим є навчити батьків та відповідальних осіб того, наскільки важливим є музичне мистецтво для розвитку дитини. Такими, здавалося б, простими, але дієвими засобами можливо сформувати загальне усвідомлення того, що музика є не «елітарною розвагою», а важливим елементом формування індивідуальності та інтелектуальних здібностей сучасних дітей та підлітків.


 


Ключові слова


засоби популяризації музики, глобальна культура, музична освіта.

Повний текст:

PDF

Посилання


REFERENCES

Kevin C. Costley. The Link Between Musical and

Academic Achievement of Young Children Internet publication

of 15, January 2011. (The author works at Arkansas Tech

University, College of Education, at the pre-school education

department).

C. Costley. Informing Others about Music Education. Music Educator’s Journal , Vol. 74 (8), pp. 30-33.

M. Breen The End of the World as We Know it: Popular

Music's Cultural Mobility. Cultural Studies, Vol. 9, Issue 3,

10.1995, pp. 486-504.

Sounds of Learning The Impact of Music Education

Open Letter from Mary Luerhsen, International Foundation

for Music Research and Soloproject;

https://www.nammfoundation.org/sites/default/files/

Sounds%20of%20Learning_The%20Impact%20of%20

Music%20Education.pdf

G. T. Alpesova. Music Education Problems of Traditional Musicians in Kazakhstan at the Turn of the 21st Century The Sixteenth Annual Central Eurassian Studies Conference. Indiana University, USA, 2009; p. 17.

Math-Physic school in Almaty (Частная Физико-Математическая Школа Тамос Эдьюкейшн, Almaty, Kazachstan; http://tamos-education. kz/muzykalno-horeo/ seen 19.03.2017). : https://www.o-detstve.ru/forteachers/kindergarten/artesthetic-

development/16159.html seen 19.03.2017.

Tsetsentsolmon, B. (2015). Music in Cultural

Construction: Nationalisation, Popularisation and

Commercialisation of Mongolian Music. “Inner Asia” Vol. 17,

Issue 1, 21.04.2015, pp. 118–140.

Peter Achterberg, Johan Heilbron, Dick Houtman, and

Stef Aupers A Cultural Globalization of Popular Music? American, Dutch, French, and German Popular Music Charts (1965 to 2006) American Behavioral Scientist 55(5) 589–608; http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0002764211398081, seen 24.03.2017, DOI: 10.1177/0002764211398081.

Kate Bush, The Kick Inside [CD-ROM], EMI 1978, ISBN

ROM, The Dreaming [CD-ROM], EMI

, ISBN 077774636124).

The research available on the website of company

registered in Hamburg Statista GmbH

https://www.statista.com/statistics/188910/us-musicalbum-

sales-by-genre-2010/, seen 22.03.2017.

Research conducted by Australian Recording Industry

Association Ltd. Sales by Region and Genre for the Years Ended 31 December 2006-2015

http://www.aria.com.au/pages/statistics.htm, seen 22.03.2017.

C. Hoffer, C. (1988) op. cit. pp. 30-33.

Among others: Lawrence Parsons, Peter Fox, and

Donald Hodges Neural Basis of the Comprehension of Musical

Melody, Harmony, and Rhythm the article presented during

the conference of Society for Neuroscience, Los Angeles,

November 1998.

Frank Wilson, Tone Deaf and All Thumbs? New York: Viking,

, p. 2.

N.Jacoby, Merav Ahissar What does It take to Show that

a Cognitive Training Procedure is Useful? A Critical Evaluation

„Progress in Brain Research”, Vol. 207, p. 132; ISSN 0079-6123,

http://dx.doi.org/10.1016/B978-0-444-63327-9.00004-7, seen

04.2015.

Seth Riggs Vocal Studio; Seth Riggs, Singing

for the Stars, Alfred Music, 1992.

Morrison, S.J. (1994). Music Students and Academic

Growth. Music Educators Journal, 81 (2), pp. 33-36.

Cardarelli, D.M. (2003). The Effects of Music

Instrumental Training on Performance on the Reading

and Mathematics Portions of the Florida Comprehensive

Achievement Test for Third-grade Students, PhD dissertation

University of Central Florida “Dissertation Abstracts

International”, 64 (10), p. 3624A.

Schneider, T.W., Klotz, J. (2000). The Impact of Music

Education and Athletic Participation on Academic Achievement

ERIC Document Reproduction Service No. ED448186.

Palos-Tuley, B. (2003). An Examination of the Relationship

Between Fine Arts Experiences and Creative Thinking,

Academic Self-concept, and Academic Achievement of Hispanic Students in Grades 3, 4, and 5 in Selected South Texas Schools, PhD dissertation, Texas A & M University, Dissertation Abstracts International, 65 (01), p. 008A.

Lamb, S.J., Gregory, A.H. (1993). The Relationship

between Music and Reading in Beginning Readers. Educational

Psychology: An International Journal of Experimental

Educational Psychology, 13 (1), pp. 19-27.

Chan, A.S., Ho, Y.C., Cheung, M.C. (1998). Music

Training Improves Verbal Memory. Nature, 396, pp. 128-129;

Ho, Y.C., Cheung, M.C., Chan , A.S. (2003.) Music Training

Improves Verbal but not Visual Memory Cross-Sectional

and Longitudinal Explorations in Children, Neuropsychology,

(3), pp. 439-450.

Vaughn, K. (2000). Music and Mathematics: Modest

Support for the Oft-Claimed Relationship, Journal of Aesthetic

Education, 34 (3-4), pp. 149-166.

Santos-Luiz, C. The Learning of Music as a Means

to Improve Mathematical Skills [w]. Proceedings

of the International Symposium on Performance Science 2007

ed. Aaron Williamon AEC 2007, ISBN 978-90-9022484-8,

pp. 135-140.

Leng, X., Shaw, G.L. (1991). Toward a Neural Theory

of Higher Brain Function Using Music as a Window. Concepts

in Neuroscience, 2, pp. 229-258.

Rodrigues, A.C., Loureiro, M.A., Caramelli P. (2013).

Long-Term Musical Training may Improve Different Forms

of Visualattention Ability. Brain and Cognition, 82, pp. 229–235

Groussard, M., Viader, F., Landeau, B., Desgranges, B.,

Eustache, F., Platel H. (2014). The Effects of Musical Practice

on Structural Plasticity: The Dynamics of Grey Matter Changes.

Brain and Cognition, 90 (2014), pp. 174–180.

Donald, A. Hodges. (Sep., 2000). Implications

of Music and Brain Research. Music Educators Journal, Vol.

, No. 2, Special Focus: Music and the Brain, pp. 17-22;

http://www.jstor.org/stable/3399643 seen 01.04.2014.

Silvia, P.J., Thomas, K.S., Nusbaum, E.C., Beaty, R.E.,

Hodges, D.A. How Does Music Training Predict Cognitive

Abilities? A Bifactor Approach to Musical Expertise and

Intelligence. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, Vol. 10, Issue 2, 01.05.2016, pp. 184-190; DOI: 10.1037/ aca0000058.

Voyajolu, A., Ockelford A. (2016). Sounds of Intent

in the Early Years: A Proposed Framework of Young Children’s

Musical Development. Research Studies in Music Education,

Vol. 38 (1) pp. 93–113.

V. Krupp-Schleußner, V., Lehmann-Wermser A.

(2016). An instrument for Every Child: a Study on Long-Term Effects of Extended Music Education in German Primary Schools. Music Education Research, Published online: 03.11.2016; DOI: 10.1080/14613808.2016.1249361;

http://dx.doi.org/10.1080/14613808.2016.1249361.

Сусленкова Лариса Владимировна, музыкальный руководитель квалификационной категории ясли-сада №8 «Теремок», город Экибастуз Павлодарской области, Республика Казахстан;

https://www.o-detstve.ru/forteachers/kindergarten/artesthetic-

development/16159.html seen 25.03.2017.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.